• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

NATO 707 på OSL!

Trety

ScanFlyer Rusty
NATO 707 på OSL!

Jeg var en tur på Gardermoen i går da denne kjerra ikke gjorde mindre enn 3 touch'n'goes rett foran nesa mi!

Resten av bildene som ble noe av fra turen kan sees på Airpics (se signaturen) allerede takket være lynraske screenere som vanlig. :up:
 
Re: NATO 707 på OSL!

Originally posted by Alf
Vad menas exakt med "touch and go"?

/alf

At flyet lander på rullebanen, men i stedet for å bremse ned og taxe inn til parkering, så fortsetter de nedover rullebanen og tar av igjen .. For å trene.
 
Re: NATO 707 på OSL!

Hva brukes det flyet der til ?

Ikke har det "tank-arm" og ikke radar "på taket"
 
Re: NATO 707 på OSL!

Originally posted by LN-SEK
Hva brukes det flyet der til ?

Ikke har det "tank-arm" og ikke radar "på taket"

Samme tanken tenkte jeg. Kan det være et rent treningsfly eller eventuelt et cargofly?
 
Re: NATO 707 på OSL!

Er det forresten vanlig at sivile lufthavner blir brukt til sånt som dette? Ville tippe dette var enklere på f.eks. Rygge? Men for all del, jeg klager ikke...:)
 
Re: NATO 707 på OSL!

Det er vanlig at disse kjerrene bruker sivile lufthavner for trening på instrument innflygingsrutiner og rene TAG's. Det er for stor trafikk på mange lufthavner på kontinentet til å tillate slik trafikk.
Her på Sola har vi Nato maskinene så og si hver uke året rundt. Jeg har også set AWAC'sen periodevis trene på Flesland også. I skottland har jeg sett disse kjerrene trene like aktivt på RAF Kinloss også. Den relativt lave trafikken ved disse lufthavnene tillater landingsrunder i lav høyde og stort antall uten særlig "holding" for øvrig trafikk.
Det er ikke uvanlig at en maskin flyr 8-10 landingsrunder før de setter kursen sørover igjen.
Det er lett å se når de trener "engine out" prosedyrer; kommer inn skjeivt med kun tre motorer som soter og tilsvarende på take-off.
Muligheter for bra bilder er tilstede her.
 
Re: NATO 707 på OSL!

Og for oss som bor litt lengre nord er Nato kjerrene på besøk både titt og ofte, med eller uten "tallrik" på taket.
 
Re: NATO 707 på OSL!

Tallerken bakpå hadde selvsagt vært helt stjerne, men man får være fornøyd med hva som kommer. :)

Flyet gjorde forøvrig 3 runder, så det kan hende at den tok et par-tre på Rygge også i og med den gjerne tar 8-10 på Sola. Noen som har sett noe?
 
Re: NATO 707 på OSL!

Og i dag hadde vi NATO på approacher i nesten 3 sammenhengende timer, henholdsvis LX-N90458 og LX-N19997. Kan ikke huske å ha sett to forskjellige NATO'er her på én dag. (PS, det går rykter om approacher i morgen også, etter kl 1300.)
 
Back
Top