National DC-8 på Sola idag (bilder )

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
National DC-8 på Sola idag (bilder )

Hiver opp noen bilder fra dagens begivenhet.

Bildene er stor sett ubehandlet, ellers croppet
 

Attachments

  • _MG_4266_2.jpg
    _MG_4266_2.jpg
    119 KB · Views: 617
  • _MG_4275_2.jpg
    _MG_4275_2.jpg
    122.5 KB · Views: 608
  • _MG_4325_2.jpg
    _MG_4325_2.jpg
    101.6 KB · Views: 578
  • _MG_4374_2.jpg
    _MG_4374_2.jpg
    116.8 KB · Views: 551
  • _MG_4392.jpg
    _MG_4392.jpg
    118.1 KB · Views: 551
  • _MG_4429_2.jpg
    _MG_4429_2.jpg
    130 KB · Views: 270
Re: National DC-8 på Sola idag (bilder )

Sola har vel fortsatt ikke maindeck-loader? Åtter'n er såpass lav at det ser ut som det går greit med en vanlig highloader.. :)
 
Re: National DC-8 på Sola idag (bilder )

Sola har desverre fortsatt ikke maindeck nei. :cry:
 
Re: National DC-8 på Sola idag (bilder )

Fantastiske bilder! :)

Hva er de to 'hullene' på nesetippen av dette flyet?
 
Re: National DC-8 på Sola idag (bilder )

Lekkerbisken dette. Husker tilsvarende var jevnlig innom FBU i cargoversjonen. Hylende motorer som fikk nesehårene til å dette ut av seg selv. Eksosen disse la igjen på tarmac fikk ansatte til å se ut som kølbrikketter hele gjengen.
 
Re: National DC-8 på Sola idag (bilder )

Og siden ingen gidder svare 'Bronzee', får jeg vel forsøke meg da:

Om jeg ikke tar helt feil har de to "kjinnposene" der å gjøre med inntak av luft til turbokompressorene som styrer kabintrykk, og systemet for air-condition.
Hvis du ser bilder av gamle Boeing 707/720 f.eks., så ligger disse luftinntakene helt fremme på toppen av motorenes luftinntak, som små hull i forlengelsen av den armen som fester motorene til vingen....
Fly på den tiden der brukte ikke bleed-air fra motorene til å drive kompressorer for kabintrykk og air-condition.

En tekniker kan sikkert forklare bedre vb-:o
 
Re: National DC-8 på Sola idag (bilder )

Og siden ingen gidder svare 'Bronzee', får jeg vel forsøke meg da:

Om jeg ikke tar helt feil har de to "kjinnposene" der å gjøre med inntak av luft til turbokompressorene som styrer kabintrykk, og systemet for air-condition.
Hvis du ser bilder av gamle Boeing 707/720 f.eks., så ligger disse luftinntakene helt fremme på toppen av motorenes luftinntak, som små hull i forlengelsen av den armen som fester motorene til vingen....
Fly på den tiden der brukte ikke bleed-air fra motorene til å drive kompressorer for kabintrykk og air-condition.

En tekniker kan sikkert forklare bedre vb-:o

Ikke at jeg er noe tekniker ( :lol: ) - men jeg og en annen person her på forumet jobbet iherdig med å finne ut hva de var da jeg plutselig stilte personen samme spørsmål. Personen visste 99% sikkert hva det var, så for å bli sikker googlet jeg.

Søket gav meg en tech-side på airliners, som videre utdypet saken:

Each of those chin scoops have three holes. There is a large opening in the middle which takes in air for the air-to-air heat exchanger on that side. There are also two smaller holes that are the individual inlets for the turbocompressors. On the DC-8, there are a total of 4 turbocompressors. The Boeing 720 series had two turbocompressors and most 707 series aircraft had three.

In later years, when the JT3 engines, on DC8s, were replaced with CFM-56 powerplants, the turbocompressors and freon cooling units were removed and replaced with "packs" that allowed engine bleed air to be used for temperature control and cabin pressurization. The DC8 chin scoops were modified to close off the turbocompressor inlets.

[......]

Well, in actual fact, some B707 freighter aircraft did indeed have the number four engine turbo-compressor removed.
Two T/C's are sufficient on B707 freighter aircraft to keep the cabin properly ventilated, as well as, of course, pressurized.
 
Re: National DC-8 på Sola idag (bilder )

Flotte bilder. DC 8 må være noe av det mest stilrene som er laget. Kan glede meg over at jeg fikk fløyet et eksemplar før det var for sent.
 
Re: National DC-8 på Sola idag (bilder )

Her er damen fra en annen vinkel
DSC_2232.jpg
 
Re: National DC-8 på Sola idag (bilder )

Og siden ingen gidder svare 'Bronzee', får jeg vel forsøke meg da:

Om jeg ikke tar helt feil har de to "kjinnposene" der å gjøre med inntak av luft til turbokompressorene som styrer kabintrykk, og systemet for air-condition.
Hvis du ser bilder av gamle Boeing 707/720 f.eks., så ligger disse luftinntakene helt fremme på toppen av motorenes luftinntak, som små hull i forlengelsen av den armen som fester motorene til vingen....
Fly på den tiden der brukte ikke bleed-air fra motorene til å drive kompressorer for kabintrykk og air-condition.

En tekniker kan sikkert forklare bedre vb-:o

Tusen takk! :D
 
Back
Top