NatGeo Flyhavarikommisjonen- Atlantic Airways ulykken

BraathensSafe1985

ScanFlyer Silver
Amerikanske skuespillere rekonstruerer norsk flyulykke

Fire personer omkom og tolv ble skadet da Atlantic Airways-flyet kjørte av rullebanen på Stord i 2006. Nå gjenskapes ulykken i TV-serie.

10. oktober 2006 kjørte et fly fra Atlantic Airways, chartret av Aker Kværner, av rullebanen på Sørstokken på Stord.
Flyet havnet utfor en skråning og tok fyr. Fire personer omkom og tolv ble skadet.

Nå har skaperne av dokumentarserien «Flyhavarikommisjonen» gjenskapt ulykken.

Kanalen sender episoden mandag 4. januar. Serien vises i 170 land

Les mer her:

http://www.nrk.no/hordaland/amerikanske-skuespillere-rekonstruerer-norsk-flyulykke-1.12730669

Re: Discoverys Flyhavarikommisjonen- Atlantic Airways ulykken

Altfor mye katastrofeprogram på disse kanalene

Er vel mest undrende til at NRK (også nevnt i Dagsrevyen) bruker spalteplass å informrere om, for ikke å si reklamere for, programmer på konkurrerende kanaler...

Flaks at disse går i reprise noen ganger. Ser at reprisen er bl.a søndag morgen og søndag kveld (20.00). Hadde planlagt å se det ikveld, men det passet ikke.

Synes programmene er generelt bra.

Jeg hadde en onkel som var med i denne ulykken så det gjør det vel noe mer interessant.
Noen som fikk sett ikveld?

Vanlig Opplegg med dette. Mye fokus på bremsing med " nærbilder" av blokkerte hjul samt ingen fokus på hva pilotene egentlig burde ha gjort ! Uten spoilere så hadde det jo bare ha vært å gi full gass og gjort en avbrutt landing.. en touch and go...

Synes det var rart at det ikke ble nevnt noen grunn til at spoilere ikke kom opp egentlig.

Vanlig Opplegg med dette. Mye fokus på bremsing med " nærbilder" av blokkerte hjul samt ingen fokus på hva pilotene egentlig burde ha gjort ! Uten spoilere så hadde det jo bare ha vært å gi full gass og gjort en avbrutt landing.. en touch and go...

Nu er jeg ikke just ekspert på området, men det var korrekt at fortsætte nedbremsningen, hvis man læser lidt i denne tråd:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=15601&page=6

Last edited:
! Uten spoilere så hadde det jo bare ha vært å gi full gass og gjort en avbrutt landing.. en touch and go...

Har ikke sett dokumentaren, men det er ikke unaturlig å tenke at idét øyeblikket man innser (om man gjør det) at spoilerene ikke fungerer, så er det for sent. Ting skjer fort og meterne ruller enda fortere.

Har ikke fått sett dokumentaren, men leste rapporten for en stund siden. De var jo også veldig nære på å klare å stoppe. Grunnen til at spoilerne ikke kom har forøvrig ikke blitt klarlagt, det er jo en av de tingene som gjør det interessant å lage film om.

Skjønner jo at jeg kom med litt utradisjonelle ytringer ang touch and go , men gjett om piloten hadde fått heltestatus hvis han hadde gjennomført det?
Jeg tipper Schullernberg hadde strøket på en simulator trening hvis han under en slik test hadde forsøkt å lande på Hudson river, men se hvilken status han fikk etter det stuntet.

Skjønner jo at jeg kom med litt utradisjonelle ytringer ang touch and go , men gjett om piloten hadde fått heltestatus hvis han hadde gjennomført det?
Jeg tipper Schullernberg hadde strøket på en simulator trening hvis han under en slik test hadde forsøkt å lande på Hudson river, men se hvilken status han fikk etter det stuntet.

Å kalle en nødlanding som reddet alle passasjerene et stunt er vel... noe sært?

Antar han var ganske tom for muligheter og beregnet at et kræsj/nødlanding i elven var bedre enn å kræsje på manhatten.

Back