SK Nästa SAS långlinje? Spekulationer

Jccl

ScanFlyer Blue
Förutom de två nya A350 (någon gång nästa år hoppas jag) så tror jag att SAS har mer LH-kapacitet i sin pipeline. Jag tycker SAS har indikerat ett par gånger nu att mer kommer. Kanske önsketänkande men jag kan inte undgå att spekulera i vart den kunde hamna. Jag hoppas på en eller fler nya rutter, så här får ni mina 5 kronor på vart. Skapade en egen tråd, mycket text så ville inte dränka någon annan tråd med den. Är man inte intresserad kan man alltid scrolla förbi den här tråden. Tacksam för kommentarer.

Jag tror att bästa gissning är att börja med listan över obetjänade destinationer från CPH, och starta uppifrån. Det är i alla fall så man kunnat identifierat tidigare vinnare. SAS främsta fokus är att flyga sina kunder till destinationer de efterfrågar, så en stark point to point som bas är avgörande. Senaste listan är för perioden april 2024 till mars 2025. Orange anser jag inte realistiskt inom en kort framtid, grön är en kandidat och ljusblå en outsider som jag vet inte riktigt vet om jag anser realistiskt eller ej... ber om ursäkt för att listan är på engelska.

Baserat på det så är min gissning att nästa går till HKG, följt av en jämn konkurrens mellan JNB och MEX. TPE kommer högre på listan och är inte orealistiskt, men jag undrar hur mycket extra trafik man får med som är transfer vidare från Taipei. Jämför tex med MEX där SAS kommer täcka hela Mexico och C Amerika via ett stop.

Jag har läst att en del anser att SAS borde rikta in sig på "mindre" Delta-hubbstäder som Detroit, Minneapolis eller Salt Lake City. Jag förstår inte varför. SAS-kunder vill inte flyga dit, och alla väsentliga städer i Midwest eller West är redan tillgängliga via JFK, ATL, LAX eller SEA. Om en kund byter i DTW/MSP/SLC eller JFK/ATL/LAX/SEA för att nå en stad i Midwest eller West spelar inte så stor roll.

Enda undantaget från min "logik" är min käpphäst: Texas-triangeln, som fortfarande är ett gap i SAS nätverk. Även om IAH inte finns på listan, skulle det kunna vara en outsider med feed. Lite olja, lite Mærsk, medicin samt IT på toppen, och så har vi den 😊 Min gissning är att yielden är hög. AUS med sin Delta focus city status och potential som Delta hubb, är en annan outsider från Texas.

CPH April 2024 - Mars 2025.webp

Godmorgen. Først of fremmest. Hvem siger at SAS åbner mere på USA for nuværende? Jeg tror personligt selv at SAS vil vende retur til Beijing, når muligheden opstår. Shanghai, er pt udeligeret til China Eastern, og jeg tror det at det dem der får lov til fremadrettet også at betjene denne rute. Måske SAS genåbner den i fremtiden når Rusland situationen er stabiliseret.

Derudover, så har du glemt at tilføje San José, på listen. SAS har nu i små 2 år været i kontakt med mange charterselskaber om en rute til Costa Rica. Dog vil denne rute være lavfrekvent, med en eller 2 ugentlige, og helst ud på vinteren. Rigtig mange fra Skandinavien vælger i de her år at reje til mellemamerikas storslåede natur og historie. Og det er forståeligt. (Min egen kone er fra Perú).

Jeg forudsiger personligt at det næste upcomming for SAS vil være en retur til Greater Bay area(Hong Kong)(Som der faktisk også er en masse masse snakke om lige for tiden, på rygtebørsen, samt fra kilder). Samt en rute til San José, som lavfrekvent vinterrute. Derudover ser jeg en mulighed for at SAS genåbner Bangkok som helårsrute. Jeg ser personligt ikke SAS åbne en rute til Vietnam, men derimod vil SAS udbygge samarbejdet med Vietnam Airlines, om denne sydøst asiatiskeregion. Foruden det samarbejde SAS i forvejen har med Thai Airways og med Singapore Airlines(Samarbejder som er fortsat trods allianceskifte, og endda styrket).

Hvad angår din liste med Denpasar/Bali? Ja den tror jeg godt kunne blive en mulighed. MEN! Der er dog det men at en rute nok bedre vil kunne betale sig til Indonesiens hovedstad Jakarta. Jakarta, er en multimetropol, og hjemsted for SkyTeam selskabet Garuda Indonesia. En rute til Jakarta, vil understøtte et samarbejde med Garuda, og dermed yderligere feed til deres ruter til Bali.

Når man taler om det afrikanske kontinent, hvor du selv er inde på at Johannesburg vil have et bedre load, end Nairobi. Der ville jeg være korrekt og sige at dette ikke længere er tilfældet for SAS vedkommende. SAS har en alliancepartner i Nairobi, i form af Kenya Airways. Kenya Airways er med i SkyTeam, og en rute for SAS til Nairobi, vil underbygge et feed til Kenya Airways, videre ruter til eksempelvis Johannesburg.

Skal man se på lidt længere sigt. Ja så vil en destination som Mexico City, også stå på listen idet, at det er HUB for AeroMexíco, som er det primære bindeled til det resterende latinamerika. Yderligere for latinamerika. Ja så skal du også tænke i en by som Bogotá, nok også kunne komme for skud. Bogotá er gangske vidst HUB for Avianca, som er i Star Alliance. Men det er også ved at blive et større HUB for LATAM, som er under DELTA's kontrol. I Skandinavien er der en god skare af latinamerikansk befolkning som er immigreret(Min kone bl.a). Og en rute til Bogotá er hverken uoverskuelig for SAS, og eller umulig ikke at fylde op. Et samarbejde med LATAM, også kan SAS feede dem rundt til hele latinamerika via Bogotá.

På min personlige ønskeliste, men uden for virkelighedens verden, de næste mange år. Ja så håber jeg personligt at vi ser en SAS rute til Lima del Perú, og derudover også Bueños Aires. Bueños Aires ser jeg gerne en rute til, idet at Aerolínias Argentinas har sit HUB i netop EZE. Dette HUB kan give et okay feed til eksempelvis Chile, og til de mere sydelige egne af Argentina, såsom patagonien

Last edited:
Tack för kommentarerna.

Angående Beijing så tror jag att du har rätt, jag tror bara att det tar ett par år innan Ryssland öppnar upp, så därför blir nog inte nästa linje dit. San Jose hade jag helt glömt, antar att charter försvinner från min radar fort. Angående Jakarta undrar jag om det är aktuellt. Garuda Indonesia är så klart ett plus men liten point to point och såvitt jag vet så flyger inte ens KLM direkt.

Jag hade Nairobi på min lista också först, framför allt som du påpekar pga Kenya Airways, men jag undrar hur lönsam en sådan linje är och vill man till Johannesburg så tror jag att de flesta tar hellre en transfer i AMS eller CDG, istället för NBO och vidare med Kenya Airways... Samtidigt vill nog SAS gärna säga att de flyger till Afrika, därav min gissning på JNB istället. Skulle tro att JNB är lite mer business också.

På min personliga önskelista, utanför realism, står faktiskt också Buenos Aires.

Hva med å lage en kombinert liste som slår sammen ubetjente destinasjoner for både OSL/ARN/CPH? Vil det være noe forskjeller som utmerker seg ift en ren CPH-liste?

Det kan man så klart. Nu var min tanke mer om spekulation om SAS nästa långlinje, kanske 2-3 nästa... Och då var min gissning att de kommer nog vara från CPH.

Ja? Jag kanske missförstår dig men då är det nog inte SAS nästa långlinje.
Jeg la bare til ekstra info til jonandreas.
Jeg er fult klar over at det ikke er neste langlinje.

Men skal jeg selv legge til mine spekulasjoner så vil jeg tippe på PEK/PKX, PVG, HKG, IAH, MEX står høyt på listen og som vil være naturlig neste for SAS. Senere NBO og en av byene i Brasil.
Hvis dem får inn flere A321LR/XLR så vil jeg tippe på YUL, DTW, MSP, AUH og DEL. AUH fordi AFKL har vel et samarbeid (?) med Etihad selv om dem ikke er medlem i SkyTeam. Rutene til YYZ og IAD er også kandidater til å bli omgjort til A321LR/XLR ruter som igjen kan frigjør A330/A350 maskinene dit til nye destinasjoner.

De to nye A350 skal mig bekendt bruges på de nuværende ruter.
CPH-ATL/HND/IAD/ICN/SEA/SFO er alle sat op med A350 i S26. ATL er 5x ugentlig, HND, IAD og ICN er 6x ugentlig, SEA er 4x ugentlig og SFO er 1x daglig. Det kan ikke lade sig gøre med kun 4 maskiner.
Så meget af det afhænger af, om de får succes med at få nogle brugte A330 ind. De forsøgte jo at få en A330-200 ind til i år, men det lykkedes ikke.
Hvis det lykkes at få flere A330 ind, så tror jeg at SLC, DTW og BLR er de mest realistiske, outsider kunne være YYC eller alternativt YHZ, sidstnævnte med en A321LR mens YYZ får en A330.
SLC og DTW giver mening fordi de er partner hubs, og mens antallet af europæere til USA falder, så stiger antallet af amerikanerne til Europa, alene i København er der en stigning på omkring 20%. Der ville være mange gode one-stop muligheder, også f.eks. videre til Italien, som er stort for amerikanerne.
BLR giver mening fordi det minder lidt om BOM, relativt pænt marked, masser af business og samtidig vil forbindelserne til/fra USA være attraktive. YYC og YHZ fordi de nu er venner med WS og fordi der er en stigende interesse fra og for Canada.

Det kan man så klart. Nu var min tanke mer om spekulation om SAS nästa långlinje, kanske 2-3 nästa... Och då var min gissning att de kommer nog vara från CPH.
Ja, det tror jeg også, men jeg det jeg egentlig mente var om dersom man slår sammen grunnlaget for alle 3 byene, vil det da være noe forskjell ift rene CPH-tall? Er det noen andre unserved steder som dukker opp da? Jeg forutsetter jo da at man feeder fra OSL/ARN til CPH.

Tak for kommentarerne.

Angående Beijing, tror jeg du har ret, jeg tror bare det vil tage et par år før Rusland åbner op, så det er nok derfor den næste linje ikke kommer der. Jeg havde helt glemt San Jose, jeg gætter på at charterflyvninger hurtigt forsvinder fra min radar. Angående Jakarta, gad vide om det er relevant. Garuda Indonesia er selvfølgelig et plus, men lille point to point, og så vidt jeg ved, flyver ikke engang KLM direkte.

Jeg havde også Nairobi på min liste først, især som du påpeger på grund af Kenya Airways, men jeg spekulerer på, hvor profitabel sådan en rute er, og hvis man vil til Johannesburg, tror jeg, at de fleste hellere vil tage en transfer i AMS eller CDG, i stedet for NBO og videre med Kenya Airways... Samtidig kan SAS nok godt lide at sige, at de flyver til Afrika, deraf mit gæt på JNB i stedet. Jeg ville tro, at JNB også er lidt mere forretningsmæssigt.

På min personlige ønskeliste, udover realismen, er faktisk også Buenos Aires.
Vi starter med Jakarta: Jakarta vil give bedre mening end netop Bali, netop på grund af feedet til Garuda Indonesia. KLM flyver korrekt en triangel på Bali/Jakarta. Jeg mener der er stop i Bangkok/Singapore, men jeg er ikke sikker på det. Men jeg ved at Garuda Indonesien flyver direkte til Amsterdam fra Jakarta med et par ugentlige afgange. Så ruten er serviceret af netop Garuda, når det gælder Amsterdam.

Nu går vi videre til Nairobi. SAS flyver faktisk til det afrikanske kontinent. De betjener en vinterrute til Marokanske Agadir, og derudover mener jeg de flyver charter til Egypten. Nairobi vil give bedre mening end netop en rute til JNB idet at Kenya Airways netop kan sørge for et bredt feed til hele kontinentet, og SAS har ikke længere en alliancepartner i Sydafrika, som de før havde i form af SAA. Deraf falder meget af grundlaget for Sydafrika til jorden. Derudover har Skandinavien ikke den største tilknytning til netop Sydafrika historiemæssigt, som det ses med England/Holland, og derfor vil belægget for sådan en rute nu om stunder ikke være værd at åbne en rute for. Derfor bør der i første omgang satses på Nairobi og få et sollidt samarbejde med feed op at køre i begge retninger over Kenya. Hvis SAS ligeledes giver ordre på en A321XLR. Så kan Nairobi klares med sådan en basse, inden eventuel senere opgradering. Det er korrekt at Johannesburg er et kæmpe handelscentrum på det afrikanske kontinent, og dette kan tale for netop en JNB rute på lang lang sigt. Men på den korteste sigt når man taler om det afrikanske kontinent i sin helhed. Så er det bedste SAS kan fokusere på et feed til og fra Kenya Airways.

Noget helt andet omkring en rute til Afrika er en stor joker. Kigali i Rwanda. Det er et land i stor udvikling for tiden, og regeringerne i Skandinavien, er begyndt et intenst samarbejde med landet. Disse regeringssamarbejder kan danne grundlag for en lavfrekvent rute fra København til Rwanda. Men når alt det er sagt. Så ja. Så er der en kæmpe befolkning af afrikansk herkomst i Skandinavien, men den herkomst kommer primært fra den centrale del af Afrika. Samt fra den mere østlige del af det afrikanske kontinent. Så skal man tale om en rute hvor markedet er befolkningsmæssigt. Så er det netop en rute til fx Nairobi der kan danne grundlag for feed til øvrige central og østafrikanske republikker.

A321XLR er trods rækkevidden vel ikke det oplagte fly at bruge på ruter til Afrika, hvor der typisk er meget cargo og meget bagage. De fleste flyselskaber har særlige bagageregler for flyvninger til Afrika, og en tur gennem bagagehallen i BRU om morgenen, hvor Brussels Airlines fly fra Afrika er ankommet viser, hvor meget bagage, der er på de flyvninger.

Ang. Jakarta, så kan jeg slet ikke se grundlaget. Jo, der er en partner, Garuda, men langt de fleste danskere, der tager til Indonesien skal til Bali. Og der er allerede JV med Singapore Airlines, og Singapore ligger kun marginalt længere væk fra Bali end Jakarta - til gengæld ligger det på vejen.

Jeg tror den næste langrute bliver til Indien eller USA/Canada. Eller måske den rute til Costa Rica, som er blevet nævnt nogle gange.

@Laterman Så förstår jag vad du menar. En riktigt bra ide. Jag vet inte riktigt vart man kan få fatt på liknande tal från en och samma källa så all data är kompatibel. Ser ut som om Routesonline har något men jag är inte kund så kommer inte åt den. Så jag gjorde min egna "Law of large numbers" dvs om en destination är stor i CPH så är nog OSL och ARN någorlunda lika...

@skandinavien_Airlines: det är fair points med Nairobi och Kenya Airways. Du kan mycket väl ha rätt och det gör absolut ingenting, även om min gissing fortfarande är JNB ;). Jag tror bara att lönsamheten på den linjen är högre. Angående Jakarta är jag kanske inte helt så övertygad. Och att flyga med en sådan här triangel tyder inte det på att underlaget är relativt litet, även för KLM? Det är en lång tur och jag undrar om det ens kommer på SAS top 10 lista. Men jag kan ha fel och igen det gör mig ingentig :)

Edit: Jag tror fortfarande att SAS nästa eller 2-3 nästa destinationer kan hittas på "unserved routes" listan (med mitt IAH som ett undantag och eventuellt outsider)

Last edited:
Her er mange interessante forslag på nye fremtidige interkontinentale ruter for SAS. Det er åpenbart at selskapet har ambisjoner om å vokse ganske raskt og at et større og mer variert interkontinentalt rute-nettverk, er en viktig forutsetning for dette gjennom å bygge opp CPH som en sentral HUB med hyppige viderefordindelser til byer i Skandinavia, Nord-Europa og de baltiske landene.

Ut i fra de siste annonserte long-haul rutene til SAS, så har det slått meg at det ikke lenger kun er reisemønsteret i Skandinavia som avgjør valg av nye destinasjoner. Etter hvert som SAS knyttes og innlemmes i Air France/KLM-Group, så vil de bli en viktig brikke/et støttehjul for disse selskapene som i noen tilfeller kan se seg tjent med at SAS starter opp flyvninger der Air France/KLM allerede har et stort og viktig marked men få muligheter til å sette inn flere avganger eller større maskiner. Det vil da særlig gjelde trafikken som skal videre fra CDG/AMS til byer i Nord-Europa, de baltiske landene og selvfølgelig Skandinavia. I slike tilfeller vil CPH som nedslagsfelt i Europa og videre direkteforbindelse til sluttdestinasjon være et godt alternativ. Sett ut i fra dette vil SAS fremover også være en viktig brikke for vekst-planene til Air France/KLM-Group når selskapet planlegger nye long haul ruter fra CPH. Dermed blir det mer krevende for oss "på utsiden" å spå nye SAS-ruter ettersom vi ikke har særlig kjennskap til Air France/KLM sine viktigste og mest lønnsomme ruter.

CPH sin beliggenhet høyt oppe i Europa, er gunstig som nedslagsfelt for flyvninger til Europa over den nordlige halvkule. Nå som SAS har inngått et tettere samarbeid med WestJet, har SAS gode forutsetninger for å komme seg inn på det Canadiske markedet og kan gjennom å starte opp ruter til 3-4 av de største Canadiske byene, kan SAS bli en betydelig aktør på trafikken mellom Canada og Europa. Geografisk er CPH-hub´n gunstig og rutene kan betjenes med både A321LR og A330.

Nye Asia destinasjon er forslaget om Jakarta interessant. EFTA-landene(inkludert Norge!) inngikk en frihandelsavtale med Indonesia som trede i kraft 2021. Denne avtalen gir tollfrie og forutsigbare handelsvilkår, og åpner for økt eksport av bl a norske varer og tjenester, spesielt innenfor fiskeri, oppdrett, maritim industri, olje og gass, og fornybar energi. Mattilsynet har også inngått en avtale med indonesiske myndigheter som forenkler eksport av norsk sjømat til markedet og med et folketall på svimlende 277 millioner så utgjør dette et betydelig marked.
Manila er merkelig nok en destinasjon som stadig kommer opp når jeg snakker med skandinavere som ofte er på forretningsreise i Asia. I 2018 inngikk alle EFTA landene frihandelsavtale med Filippinene, som blant annet fjernet toll på mesteparten av norsk eksport, noe som stimulerer til økt samhandel og gir potensial for fremtidig vekst, spesielt innen sjømatsektoren. Med et folketall på 115 millioner, så utgjør Filippinene også et stort marked i Asia.
Så både Jakarta og Manila er etter min mening sterke kandidater som SAS sin neste Asia-destinasjon.

Jag kan se poängen med att nu är SAS en del av AFKLM och de har en annan agenda. SAS blir den tredje spelaren som skall passa in, speciellt med ett eventuellt framtida JV antar jag. Samarbetet med Westjet kanske också ändrar på prioriteringen i Kanada, så en eventuel andra destination blir YYC istället för YUL. Men ändrar det så mycket på det grundläggande att SAS skall flyga deras kunder dit de efterfrågar? Deras primära mål, och vad man får bonus för, är på antalet pengar de tjänar. Jag antar att Air France flyger primärt dit deras kunder efterfrågar och likadant med KLM, eller hur dotterbolagen i Lufthansa fungerar. Det klart att om N Europa efterfrågar en rutt till Jakarta så flyger de dit. Jag har bara svårt att se att AFKLM kommer "diktera" vart SAS skall öpna upp nya rutter för att de är lönsamma för dem och de har svårt att utöka kapaciteten.

Samarbetet ser jag mer som att KLM drar ner på aktiviterna i Skandinavien. Mer eller mindre säger att SAS är den primära spelaren på Norden (och Baltikum). Sedan är det upp till SAS att komplettera med tex Polen, Tyskland, Tjeckien.... eller C Europa. Områden som passar bra med transfer mellan Europa och N Amerika. För jag är enig CPH och SAS är bra lämpad för transfer mellan Europa och den nordliga delen av jordkloten.

Eller samarbetet är mer på samarbete på avgångar dvs KLM tar tex avgångar under dagen och så tar SAS den sena som en "uppsamling" på alla som inte kom md i KLM under dagen...

Last edited:
Back