Förutom de två nya A350 (någon gång nästa år hoppas jag) så tror jag att SAS har mer LH-kapacitet i sin pipeline. Jag tycker SAS har indikerat ett par gånger nu att mer kommer. Kanske önsketänkande men jag kan inte undgå att spekulera i vart den kunde hamna. Jag hoppas på en eller fler nya rutter, så här får ni mina 5 kronor på vart. Skapade en egen tråd, mycket text så ville inte dränka någon annan tråd med den. Är man inte intresserad kan man alltid scrolla förbi den här tråden. Tacksam för kommentarer.
Jag tror att bästa gissning är att börja med listan över obetjänade destinationer från CPH, och starta uppifrån. Det är i alla fall så man kunnat identifierat tidigare vinnare. SAS främsta fokus är att flyga sina kunder till destinationer de efterfrågar, så en stark point to point som bas är avgörande. Senaste listan är för perioden april 2024 till mars 2025. Orange anser jag inte realistiskt inom en kort framtid, grön är en kandidat och ljusblå en outsider som jag vet inte riktigt vet om jag anser realistiskt eller ej... ber om ursäkt för att listan är på engelska.
Baserat på det så är min gissning att nästa går till HKG, följt av en jämn konkurrens mellan JNB och MEX. TPE kommer högre på listan och är inte orealistiskt, men jag undrar hur mycket extra trafik man får med som är transfer vidare från Taipei. Jämför tex med MEX där SAS kommer täcka hela Mexico och C Amerika via ett stop.
Jag har läst att en del anser att SAS borde rikta in sig på "mindre" Delta-hubbstäder som Detroit, Minneapolis eller Salt Lake City. Jag förstår inte varför. SAS-kunder vill inte flyga dit, och alla väsentliga städer i Midwest eller West är redan tillgängliga via JFK, ATL, LAX eller SEA. Om en kund byter i DTW/MSP/SLC eller JFK/ATL/LAX/SEA för att nå en stad i Midwest eller West spelar inte så stor roll.
Enda undantaget från min "logik" är min käpphäst: Texas-triangeln, som fortfarande är ett gap i SAS nätverk. Även om IAH inte finns på listan, skulle det kunna vara en outsider med feed. Lite olja, lite Mærsk, medicin samt IT på toppen, och så har vi den
Min gissning är att yielden är hög. AUS med sin Delta focus city status och potential som Delta hubb, är en annan outsider från Texas.

Jag tror att bästa gissning är att börja med listan över obetjänade destinationer från CPH, och starta uppifrån. Det är i alla fall så man kunnat identifierat tidigare vinnare. SAS främsta fokus är att flyga sina kunder till destinationer de efterfrågar, så en stark point to point som bas är avgörande. Senaste listan är för perioden april 2024 till mars 2025. Orange anser jag inte realistiskt inom en kort framtid, grön är en kandidat och ljusblå en outsider som jag vet inte riktigt vet om jag anser realistiskt eller ej... ber om ursäkt för att listan är på engelska.
Baserat på det så är min gissning att nästa går till HKG, följt av en jämn konkurrens mellan JNB och MEX. TPE kommer högre på listan och är inte orealistiskt, men jag undrar hur mycket extra trafik man får med som är transfer vidare från Taipei. Jämför tex med MEX där SAS kommer täcka hela Mexico och C Amerika via ett stop.
Jag har läst att en del anser att SAS borde rikta in sig på "mindre" Delta-hubbstäder som Detroit, Minneapolis eller Salt Lake City. Jag förstår inte varför. SAS-kunder vill inte flyga dit, och alla väsentliga städer i Midwest eller West är redan tillgängliga via JFK, ATL, LAX eller SEA. Om en kund byter i DTW/MSP/SLC eller JFK/ATL/LAX/SEA för att nå en stad i Midwest eller West spelar inte så stor roll.
Enda undantaget från min "logik" är min käpphäst: Texas-triangeln, som fortfarande är ett gap i SAS nätverk. Även om IAH inte finns på listan, skulle det kunna vara en outsider med feed. Lite olja, lite Mærsk, medicin samt IT på toppen, och så har vi den

