Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukturen

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukturen

- Avinor legger opp til omfattende investeringer i neste NTP-periode, både for å øke kapasiteten og for å tilrettelegge for en framtidsrettet lufthavnstruktur i hele landet, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor. Avinor vil i planperioden gjennomføre et omfattende investeringsløft på i alt 24 milliarder kroner i hele lufthavnnettet og i flysikringstjenesten.
- Luftfarten står foran det største investeringsløftet siden Oslo lufthavn, Gardermoen ble bygd, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.

Små og store lufthavner i distriktsnorge vedlikeholdes og oppgraderes. Ny terminal på Bergen lufthavn, Flesland skal være klar i 2016 og utvidelsen av Oslo lufthavn, Gardermoen, med terminal to, skal være ferdig i 2017. Stavanger lufthavn, Sola og Trondheim lufthavn, Værnes blir også betydelig oppgradert. Den nye europeiske luftromsorganiseringen krever store investeringer innen flysikringstjenesten.

– I løpet av denne NTP-perioden må det også tas beslutning om tredje rullebane på Oslo lufthavn, Gardermoen og andre rullebane på Bergen lufthavn, Flesland, sier Falk-Petersen.


http://www.avinor.no/tridionimages/NTP 2014 - 2023 Avinor Hovedrapport_tcm181-141202.pdf
 
Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Nedleggelse av av Mosjøen lufthavn, Kjærstad og Mo i Rana lufthavn, Røssvoll på Helgeland, kombinert med forlengelse av rullebanen på Sandnessjøen til 1199 meter. I Lofoten forutsettes det at Svolvær lufthavn og Leknes lufthavn legges ned. I Vesterålen anbefaler Avinor å forlenge Stokmarknes lufthavn til 1199 meter.

http://www.avinor.no/avinor/presse/...AVNSTRUKTUREN__________________&id=181-141200

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10053012
 
Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Dette er også interessant, og et godt poeng:

Fagernes lufthavn sin framtidige rolle anbefales vurdert i samråd med lokale myndigheter. Bakgrunnen er den lave tidsgevinsten ved å benytte fly i forhold til buss- og biltransport mellom Fagernes og det sentrale østlandsområdet, samt de svært høye tilskuddene per passasjer.
 
Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Nå må en huske at dette er Avinors (og de andre transportetatenes forslag) til plan.
Dette skal igjennom politisk behandling før den endelige planen bli lagt frem våren 2013.
 
Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Nå må en huske at dette er Avinors (og de andre transportetatenes forslag) til plan.
Dette skal igjennom politisk behandling før den endelige planen bli lagt frem våren 2013.

Noe annet er vel heller ikke hevdet i tråden. Det gjør det ikke mindre interessant.
 
Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Og med Kleppa sine utemerkede kunskaper om luftfart kan man vel regne med at det ikke blir helt slik som Avinor har foreslått...
 
Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Mange konstruktive og nyttige innspill fra Avinor her, og håper politikerne har evne og vilje til å få gjennomføre endel av dette, selv om jeg har mine tvil dessverre
 
Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Det står at i fleire av nyheitsartiklane at Dash-8 "(...) pensjoneres i løpet av de kommende årene og erstattes med nye flytyper som krever lengre rullebaner." Er det ikkje nokon foruftige STOL-flyalternativ? Om det ikkje blir laga såpass store fly som kan brukast på korte rullebaner er det jo ikkje så mange ti-år til det blir langt færre flyplassar i landet sidan det truleg blir for dyrt og vanskeleg å utvide fleire av kortbaneplassane. Kva rest-levetid ser WF for seg at Dash-8 100 sånn om trent har, skal tru?
 
Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Angående erstatter for DHC8-100 serien har man idag ingen arvtaker, og ifølge raporten til Avinor er det ingen vilje hos flyprodusentene til å utvikle og produsere den typen fly. Blant annet SKN er nevnt, da dem anbefaler å utvide banen til 1199 meter, noe som gjør at ATR maskiner da kan benytte plassen. Men så har de plassene der det pga lite trafikkgrunnlag ikke finner det økonomisk fornuftig og utvide banene, og så har man plasser det det gå grunn av terenget og vær og vindforhold ikke anbefales utbygging.

Hva det endelige resultatet blir vet vi ikke, men jeg tipper vi om noen år ser vil se atr på noen av dagens kortbaneplasser, og dornier 228 eventuelt twin otter på resten av plassene.
 
Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt


Angående erstatter for DHC8-100 serien har man idag ingen arvtaker, og ifølge raporten til Avinor er det ingen vilje hos flyprodusentene til å utvikle og produsere den typen fly. Blant annet SKN er nevnt, da dem anbefaler å utvide banen til 1199 meter, noe som gjør at ATR maskiner da kan benytte plassen. Men så har de plassene der det pga lite trafikkgrunnlag ikke finner det økonomisk fornuftig og utvide banene, og så har man plasser det det gå grunn av terenget og vær og vindforhold ikke anbefales utbygging.

Hva det endelige resultatet blir vet vi ikke, men jeg tipper vi om noen år ser vil se atr på noen av dagens kortbaneplasser, og dornier 228 eventuelt twin otter på resten av plassene.

Er Noreg i ein heilt spesiell situasjon der vi har behov for fly i ein mellomstørrelse (30 - 50 seter) på korte baner? Har resten av verda greidd å oppgradere dei korte stripene sine? Hadde eg vore full i pengar, kanskje eg skulle ha blitt flyprodusent :-)
 
Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Er Noreg i ein heilt spesiell situasjon der vi har behov for fly i ein mellomstørrelse (30 - 50 seter) på korte baner? Har resten av verda greidd å oppgradere dei korte stripene sine? Hadde eg vore full i pengar, kanskje eg skulle ha blitt flyprodusent :-)

Ja hvis du har mye penger er flybransjen vanligvis et fint sted å kvitte seg med de ;)
 
Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Er Noreg i ein heilt spesiell situasjon der vi har behov for fly i ein mellomstørrelse (30 - 50 seter) på korte baner? Har resten av verda greidd å oppgradere dei korte stripene sine? Hadde eg vore full i pengar, kanskje eg skulle ha blitt flyprodusent :-)

Forsåvidt, ja .. Norge har politisk vilje og penger til å investere i infrastruktur i tildels ekstremt grisgrendte strøk. Derfor er det heller ikke allverden å velge i når det gjelder flymateriell ..
 
Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Twin Otter-400 neste? :P
 
Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Er Noreg i ein heilt spesiell situasjon der vi har behov for fly i ein mellomstørrelse (30 - 50 seter) på korte baner? Har resten av verda greidd å oppgradere dei korte stripene sine? Hadde eg vore full i pengar, kanskje eg skulle ha blitt flyprodusent :-)

Utfordringen er ikke bare å ha fly i 35-45 pax, men flyene skal også håndtere korte baner ofte i kombinasjon med vanskelig inn/utflyging. Det finnes en del flytyper med 30-40-50 seter, men de egner seg dårlig på 800 m bane og fjell på alle kanter.
 
Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Diskusjonen går i Lofoten om Gimsøy alternativet og utviding av LKN.

http://www.lofotposten.no/lokale_nyheter/article6029597.ece

Vidar

Ser ut som man nå har landet på at Gimsøy ikke egner seg for flyplass, og man nå må lete videre

http://media.avinor.no/pressrelease...ampaign=Subscription&utm_content=current_news
Gimsøya ikke tilfredsstillende som flyplasslokasjon i Lofoten
 
Back
Top