NAS trafikktall November 09

Knall tall fra Norwegian igjen. Bransjen er inne i tidenes storm og norwegian leverer som om solen skinte fra skyfri himmel.
 
Det er bare å gratulere dere i Norwegian. Flotte tall dette.
Og siden Widerøe også leverte gode tall, så heiser jeg like godt flagget :nor
 
Knall tall fra Norwegian igjen. Bransjen er inne i tidenes storm og norwegian leverer som om solen skinte fra skyfri himmel.

Ja PAX tall imponerer , men

Norwegians inntekt pr solgte flysete (yield) viser ikke samme hyggelige utvikling. Yielden havnet på 0,55 kroner i november, mot 0,69 i samme måned i fjor.

Er vel ikke helt surferosa ?
 
Hvis du studerer SAS prising de siste månedene vil du se at de dumper prisene dramatisk de siste dagene før flighten går. Helt omvendt av hva som har vært vanlig. Vanligvis er de siste billettene kostbare og de man tjener godt på. Antar at Norwegian og øvrige konkurrenter ikke har noe annet valg enn å følge på med det samme. Det blir ihvertfall en usedvanlig dyr affære for SAS som ender opp med både og miste passasjerer samt og ødelegge sin egen inntjening. Det blir en dyr affære for Norwegian også men de beholder ihvertfall passasjerene og vel så det.:old
 
Knalltall??? Herregud - yielden er jo ned 20 %!

Knall tall ja, sett i lys av klima de opererer i. Norwegian kruser inn med stål kontroll på yield nedgangen. Dette fordi norwegian her har en nedgang i yield som styres av hadlinger fra selskapet selv og ikke ytre faktorer som hos SAS.

Som du kan lese av pressemeldingen er yielden ned på grunn av innføring av større modeller. Norwegian har fått mange -800 maskiner siden november 08.
Dessuten er drivstoff tilegget tatt bort, noe som gjør at yielden faller kraftig.
Dette står i følge Norwegian for 90% av yield nedgangen.

SAS derimot har en yield nedgang trass i reduksjoner i kapasitet, store kampanjer for å tiltrekke seg nye reisende og fullere fly. Dette er forhold som selskapet ikke har kontroll på.

Derfor er tallene i dag svært bra, sett i lys av finanskrise og hvordan konkurrentene presterer på hjemmebane.
 
Last edited:
Tallene er vel ok. Fallet i yield kan forklares, greit nok.

Ökningen på 200.000 passasjerer sammenlignet med samme måned i fjor må jo selvsagt ses i sammenheng med ekspansjonen. Hvis jeg husker rett så har NAS hatt over 1mill passasjerer 3 eller 4 måneder på rad nå, fulgt av 930K i november.

Jeg vurderer det til knalltall for NAS siste 4-5 mnd sett over ett, ok/bra i november isolert sett.
 
MartinL, du må gjerne sluke DYs fine historiefortelling når det gjelder yielden. Men hvis du ser på RASK, er den rapportert til 0,41 NOK. Samtidig har DY signalisert en CASK på 0,49-0,50 NOK for FY2010. CASK var 0,44 NOK i Q3 og 0,51 totalt for Q1 og Q2. Det er dermed trolig at CASK i Q4 havner noe over 0,50 NOK hvis vi skal tro DY. I lys av dette er det svært sannsynlig at DY tapte penger i november.

Det var dette med knalltall...
 
MartinL, du må gjerne sluke DYs fine historiefortelling når det gjelder yielden. Men hvis du ser på RASK, er den rapportert til 0,41 NOK. Samtidig har DY signalisert en CASK på 0,49-0,50 NOK for FY2010. CASK var 0,44 NOK i Q3 og 0,51 totalt for Q1 og Q2. Det er dermed trolig at CASK i Q4 havner noe over 0,50 NOK hvis vi skal tro DY. I lys av dette er det svært sannsynlig at DY tapte penger i november.

Det var dette med knalltall...

Få om noen ruteselskap tjener penger i vinter halvåret i skandinavia. Noen andre sensasjonelle nyheter å komme med?

Samtidig har selskapet økt sin kapasitet og antall reisende med 200.000 personer.
Det er ikke galt, selv om nyetablering presser yielden ned.

Norwegian er forpliktet til å komme med korrekte opplysninger i tall som blir presentert. Historiefortellinger er neppe en kategorisering som faller in under dette!
 
Last edited:
Tallene for november er vel som forventet. Selskapet har åpnet mange nye ruter det siste året og en stor passasjervekst er en naturlig konsekvens av dette. Økt kapasitet og større fly gir noe lavere kabinfaktor, også helt naturlig. Nedgangen er likevel på bare 1 prosent - og litt forenklet kan man si at om Norwegian fortsatt bare hadde hatt 737-300 hadde kabinfaktoren vært høyere i år enn i fjor. Yielden forklares greit med bortfall av drivstoffavgift og noe lengre flyreiser. Likevel er vintermånedene tøffe og vi vil nok se mange kampanjer og svært lave priser i tiden fremover.
 
Back
Top