• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

NAS TRAFIKK STATISTIKK OKTOBER 2006

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
http://www.newsweb.no/index.asp?symbol=NAS&melding_ID=138517


Norwegian fraktet i oktober 486 529 passasjerer
mot 325 981 i oktober 2005, hvilket gir en
økning på 160 548 passasjerer (49 %), og 53 %
vekst i passasjertrafikken (RPK).



--------------------------------------------------------------------------------

-Total passasjertrafikk (RPK) økte med 53 % i
forhold til oktober 2005.
-Total kapasitet (ASK) økte med 60 % i forhold
til oktober 2005.
-Kabinfaktoren var 76 %, hvilket er 4 pp lavere
enn oktober 2005.
-For oktober forventer selskapet en yield i
størrelsesorden NOK 0,70.





http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/TrafficOctober.pdf?id=49246
 
Lett å øke i antall passasjerer så lenge man ekspanderer. Kabinfaktoren sier vel litt mer om ståa, og den gikk jo ned. For å være litt pessimist^_^
 
Slike pressemeldinger begynner jo å bli en vane/uvane.....enrom stigning i produksjonen. En får jo ikke reelle tall før en har 1 års drift uten store utvidelser. Er jo litt "fjernt" å sammenlikne med fjorårets tall når selskapet så helt annerledes ut med tanke på antall fly etc.
 
Originally posted by F35Landing

En får jo ikke reelle tall før en har 1 års drift uten store utvidelser.

Verden venter jo spent på den dagen for Ryanair. Det tror jeg blir trist statistikk...

Jo mulig det....har ingen mening om det, men synes bare bruken av tall og statistikk blir litt feil...rettere sagt skjevt...selv om det er korrekt det som blir sendt ut i pressemeldingene.
 
Alltid artig å se hvor forskjellig media tolker tallene:

VG melder om "Flere ledige seter hos Norwegian, Flyselskapet Norwegian flyr med flere tomme seter enn på lenge"

mens NA24 skriver "Norwegian letter. Nordmenn setter seg gjerne inn i et Norwegian-fly. Sjefen er fornøyd med at flere flyr med SAS-konkurrenten."
 
Kanskje dette er et litt mer interessant bilde

Yield_CF.gif


- Kabinfaktor noenlunde stabil fra år til år
- Yield svakt nedadgående
- Kostnadene er på samme vei - svakt nedadgående (mye planlagt vedlikehold i Q1 2006, derfor høy unit cost)

Ut fra dette kan en si at introduksjonen av nye ruter har vært vellykket - og DY tjener penger!
 
Back
Top