Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Fredrik74

ScanFlyer Silver
Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Frågar er som vet. AC 759 var på väg att landa på SFO i fredags och det kunde ha gått riktigt illa.

Details are emerging about what could have been a serious incident at San Francisco International Airport last Friday night when an Air Canada plane from Toronto nearly landed on the taxiway.

Men min fråga är om det, från vad som sägs, verkligen var så nära en katastrof eller det här var helt normalt?

http://abc7news.com/travel/air-canada-flight-nearly-lands-on-sfo-taxiway/2203462/

Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Ikkenoe normalt med det der. Nokså klart at han var linet opp mot TWY C istedet for rullebanen. Han sier han så lys på det han trodde var rullebanen så trolig ville han sett United selv når han kom nærmere.

Vet ikke hvor vanlig det er å lande visuelt der, men hadde han fulgt ILS hadde det trolig ikke vært noe problem. Eller hva sier pilotfolket?

De bruker ofte visuell innflygning til 28R sammen med ILS til 28L, dette gir mulighet til kortere avstand mellom flyene og derved flere bevegelser innenfor ett gitt tidsrom da disse kan fly nesten på linje inn mot flyplassen.
Hadde de brukt ILS til begge baner hadde dette trolig ikke skjedd, men denne løsningen reduserer kapasiteten til SFO.
De kjører gjerne to avganger på 01L og 01R samtidig som to lander på bane 28 så her er kapasiteten strukket så langt det er mulig på denne flyplassen.

. Eller hva sier pilotfolket?

Hvis det var bra sikt så hadde dem aldri landet oppå hverandre, lett å se masse fly i mørket hvis sikten er bra og ikke regn eller snø.
Hadde sikten vært veldig dårlig så er det stor mulighet for at AC hadde landet på topp av conga linjen, men da hadde dem brukt ILS og CAT III og vært langt unna flyene på taxe banen, så likevel ikke.
Med andre ord, dette så kanskje stygt ut sånn i farten, men tviler sterkt på at dem hadde prøvd å lande på ryggen av flyene som ventet, dem ville kjørt en go-around i god tid. (Hvis sikten var bra)

De kjører gjerne to avganger på 01L og 01R samtidig som to lander på bane 28 så her er kapasiteten strukket så langt det er mulig på denne flyplassen.

Hvordan er dette mulig? Krysser ikke rullebanene sånn ca på midten?

Ikkenoe normalt med det der. Nokså klart at han var linet opp mot TWY C istedet for rullebanen. Han sier han så lys på det han trodde var rullebanen så trolig ville han sett United selv når han kom nærmere.

Vet ikke hvor vanlig det er å lande visuelt der, men hadde han fulgt ILS hadde det trolig ikke vært noe problem. Eller hva sier pilotfolket?
Kommet nærmere en 500 fot? Man er allerede på ganske short final da. Men ja, det er nesten "umulig" å line seg opp med en parallell taksebane på en instrumentinnflyvning. Men det skal det også være på en visual, strengt tatt. Særlig i mørket, med både rullebane- og innflyvningslys.

De kjøres mellom, tror jeg er hva han prøver å si. To avganger, så to landinger, så to avganger, så to landinger.
I USA kjører de ofte LAHSO (Land and hold short) på kryssende rullebaner.
https://en.wikipedia.org/wiki/Land_and_hold_short_operations
Men ikke på SFO... ;)

Last edited:

De kjøres mellom, tror jeg er hva han prøver å si. To avganger, så to landinger, så to avganger, så to landinger.
Yepp, de sender avgårde de på 01 når de som lander er forbi krysset. Har vært med på å sitte på vindussete "på rett side av flyet" på både landing og avgang på SFO - ganske kult når de flyr vinge mot vinge, og gode fotomuligheter

Avgangene på 01 passerer krysset mot 28 rett før trafikken på 28 setter hjulene i bakken. Må en av flyene avbryte avgangen på 01 må også trafikken til 28 avbryte landingen.

Hvis de tallene som har dukket opp på Avherald er korrekte var det svært tett på en katastrofe som ble avverget i siste liten. Virker som om flere ostehull var linet opp på rekke og rad.

Skjønner ikke at dette er mulig. 28R er et eneste stort lysorgel, med ALSF2 og TDZ lights.

Ser på NOTAM at ALS på 28L er ute av drift, så de kan evt ha blitt lurt av det.

Last edited:

Kunne blitt Tenerife 2.0 det her. Vet ikke hvordan fysikken fungerer her men regner med at fly 1 på bakken hadde vært toast. Kanskje fly 2 også?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

visualisert

youtube.com/watch?v=ZW-ETmZU0u8

Hvis det er riktig at AC war bare 100 fot over bakken da de begynte go-around, og når halen på en 747 stikker opp 65 føtter, så var det på nære nippet at det ikke gikk galt.

Det var tæt på at gå rigtig galt på grund af en menneskelig fejl som kun blev bremset af en vågen pilot i et andet fly.
Har forstået at de foretog en visuel landing , men set fra min lænestol kan jeg jeg alligevel ikke forstå at der ikke findes systemer der advarer enten cockpit eller kontroltårn om at den er helt gal og at flyet flyet er linet op med og er ved at lande på en taxi way.

Det var tæt på at gå rigtig galt på grund af en menneskelig fejl som kun blev bremset af en vågen pilot i et andet fly.
Har forstået at de foretog en visuel landing , men set fra min lænestol kan jeg jeg alligevel ikke forstå at der ikke findes systemer der advarer enten cockpit eller kontroltårn om at den er helt gal og at flyet flyet er linet op med og er ved at lande på en taxi way.
Det under jeg også på, eller er det hele poenget med visual?

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Back