Farmer
ScanFlyer Crusty
Når politikere bygger fly
Et stort tankekors i disse tider hvor en rødgrønn gjeng har fått for seg at de bør detaljstyre de norske bedriftene som går som det suser .. Statoil, Telenor, Hydro...
EN meget godt skrevet artikkel som våre politikere burde lese og lære litt av!
Når politikere bygger fly
Airbus A380 skulle bli Europas stolthet, men truer flyprodusentens eksistens.
Den europeiske flystoltheten Airbus står i fare for krasjlanding.
Tilhengere av «aktiv næringspolitikk» bør se og lære.
(NA24-KOMMENTAR): De dårlige nyhetene har stått i kø for Airbus den siste tiden. Selskapet tapte uventet mye penger siste kvartal og mister kunder på det kriserammede jumboflyet A380. Det er varslet oppsigelser. Selskapets nye toppsjef gikk etter bare tre måneder.
Airbus er det europeiske svaret på amerikanske Boeing, og er ansett som et strategisk prestisjeprosjekt for Tyskland, Frankrike og Spania. Selskapet har en komplisert eierstruktur med betydelig statlig innslag, og politikerne i de aktuelle landene har i stor grad blandet seg inn.
Men nå er selskapet i krise. Den åpenbare grunnen er store tekniske problemer med det nye gigantflyet A380. Etter at flyet ble presentert med storslåtte taler i januar 2005 har nesten alt gått galt, og stadige forsinkelser vil koste Airbus titalls milliarder kroner, i tillegg til sviktende tiltro hos kundene.
Kabelkrøll
Hovedproblemet er ganske komisk – men også lærerikt.
Da A380 skulle bygges var det en voldsom dragkamp mellom de ulike landene om hvor de ulike delene av flyet skulle produseres, og politikerne deltok med liv og lyst. Til slutt kom man frem til et kompromiss som blant annet førte til at den fremre delen av flykroppen ble bygd i Frankrike mens den bakre ble bygd i Tyskland.
Hvis du synes dette høres litt klønete ut, har du rett. For når de to delene skulle settes sammen, viste det seg at 500 kilometer med kabling i de to delene av flykroppen ikke passet sammen. Kaos er fornavnet.
Komplisert
Analytikere hevder gjerne at Airbus har for kompleks bedriftsstyring, for mange fabrikker og for mange ansatte. Men hver gang slike ting kommer på bordet, stiger det et hyl opp fra politikere som vil forsvare interessene til sitt land eller sin lokale region.
Dermed er Airbus i stor grad handlingslammet, og faktisk i reell fare for ikke å overleve.
Klassisk eksempel
Airbus er samtidig et klassisk eksempel på det som i Norge kalles en aktiv næringspolitikk.
Politikerne har definert en strategisk viktig sektor, deltar på eiersiden og støttet Airbus gjennom finansieringsordninger og forskningsstøtte. De påvirker også i betydelig grad bedriftsøkonomiske valg som hvor produksjonen skal foregå (helst i politikernes hjemland), hvor mange ansatte det skal være (mange) og i hvor stor grad man skal satse på å sette ut produksjon til lavkostnadsland (minst mulig).
Skulle norske politikere finne på å tenke litt på Airbus neste gang de mener å ha svaret på hvor og hvordan kommersielle bedrifter skal drive flyverksteder, papirfabrikker eller opplysningssentraler – vel, så ville Airbus-fadesen i alle fall være godt for noe.
http://www.na24.no/naeringsliv/article808175.ece
Et stort tankekors i disse tider hvor en rødgrønn gjeng har fått for seg at de bør detaljstyre de norske bedriftene som går som det suser .. Statoil, Telenor, Hydro...
EN meget godt skrevet artikkel som våre politikere burde lese og lære litt av!
Når politikere bygger fly
Airbus A380 skulle bli Europas stolthet, men truer flyprodusentens eksistens.
Den europeiske flystoltheten Airbus står i fare for krasjlanding.
Tilhengere av «aktiv næringspolitikk» bør se og lære.
(NA24-KOMMENTAR): De dårlige nyhetene har stått i kø for Airbus den siste tiden. Selskapet tapte uventet mye penger siste kvartal og mister kunder på det kriserammede jumboflyet A380. Det er varslet oppsigelser. Selskapets nye toppsjef gikk etter bare tre måneder.
Airbus er det europeiske svaret på amerikanske Boeing, og er ansett som et strategisk prestisjeprosjekt for Tyskland, Frankrike og Spania. Selskapet har en komplisert eierstruktur med betydelig statlig innslag, og politikerne i de aktuelle landene har i stor grad blandet seg inn.
Men nå er selskapet i krise. Den åpenbare grunnen er store tekniske problemer med det nye gigantflyet A380. Etter at flyet ble presentert med storslåtte taler i januar 2005 har nesten alt gått galt, og stadige forsinkelser vil koste Airbus titalls milliarder kroner, i tillegg til sviktende tiltro hos kundene.
Kabelkrøll
Hovedproblemet er ganske komisk – men også lærerikt.
Da A380 skulle bygges var det en voldsom dragkamp mellom de ulike landene om hvor de ulike delene av flyet skulle produseres, og politikerne deltok med liv og lyst. Til slutt kom man frem til et kompromiss som blant annet førte til at den fremre delen av flykroppen ble bygd i Frankrike mens den bakre ble bygd i Tyskland.
Hvis du synes dette høres litt klønete ut, har du rett. For når de to delene skulle settes sammen, viste det seg at 500 kilometer med kabling i de to delene av flykroppen ikke passet sammen. Kaos er fornavnet.
Komplisert
Analytikere hevder gjerne at Airbus har for kompleks bedriftsstyring, for mange fabrikker og for mange ansatte. Men hver gang slike ting kommer på bordet, stiger det et hyl opp fra politikere som vil forsvare interessene til sitt land eller sin lokale region.
Dermed er Airbus i stor grad handlingslammet, og faktisk i reell fare for ikke å overleve.
Klassisk eksempel
Airbus er samtidig et klassisk eksempel på det som i Norge kalles en aktiv næringspolitikk.
Politikerne har definert en strategisk viktig sektor, deltar på eiersiden og støttet Airbus gjennom finansieringsordninger og forskningsstøtte. De påvirker også i betydelig grad bedriftsøkonomiske valg som hvor produksjonen skal foregå (helst i politikernes hjemland), hvor mange ansatte det skal være (mange) og i hvor stor grad man skal satse på å sette ut produksjon til lavkostnadsland (minst mulig).
Skulle norske politikere finne på å tenke litt på Airbus neste gang de mener å ha svaret på hvor og hvordan kommersielle bedrifter skal drive flyverksteder, papirfabrikker eller opplysningssentraler – vel, så ville Airbus-fadesen i alle fall være godt for noe.
http://www.na24.no/naeringsliv/article808175.ece