Når kommer 737-800?

Re: Når kommer 737-800?

Gleder meg til -800 kommer, men den blir vel ikke å se på SVG med det første.

Tar vel en stund før vi får se den her ja, men i følge denne artikkelen i Stavanger Aftenblad så skal ett av de nye flyene ha fast base på SVG fra sommeren 2008.

NOA = NOC ? Er troett ennaa men jeg mente at den brukte ville bli NOC og det ikke blir noen NOA ? Det var ogsaa snakk om at den brukte skulle komme i Desember...?? Var litt spent fordi det blir vel ny design paa -800, og hvis NOB blir den foerste er det paa tide aa begynne paparazzi jobb igjen....:p

Da husker vel jeg feil .. trodde Air Europa-maskinen skulle bli NOA ettersom den foerste fra Boeing var NOB ..

Noen som kan se dato for byggestart, første testflight, paintshop osv?
LN-NOB bør, om den følger samme "mønster" som maskinene vanligvis ruller ut med, fly rundt jul, og bør rulle ut av dørene om en to ukers tid.

Mulig jeg har gått glipp av denne info allerede, men DY skal vel ha standard PFD\ND oppsett? Eller følger de Southwest-modellen..

Er det slik at de nye 737-800 sin autopilot kan lande selv og følge senterlinjen på rullebanen ned til taksefart?

Er det slik at de nye 737-800 sin autopilot kan lande selv og følge senterlinjen på rullebanen ned til taksefart?

Det får vi virkelig håpe, ellers vil den være betydlig dårligere enn det de gamle 737ene kan gjøre. De gamle har jo autoland og autobrems.

OMW, for oss som ikke er FULLT så innvidd i ALLE faguttrykk som brukes, kan du fortelle litt mere om hva PFD/ND vil si a? :)

Dette er da ingenting i forhold til all verdens IATA-koder som florerer her i gården.. :p

Så noen som vet angående DY?

Det får vi virkelig håpe, ellers vil den være betydlig dårligere enn det de gamle 737ene kan gjøre. De gamle har jo autoland og autobrems.

Ja, men dem kan ikke styre flyet langs banen etter landing av den grunn. -300'ene er godkjent for autolanding, men autopiloten må kobles bort etter touch down, og kapteinen må styre manuelt under nedbremsing.

Hva de nye 800 maskinene har skal jeg ikke uttale meg for sikkert om.

Last edited:

...men jeg kan;)
Autoflight systemet på NG støtter Autoland til og med flare. Dvs at den har ingen roll-out funksjon og må disconnectes etter touchdown.

At den ikke har mulighet til å følge senterlinjen henger vel kanskje sammen med at rudder ikke har autopilotservo?

Det er ikke mulig på nyere NGer da? Er det slik på RRA og RRB?

Grunnen til at rudder ikke har a/p servo har vel kanskje noe med de ulykkene der rudder plutselig gikk i fullt utslag og styrtet, i USA, eller?

Hehe, denne tråden ble bare mer og mer uforståelig for oss vanlige, dødelige. :cool:

Back