• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Når flyfotografering blir en "trussel"

krølle

ScanFlyer Crusty
Når flyfotografering blir en "trussel"

Har jo skjønt at rundt disse militære anleggene må beskyttes for spioner og fanatiske flyfotografer, tiltross for at en kan kjøpe postkort av de samme anleggene enkelte plasser.
Men å bli lagt inn i flyselskaps dataanlegg fordi en liker å ha minne om stålet som frakta en:angry:
Well i guess only(?) in America

Stop: 'Her må du ikke fotografere!'

http://ekstrabladet.dk/ferie/stop-her-maa-du-ikke-fotografere/5569161
 
Re: Når flyfotografering blir en "trussel"

Har jo skjønt at rundt disse militære anleggene må beskyttes for spioner og fanatiske flyfotografer, tiltross for at en kan kjøpe postkort av de samme anleggene enkelte plasser.
Men å bli lagt inn i flyselskaps dataanlegg fordi en liker å ha minne om stålet som frakta en:angry:
Well i guess only(?) in America



http://ekstrabladet.dk/ferie/stop-her-maa-du-ikke-fotografere/5569161

Dette er slik det var i Norge før også. Hellas er et annet eksempel på land hvor man må være ekstremt forsiktig. Ryanair er også ganske hysteriske hvis man fotograferer om bord.

So it ain't only in America.
 
Re: Når flyfotografering blir en "trussel"

To Litauere har nylig blitt anholdt etter å ha fløyet med drone over miltært område på Svenske Linköping-Malmen.

Så nye tider er på geng.

Litt artig å se på forskjellige kart/flyfototjenester fra et annet sted:

Flyfoto fra Gule sider:
EVE_Gule_zpskneh7fag.jpg
[/URL]


Google:
EVE_Google_zpsrwhdsicc.jpg
[/URL]
 
Last edited:
Re: Når flyfotografering blir en "trussel"

Dette er slik det var i Norge før også. Hellas er et annet eksempel på land hvor man må være ekstremt forsiktig. Ryanair er også ganske hysteriske hvis man fotograferer om bord.

So it ain't only in America.

Riktig det. Dog havnet jeg heldigvis ikke i BU's arkiv når jeg fotograferte BU's F-28 på ENZV på midten av '70 tallet^_^

Only - var mer mot å bli "lagt" inn i selskapenes dataanlegg
 
Re: Når flyfotografering blir en "trussel"

Tja, er litt spesielt regelverk på det der i Norge, men som regel viser V/S soldatene ganske godt skjøn om du ikke spesifikt tar bilder av anlegget, fly i lufta er ok, med mindre det kommer en overivrig UB-Korp ;)
 
Re: Når flyfotografering blir en "trussel"

UB-korporaler er ikke noe å bry seg om. De har ingen autoritet ovenfor sivile :)
 
Re: Når flyfotografering blir en "trussel"

F-16 krasjet med drone i Polen

According to the reports published by several Polish media outlets, on Sept. 15 a Polish Air Force F-16 fighter stationed at Krzesiny Airbase, near Poznan, collided with a small drone.

The mid-air impact, whose evidence was discovered by ground crews during the post-flight checks, exposed damages to the airframe protective coating and to the fuel tank.

The official version of the incident, given by major Dariusz Rojewski of the Krzesiny AB, is that the jet collided with an unknown aerial vehicle; damage assessment highlighted that the overlay of the Viper‘s fuselage and fuel tank (probably the CFT) were damaged. The Air Force refused to provide any further information.
http://theaviationist.com/2015/10/07/polish-f-16-collided-with-drone/
 
Back
Top