• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Når er det mulig å se en Antonov på Gardermoen?

winrace12

ScanFlyer Blue
Når er det mulig å se en Antonov på Gardermoen?

Hei, har sett en god del bilder av en Antonov 124 her på forumet på OSL...
lurte på om noen viste om den hadde noen faste tider når den kom eller om den bare stakk innom av og til? :)
 
Re: Når ermet mulig å se en Antonov på Gardermoen?

De kommer når forsvaret/Rødekors har bruk for de.
 
Re: Når er det mulig å se en Antonov på Gardermoen?

Fløy fra Gardermoen fredag kveld. Vi ble stående litt før take off og kapteinen orienterte om at en antonov skulle ta av før oss, derfor måtte vi vente minst to minutter før vi fikk ta av. Dette pga fare for turbulens om man tok av for tett på russeren.
Noen som kan forklare dette på en enkel måte? :)
 
Re: Når er det mulig å se en Antonov på Gardermoen?

Fløy fra Gardermoen fredag kveld. Vi ble stående litt før take off og kapteinen orienterte om at en antonov skulle ta av før oss, derfor måtte vi vente minst to minutter før vi fikk ta av. Dette pga fare for turbulens om man tok av for tett på russeren.
Noen som kan forklare dette på en enkel måte? :)
Mange har mere greie på dette enn meg men her kommer min forklaring
Bak ett fly vil det oppstå Wake turbulense. På en måte krøller lufta seg.
Lite fly lite turbulens, stort fly mere turbulense,Antonov mye turbulens. Kommer ett fly inn i disse virvelene kan flyet bli vondt å kontrollere og det er ubehagelig for passasjerene.

Her ett bilde jeg tok på OSL som viser disse virvlene

21303513010_aa6aaf3d28_b.jpg
[/url]Aeroflot a320 braking the clouds by kjetil kusch, on Flickr[/IMG]
 
Last edited:
Re: Når er det mulig å se en Antonov på Gardermoen?

Da forsvaret holdt på i Afghanistan var AN-124 ganske ofte på Gadermoen, det var russerne som sto for mesteparten av utstyrstransporten til og fra. (Tyrkerne i Pegasus Airlines tok seg stort sett av personeltransporten.) Oftest var det An-124, men også IL-76 og noen sjeldne ganger en AN-12. Disse kom innom omtrent annenhver uke, men nå er det bare sporadiske besøk av AN-124.
For å utdype litt mer om "wake turbulence" eller vingetippvirvler på norsk, skyldes de at lufttrykket på oversiden av vingen er mindre enn på undersiden av vingen. Det er dette undertrykket som skaper løftet flyet behøver for å kunne fly. På grunn av denne trykkforskjellen dannes det en luftvirvel når luften møtes ved vingetippen. Som jameson82 sier er det naturlig nok større og kraftigere virvler jo større og tyngre flyet er. Hvis du hører på radiokommunikasjonen mellom bakkekontroll og flyene vil du høre at pilotene på større fly bruker "heavy" bak sitt kallesignal for å indikere at de er store og tunge, nærmere bestemt flyet har mer enn 136 tonn maks startvekt. A380 bruker "super" bak kallesignalet for å indikere at den er enda større. Uten å gå i detaljer er det også strenge krav til minimumsavstand bak slike fly mtp. annen flytrafikk bak dem.
 
Back
Top