Namnbyte på Economy SAS-biljett?

Bengt

ScanFlyer Silver
Medlem
Namnbyte på Economy SAS-biljett?

Jag har bokat biljetter för en resa nästa sommar med SAS. Biljetten är av typen economy. En person kanske inte kommer att följa med och jag funderar därför på om det är möjligt att byt anman på biljetten. Jag har letat på SAS web-sidor men hittar inte något om detta. Jag vet att det går att göra på Spanair (det är en Spanairflight) mot avgift på 50 Euro, och att det även går att göra på Ryanair till den dubbla kostnaden..
Är det någon här som vet?

Re: Namnbyte på Economy SAS-biljett?

Du skal kunne endre navn på alle SAS flighter for NOK 300

Originally posted by wf145

Ikkje flexbillettar vel?

Hvorfor skulle man ikke kunne endre navn på en Flexbillett?

Egil

henta frå regelverket til WF:

3 The purpose of the journey must be pleasure.

og sas:

Name Change Policy
A ticket bought for personal use, i.e. for a purpose outside trade, business or profession is transferable in its entirety (but not in part), provided:

That passenger contact the selling office with a request for transfer of the ticket at least 24 hours before the scheduled departure time
¤ That SK is shown as carrier of all the flights or flight segments in the ticket
The new ticket will be subject to the same terms and conditions as those of the replaced ticket. SAS will charge an administration fee for the transfer of the ticket.
Note: No written authorization is needed in Scandinavia.

Du har helt rett WF145. Flex billetter er jo fullt refunderbare, og disse skal refunderes og man kjøper seg en ny billet. Da blir det mindre regnskapsmessig krøll for de avdelinge som skal forsøke å samle inn pengene for de fløyne strekningene til slutt.

Tack för uttömmande svar. Är det någon som vet vad namnändring kostar för en Economy-biljett utställd i Sverige?

Det koster 300 SEK og må gjøres 24 timer før avreise av første strekning.

Originally posted by Superhai

Det koster 300 SEK og må gjøres 24 timer før avreise av første strekning.
Tack!

Originally posted by Farmer

Du har helt rett WF145. Flex billetter er jo fullt refunderbare, og disse skal refunderes og man kjøper seg en ny billet. Da blir det mindre regnskapsmessig krøll for de avdelinge som skal forsøke å samle inn pengene for de fløyne strekningene til slutt.

Hmmm, søkt tilfelle men prøver meg jeg...
1- Jeg reiser på ferie med C-klassebillett. Ingen kan vel nekte en turist å like litt bedre benplass og komfort? Hvorfor skal ikke da denne passasjeren få gjøre en navneendring?

også gjør vi det hele litt vanskeligere!
2 - Jeg har en C-klassebillett på en reise Mosjøen-Trondheim, men kan ikke reise selv og en kompis får dra på fotballkampen isteden for meg.
Flyet er imidlertid blitt fullt slik at det ikke lar seg gjøre å booke ny billett...
Hva skjer da? Hvorfor får man da ikke gjøre en navneendring på en C-klassebillett?

Egil

1. Fordi du slipper aa betale NOK 300 i Navneendrings gebyr siden billetten er Fullt Refunderbar...

2. Litt mere kronglete, men egentlig ikke noen forskjell. Du kan beholde samme PNR og gjoere Navneendring og du beholder de reserverte plassene (Du mister eventuelle Seterreservasjoner men det gjoer du ved navne endring uansett) refunderer billetten og utsteder en ny fra samme PNR. Det er en liten felle her, som ogsaa gjelder ved navneendring paa rabatt billetter, det er at enkelte selskaper ikke godtar navneendring i PNRer - dvs at en Navneendring automatisk avbestiller setet og bestiller det opp paa nytt (XX1 - NN1 - HN1 og hvis flyet er fullt kan bli venteliste) Jeg husker fra den tiden vi utviklet Amadeus at dette var et problem da LH automatisk avbestillte ved navne endring mens SAS ikke gjorde det, saa dette maatte programeres forskjellig basert paa operating Carrier - vet at det ogsaa var masse kroell med dette ved CodeShare (LH metall paa SAS Flight nummer - setene ble avbestillt og requested paa ny, da inventory laa i LH's system.....)

Originally posted by dc-8-63

1. Fordi du slipper aa betale NOK 300 i Navneendrings gebyr siden billetten er Fullt Refunderbar...

Flyselskapene beholder servicehonorar ved avbestilling. Om du bestiller på internett taper man NOK 50,- hos SAS/WF, ved telefonbestilling minst NOK 225,- og da er det ikke så mye å tjene/tape, men for meg som kunde ville det vært enklest å sende en e-post og be om navneendring og belast samme visakort som betaling :rolleyes:

2. Litt mere kronglete, men egentlig ikke noen forskjell. Du kan beholde samme PNR og gjoere Navneendring og du beholder de reserverte plassene (Du mister eventuelle Seterreservasjoner men det gjoer du ved navne endring uansett) refunderer billetten og utsteder en ny fra samme PNR. Det er en liten felle her, som ogsaa gjelder ved navneendring paa rabatt billetter, det er at enkelte selskaper ikke godtar navneendring i PNRer - dvs at en Navneendring automatisk avbestiller setet og bestiller det opp paa nytt (XX1 - NN1 - HN1 og hvis flyet er fullt kan bli venteliste) Jeg husker fra den tiden vi utviklet Amadeus at dette var et problem da LH automatisk avbestillte ved navne endring mens SAS ikke gjorde det, saa dette maatte programeres forskjellig basert paa operating Carrier - vet at det ogsaa var masse kroell med dette ved CodeShare (LH metall paa SAS Flight nummer - setene ble avbestillt og requested paa ny, da inventory laa i LH's system.....)

Okay, ser jo at dette kan bli litt mer kronglete alt etter flyselskap...
Men igjen, ville foretrukket en navneendring (der man ikke mistet plassen), og heller betalt de 300,- kronene. Forutsatt at flyet var fullt og det ikke lot seg gjøre å booke opp nye billetter.

Men som jeg sa, det var litt søkte tilfeller jeg hostet opp... :p

Egil

Back