Naivt å håpe på bedre tider?

Cecilie

ScanFlyer Crusty
Medlem
Naivt å håpe på bedre tider?

Heisann!

Jeg tenkte bare jeg skulle lufte en problemstilling jeg har tenkt litt på i det siste:
Vi vet jo alle at luftfarten har opplevd nedgangstider, mtp. de senere års finanskrise. For en som står helt i startgropa, og lurer på om hun skal følge barndomsdrømmen og bli pilot, er det litt skremmende å lese om piloter som ikke arbeider som piloter, rett og slett fordi tilførselen av nyutdannede er større enn behovet hos selskapene. Er det da naivt idag å mene at dette vil være forbi når jeg, forhåpentligvis en dag om ikke mange år, blir pilot?

Generell søknadsfrist for Universiteter og Høgskoler i Norge er 15.april, og jeg har uansett plan B, C, D... klar om jeg velger å la drømmen bare være en drøm, og heller finne meg et annet yrke.

Jeg forstår at dette ikke har noen fasit, men om noen forumister mot all formodning skulle sitte med en krystallkule i nærheten, så hadde det jo så absolutt ikke skadet om dere kunne sjekket behovet for piloter i fremtiden? :)

Mvh Cecilie - aspirerende pilot/statsviter

Re: Naivt å håpe på bedre tider?

Alt går i sykluser og piloter vil det alltid være bruk for .... det gjelder å få timingen rett.

Men man må ta i betraktning at bransjen blir mer og mer ustabil og sjansen for at man ikke får drømmejobben i et av de store selskapene nok er større enn før .... Mange får også jobb i det de tror er et stabilt selskap, men ender opp som 'leiesoldater' flakkende omkring i verden .. UAE, Kina, India ... det høres kanskje morsomt ut, men hvis du har familie og vil leve et 'normalt' liv, er en slik tilværelse en stor belastning ..

Men bevares - er man klar over risikoen, klarer man å overleve 'sulteperioden' mens man bygger timer, kan man fortsatt finne en krukke gull ved regnbuens ende ... :)

Fasit? Finnes ikke ...

På en litt annen side - en drøm er en drøm! Med muligheten for å bli pilot via Universitetet i Tromsø kan du følge drømmen uten å bli bankrått og uten å bruke "en evighet" på det. Kommer du ut derfra etter 3 år har du ikke brukt mer tid enn enkelte gjør på å komme seg ut av videregående skole. Du har evigheter på å bestemme deg og "bli ferdig" å studere, i klassen min mitt har vi alt fra folk på min alder til de som er 35 år. I diverse emner jeg har tatt har jeg blitt kjent med folk i 40årene som plutselig hadde funnet ut at "vent! Jeg skal bli fysiker!" :)

Hva jeg prøver å si her er noe sånn som at det ikke er for farlig å følge en drøm, men selvfølgelig er det mange veier til å bli pilot - og noen av de er fryktelig lange og fryktelig dyre. Akkurat DET er nok noe du må kjenne og ta på selv. Da må man tenke om drømmen er sterk nok, om du har råd til å bruke så mye tid og penger på det.

Lykke til :)

(Du kan jo også slenge inn en søknad til Luftforsvarets flygeskole...)

Nå er det vel 20 år siden jeg tok utdannelsen min i USA, og siden da har det vel svingt opp og ned noe, men hele tiden har det vært ansettelser. De skikkede, kvalifiserte og mest motiverte (keen'e) har som regel fått jobber.
Selv om SAS ikke har ansatt på over 10 år, har andre selskaper her hjemme ansatt i stort antall. DY har som kjent ansatt mange de siste årene, og skal vel ha flere om de utøker slik de har snakket om
Andre har ansatt litt i det stille, og f.eks Thomas Cook Airlines Scandinavia, har nå ansatt ca 50 piloter, mange av de norske, den siste tiden, til markedets beste betingelser.
I sistnevnte selskap var yngstemann kun 21 år, men snittet ligger nok mer på over 30.
Rating har til nå ikke vært et krav, men er fordel. Men de fleste andre selskaper har det som et klart krav at man er rated, eller tilbyr lavere lønn om du ikke er det, f.eks DY / Ryanair.

A320 eller B737 - ratinger er klart fordelaktig i dagens marked, der svært få flyselskaper tar utgiftene lengre med å betale denne.
Den samlede utgift til en komplett utdannelse nærmer seg nok derfor 8-900.000 her hjemme.

Men for den kreative og kostnadsbevisste finnes det alternativer, bl.a ved JAR-godkjent utdannelse i USA eller Flygeskolen.
Selv er jeg skeptisk til om selskapene vil bry seg særlig om søkerne har en sivil universitetsutdannelse fra Tromsø, eller andre plasser. Ikke for å forskuttere noe, men dette tror jeg blir lite etterspurt i luftfartsmarkedet fremover. Men det er kun min personlige teori.

Tally-Ho

Jeg ser at jeg kanskje synes å freemstå litt mer negativ enn jeg mente å være, men jeg tror at man må være veldig realist i dagens marked. Og jeg tror AØR har et veldig godt poeng. De som kommer fra Luftforsvaret har en veldig god utdannelse og jeg innbiller meg også at de står veldig langt fremme i køen når de søker. Og jeg tror ikke nødvendigvis at det å fly jager er nøkkelen, men derimot Orion eller herc som allerede utdannes i det miljøet man også finner i en sivil cockpit. Dvs hvis det store målet er engang å fly Boeing eller Airbus for SAS/DY/TC eller hva som dominerer om 10 års tid ...

Og er man i LF sitter man også trygt når det er trange tider og kan bygge timer i ro og fred i påvente av bedring ...

Den største skrekken for mange er utdannelse med massiv gjeld i en ustabil bransje. Kjenner noen stykker som nærmest sto med nøkkelen i døra i Daytona Beach før de snudde og valgte seg en "tryggere utdannelse"

Men det handler om kreativitet for å få det til å fungere. Det er veldig viktig og faktisk tenke igjennom hva dette koster og hvordan man skal finansiere dette.
Min plan for å sette et eksempel, er å ta en teknisk utdannelse som Crew Chief (utdannes som sivil flymekaniker) i forsvaret. Utdanningen er på 2 år med et praksisår og helt uten plikttid(!) Jeg regner med å være ca 20 når utdannelsen er ferdig. (21 med praksisår), og står etter det fritt til å kunne velge å fortsette i forsvaret eller å søke meg inn i SAS,NAX, WIF eller hva jeg måtte ønske.
Etter dette blir mitt fokus og tjene inn penger til å minimalisere utgiftene før jeg setter meg på flyet til Florida. :)

Når jeg kommer tilbake har jeg 2 utdannelser hvor jeg kan benytte den ene til å skaffe meg kost og losji, samt betale ned på gjeld som måtte forekomme.
Når jeg får napp hos Kjosern eller Jansson så bytter jeg bare jobb.

Man må ikke se så mørkt på det, spesielt ikke om man er kreativ til å se etter andre veier til Rom. ;)

Jeg mener at hvis en ønsker å bli pilot så er det en skal bli! Jeg har lenge hatt veldig lyst
men har nok kanskje latt den såkalte "fornuften" stoppe meg helt til for 6mnd siden da jeg
bestemte meg for å snu rundt og begynne! Holder nå på med PPL-A i Sola Flyklubb og
satser på USA til neste år.

Det er ikke snakk om hvis en får jobb, det er snakk om når en får jobb spør du meg... :)

Men frem til "når´en" så må en kunne skaffe seg penger til å leve og spesielt til å betale
ned gjelda som du garantert får ved en sivil pilotutdannelse.

Dermed så er det praktisk å en en "god" utdannelse i bunn som du kan bruke som et
fundament/springbrett til å nå pilot drømmen!

Å skaffe seg et "springbrett" via en annen god utdannelse er ingen dum idè. Ta f.eks flygeleder: Kort utdanning, høy lønn og man får drøssevis av relevant erfaring:)

Ta f.eks flygeleder: Kort utdanning, høy lønn og man får drøssevis av relevant erfaring:)

Tja, kort og kort, fru Blom. Man må vel regne med to-tre år, hvis man i det hele tatt kommer inn.

Med alle faktorer som påvirker luftfarten, så ville jeg tatt en utdannelse i tillegg. Heldig her i landet, med gratis utdannelse, så det bør man utnytte.

I tillegg, så får du mange klassekamerater som ha lyst på en liten flytur. Så skaff deg, PPL, og bygg timer sakte, men sikkert....

Hilsen som går på skole, flyr og jobber (altfor mye for å få råd til å fly)

Enig med GFL. En tilleggsutdannelse er smart. Hvis du sliter med å få jobb som nyutdannet pilot eller hvis du senere skulle bli sagt opp, miste license eller lignende, har du alltid noe å falle tilbake på. Eller, som jeg skrev over, sleng inn en søknad til Luftforsvaret.

Two things happened today:

- Bestod JAA Medical Class 1
- Søkt på samordnaopptak.no

Har snakket en del med foreldrene mine angående dette og de er veldig støttende på valg av karriere, og begge synes jeg bør reise til FL til høsten, og hvis det ikke funker, så har jeg andre utdanningsveier i bakhodet, det vil bare ta litt mer tid å tilbakebetale gjelden.

Og så er det jo ikke slik at etter første halvåret i Florida så sitter jeg med 700K i gjeld, men det er jo over en lengre periode - risken for å få / ikke få jobb er jo relativt ustabil etter som jeg har skjønt, man må ha flaks, og jeg håper jeg har det. Jeg kan ikke finne ut om jeg har flaks uten å prøve. Dessuten vil jeg heller angre på noe jeg har gjort, enn ikke har gjort :)

Two things happened today:

- Bestod JAA Medical Class 1
- Søkt på samordnaopptak.no

Har snakket en del med foreldrene mine angående dette og de er veldig støttende på valg av karriere, og begge synes jeg bør reise til FL til høsten, og hvis det ikke funker, så har jeg andre utdanningsveier i bakhodet, det vil bare ta litt mer tid å tilbakebetale gjelden.

Og så er det jo ikke slik at etter første halvåret i Florida så sitter jeg med 700K i gjeld, men det er jo over en lengre periode - risken for å få / ikke få jobb er jo relativt ustabil etter som jeg har skjønt, man må ha flaks, og jeg håper jeg har det. Jeg kan ikke finne ut om jeg har flaks uten å prøve. Dessuten vil jeg heller angre på noe jeg har gjort, enn ikke har gjort :)

Kjør på!!! :)

Datteren til en bekjent av meg har nå vært 2 år i FL. Hun jobber nå som instruktør. Hun må jobbe gratis og hun har en eneste elev, så det blir ikke timer av det heller. Tilstrømmingen til flygerutdannelse er i ferd med å stoppe opp ettersom man ikke kan jobbe gratis eller for food coupons, som svært mange yngre, nyutdannede piloter gjør rundt omkring.

Moren hennes har tatt opp lån på huset sitt for å betale utdannelsen til datteren. Gjelden nærmer seg nå 1 mill. NOK og hun sender 10000 NOK/mnd til datteren for at hun skal ha noe å leve av. Men hun kommer hjem til Norge nå snart og satser på å ta en annen utdannelse. Hun er bare 22 år. I mellomtiden er moren villig til å betale for flytimer ved siden av, slik at hun kan holde sert'et vedlike. Men konvertering gjenstår. Godt over 100 000 NOK. Og siden, en typerating til 200-250 000 NOK. Det begynner å lukte 1 1/2 mill. av dette!

Det ser ut til at flygeryrket er i ferd med å gå i dass, dessverre. En situasjon hvor bare de med rike, ressurssterke foreldre kan ta en flygerutdannelse er heller ingen ønskesituasjon.

Jeg lurer fælt på hvordan hun nærmer seg 1 mill. i gjeld, og dette før hun engang har gjort delen i Norge? Da må hun nå ha valgt en ekstremt dyr skole eller ha tatt mange ekstra flytimer....
Og at hun må jobbe gratis synes jeg virker litt rart, da alle jeg kjenner som har vært der/er der får betalt for en instruktørjobb. Ikke spesielt bra betalt, men nok til at man iallefall klarer å betale husleien.
Plenty av instruktørjobber i Florida etter hva jeg vet, så at man må jobbe gratis som instruktør stiller jeg meg undrende til.

Jeg lurer fælt på hvordan hun nærmer seg 1 mill. i gjeld, og dette før hun engang har gjort delen i Norge? Da må hun nå ha valgt en ekstremt dyr skole eller ha tatt mange ekstra flytimer....
Og at hun må jobbe gratis synes jeg virker litt rart, da alle jeg kjenner som har vært der/er der får betalt for en instruktørjobb. Ikke spesielt bra betalt, men nok til at man iallefall klarer å betale husleien.
Plenty av instruktørjobber i Florida etter hva jeg vet, så at man må jobbe gratis som instruktør stiller jeg meg undrende til.

Inklusive de 10 000 NOK som moren har sendt over i nærmere ett år. Kun to fra hennes kull som fikk jobb på skolen som instrktør.
Og hvis du leste innlegget mitt nøye, så vil du se at 1 1/2 mill. inkluderer konvertering og typerating i fremtiden.

Ja leste det, men 1.5 mill. er fortsatt en meeeget høy sum i forhold til alle andre jeg kjenner som har tatt denne utdannelsen.
Og hvorfor vil man jobbe som instruktør uten lønn når det finnes plenty av skoler der borte som faktisk lønner sine instruktører?
Jeg jobbet ca 8 timer pr. dag med 15 dollar pr. time så det å få sendt 10000 kr hjemmefra hver mnd. høres ut som en meget uøkonomisk affære....

Ja leste det, men 1.5 mill. er fortsatt en meeeget høy sum i forhold til alle andre jeg kjenner som har tatt denne utdannelsen.
Og hvorfor vil man jobbe som instruktør uten lønn når det finnes plenty av skoler der borte som faktisk lønner sine instruktører?
Jeg jobbet ca 8 timer pr. dag med 15 dollar pr. time så det å få sendt 10000 kr hjemmefra hver mnd. høres ut som en meget uøkonomisk affære....

Når var du og de andre du kjenner der borte? En uke siden? En mnd. siden? Et halvår siden? Hun er der som instruktør NÅ, og hun er på Daytona Beach, hvis det sier noe. Hun er kommet dit via Luftfartskolen/Phoenix East Aviation.

Last edited:
Back