Nærmer vi oss slutten for super jumboene?

putzmeister

ScanFlyer Dusty
Nærmer vi oss slutten for super jumboene?

Er tiden for "super jumboene" i ferd med å nerme seg slutten?
Sviktende salg av både Airbus A380 og Boeing 747-8 er et faktum.

Super jumboene har fortsatt lang levetid og alle er på langt nær levert til kunder enda, men framtidige ordrer ser ut til å stangnere noe.

Airbus A350-900 og 1000 samt B787-8 og 9 samt 777x selges som aldrig før.

Er dette en trend som bare vil øke?

Hvordan vil det se ut om 10 - 15 år?
 
Re: Nermer vi oss slutten for super jumboene?

Mulig det blir to-motors som dominerer markedet når den tid kommer, hvem vet? Det ser ut til å være en økende trend ja.
 
Re: Nermer vi oss slutten for super jumboene?

A380 kommer nok til å bli bygget og fløyet i lang tid fremover. Sikkert 30 år til. Airbus kommer nok til å prøve å effektivisere A380 før eller siden.
 
Re: Nermer vi oss slutten for super jumboene?

"effektivisere A380" - hva innebærer det?
 
Re: Nermer vi oss slutten for super jumboene?

Da A380-prosjektet ble lansert argumenterte Boeing med at fremtiden lå i "mindre" fly som fløy utenom de store hub'ene. Den tykke ordreboken til Dreamliner viser at de traff godt med analysen sin.

Levetiden til A380 avhenger mye av interessen til Emirates.

And as Emirates owns much of the future production of A380, it’ll almost certainly pressure Airbus into making the stretch version, with around 650 seats in typical three-class layout, or a staggering 900 in all-economy mode. It could be in service by around 2020.

http://innovation.uk.msn.com/design/grounded-can-the-airbus-a380-survive-poor-sales
 
Last edited:
Re: Nermer vi oss slutten for super jumboene?

"effektivisere A380" - hva innebærer det?

Nye motorer

Da A380-prosjektet ble lansert argumenterte Boeing med at fremtiden lå i mindre fly som fløy utenom de store hub'ene. Det kan se ut som de har truffet blink med Dreamliner.

Levetiden til A380 avhenger mye av interessen til Emirates.

http://innovation.uk.msn.com/design/grounded-can-the-airbus-a380-survive-poor-sales

ja, men om en ti års tid så er ikke en strech av A380 usannsynlig. Den har allerede nok vinge til å kunne gjøre dette
 
Re: Nermer vi oss slutten for super jumboene?

Da A380-prosjektet ble lansert argumenterte Boeing med at fremtiden lå i "mindre" fly som fløy utenom de store hub'ene. Den tykke ordreboken til Dreamliner viser at de traff godt med analysen sin.

Joda, det er riktig, men samtidig så mente vel Boeing bare noen år tidligere at de selv skulle lansere en maskin med passasjerkapasitet mellom 600 og 800 (jeg tror vi da snakker om tidlig 90-tall). Jeg tror vel heller ikke at hub'ene er død, og med den tildels kraftige begrensningene på slottilgjengelighet på en del av disse så tror jeg det er marked for fly av typen A380. For 747-8 er vel en utfordring at for ren passasjerkapasitet så er vel en del av 777-variantene nokså nærme (og sannsynligvis med mindre fuelburn enn 747?).

Det er vel ingen som tror at denne typen maskiner i volum skal konkurrerer ut maskiner a la Dreamliner og A330/350.
 
Re: Nermer vi oss slutten for super jumboene?

Det skjedde i de dager da dinosaurene herjet over jorden .. Da fryktet man overfylte rullebaner, luftleder og evige slotrestriksjoner. Løsningen var SUPERFLYET - etasjevis med mennesker som kunne flyttes samtidig.

Spol frem til 2014. Kundene vil ha frekvenser og direkteruter til alle mulige småsteder, rullebanene er godt utnyttet, men oftest med ledig kapasitet.. Terminalene er imidlertid fyllt til, og over, bristepunktet.

Hva gjør man? Mindre fly, hyppigere frekvenser, spedning av trafikken. Bedre inntjening ettersom økt tilbud skaper flere passasjerer. Flere passasjerer gir lavere priser. Lavere priser gir igjen flere passasjerer.

OK - litt forenklet kanskje, men det er terminaler og flyplasstruktur som mange steder gir begrensninger og dermed bremser flyselskapenes lyst på de største flyene, selv om setekostnaden i mange tilfeller fjør det fristende. De velger heller 777 og A350 som gir dem mer fleksibilitet og bedre totaløkonomi.
 
Re: Nermer vi oss slutten for super jumboene?

Nå er det mest sannsynlig behov for begge deler, hvis ikke hadde neppe F.eks Boeing både satset på 787 og 777-9X på en gang. I kapasitet er det "jumbojetstørrelse" på sistnevnte
 
Re: Nermer vi oss slutten for super jumboene?

Det skjedde i de dager da dinosaurene herjet over jorden .. Da fryktet man overfylte rullebaner, luftleder og evige slotrestriksjoner. Løsningen var SUPERFLYET - etasjevis med mennesker som kunne flyttes samtidig.

Ja, i hovedsak er nok dette riktig, men samtidig så er det vel en realitet på en del flyplasser og til disse plassene hvor det er marked for volum vil større maskiner kunne ha sin rett? (men selvsagt ikke i samme omfang som mindre maskiner). Men, ja, terminalkapasitet er en høyst reell begrensning mange steder, som ikke avhjelpes med hverken større fly eller mindre fly + økt frekvens.

Hva gjør man? Mindre fly, hyppigere frekvenser, spedning av trafikken. Bedre inntjening ettersom økt tilbud skaper flere passasjerer. Flere passasjerer gir lavere priser. Lavere priser gir igjen flere passasjerer.

Tja. Det er tildels betydelig stordriftsfordeler/kostnadsbesparelser med flere passasjerer ombord i et fly. Det å fly mindre fly med hyppigere frekvenser og spredning av trafikken er nok noe som markedet etterspør, men det er nok ikke slik at dette i seg selv reduserer kostnader (disse forholdene trekker nok heller i motsatt retning, bortsett fra kanskje flere passasjerer - men den effekten har du også med større fly).
 
Re: Nermer vi oss slutten for super jumboene?

Store fly er i utgangspunktet mer effektive enn mindre. Problemet idag
er at det ikke finnes store(sterke) nok motorer til de største flyene.
 
Re: Nærmer vi oss slutten for super jumboene?

Superjumbo'enes tid er nok slettes ikke over. Ser man tilbake på produksjonshistorien til 747 så ser man en høyst varierende ordre og produksjonshistorie som gjenspeiler både markedsituasjonen og tilgjengelige varianter av 747 opp igjennom årene.
De store fabrikantene kjenner historien og har avanserte analyser av fremtidige markedsmuligheter med tilhørende risker.
De setter ikke igang et prosjekt som A380 uten å kjenne til de muligheter og trusler som danner grunnlaget for et såpass stort prosjekt med lang horisont.
Airbus selv har jo uttalt at A380 prosjektet vil være i produksjon til rundt 2030
Fremover vil Airbus gjøre som Boeing alltid har gjort med 747(og andre flytyper) , det er å justere produksjonen ned og opp i takt med hva markedet har behov for samt forbedringer av flytypen.
Med den økning av antall reisende som ligger foran oss i overskuelig fremtid vil det være plass til både fly som A350 og 777 som kan ta mere direkte ruter og Superjumbo'ene. Disse må ta unna den store trafikken mellom hub'ene i en situasjon der slot og andre trafikkale hensyn setter begrensninger.
 
Re: Nærmer vi oss slutten for super jumboene?

og da har man begynt å prate om nye motorer til A380 (og A330neo):

Rolls-Royce is in “light discussions” with Airbus about developing more fuel-efficient engines for the A330 and A380, and is confident it can deliver new products if asked.
“Any solution they want to go for, we will have a solution for them,” says the UK engine manufacturer’s president civil large engines Eric Schulz.

http://www.flightglobal.com/news/articles/rolls-royce-in-talks-with-airbus-on-new-widebody-engines-396408/
 
Re: Nærmer vi oss slutten for super jumboene?

Sa Roger Béteille (stifteren av Airbus) : "enhver suksessfull flytype stretches og blir derved en ENDA MER suksessfull flytype" ... A388 er förstefödt av det som kommer til ä bli en hel familie av varianter - ett hakk fremover av gangen, när tiden blir moden ... när först noteboken er kommet pä trykk, lar musikerene fri inspirasjon for jazz-variasjoner ?
 
Re: Nærmer vi oss slutten for super jumboene?


Skal det bli noe mer liv i bestillingene til 380, så er det muligens dette som må til A380NEO. Hvorfor ikke Sharklets også?? Vingen er vel overdimensjonert ifra grunnen av, så mulig de også har lagt inn vinge til en strech ifra bunn av, men sharklets er vel for fuel economy og ikke lastekapasitet.
 
Re: Nærmer vi oss slutten for super jumboene?

Syns MOW sin kommentar var passende bra jeg :)

Har nettopp vært på Phuket og der vises dette i praksis.
HKT har ikke all verden til flyplass/terminal, men Thai har mange ankomster med B747, B777, A330 etc med solhungrige passasjerer direkte til HKT spredt utover dagen.

Disse går så opp til BKK (overraskende fullbooket), hvor man må bytte til f.eks A380 som tar enda flere passasjerer hjem til Europa.

E!
 
Back
Top