• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

NAC i fare (Flyskolen på Bardufoss)

• Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
Re: NAC i fare (Flyskolen på Bardufoss)

En bekjent av meg skulle ha startet som elev på NAC forrige uke. 3 dager før oppstart fikk han telefon fra skolen med beskjed om at det ikke ble oppstart likevel fordi SAS ikke lenger garanterer for driften. Synd...

...men igjen er boarding.no litt på bærtur. Det finnes 3 andre skoler som utdanner sivile flygere: Luftfartsskolen, NEAR og Rørosfly.

Lurer virkelig på hva SAS tenker på!

Prognoser for årene fremover tyder på kritisk mangel på piloter.

Sjefen for Malaysian Flight Academy sa til og med til Flight International at han mente det ville bli katastrofal mangel på piloter i løpet av de neste tre årene. Ganske kraftig uttalelse, spør du meg.

I Asia har konkuransen om erfarne piloter allerede begynt å spisse seg, og her i Europa ansetter man f.eks. B737-piloter uten erfaring på typen, kun rating.

At ting begynner å skje er ganske åpenbart.

Cloudius.

PS! For ikke alt for lenge siden så kun ikke SAS bli kvitt pilotene sine fort nok. Nå får man ingen permisjoner eller deltidsstillinger utover det lovpålagte! Hva blir da neste skritt?.......

Kunne ikke Norwegian gå inn med støtte da???

Det er ikke mange uker siden det var et faglig forum hvor flygesjefer fra norske (og skandinaviske hvis jeg ikke husker feil) flyselskaper var representert. Et tema var fremtidsutsiktene, og alle selskapene var bekymret for fremtiden. Om 2-3 år vil det ikke være ledige piloter i markedet og hver 5 pilot som ansettes vil komme rett fra skolebenken med ca 200 flytimer. Med andre ord gullalder for oss nytudannede og jobbsøkende piloter, mens passasjerene/selskapene vil bli skadelidende fordi det ikke er nok piloter til å dekke opp for etterspørselen.

...men på den andre siden, så har man vel hørt om den store pilotmangelen som vil komme om 2-3 år i mange år nå og den skulle vel egentlig ha startet allerede i fjor :)

CL

Nå er det vel noe snakk om at man i SAS Braathens skal få fly etter fylte 60år , men da kun i SAS braathens , ikke SAS og det er vel også muligens noen destinasjons restriksjoner.

La merke til at endel kapteiner begynner å dra på årene sist jeg var på OSL, så et par som benyttet de små kofort trallene som "rullator" , skal ikke trekke frem hvilken uniform de bar....

Så dere gutta som er nyutdannede, eller i gang med utdanningen, jeg tror dere kan gå fremtiden lyst i møte , om ikke oljeprisen dobbles ...

/Geir

Høres omtrent ut som oljebransjen, som i fem år har sagt at det nsart blir mangel på geologer. Yeahright!:naughty:

(Søster'n jobber som lærer, og det er det samme i skolen....)

Timingen å starte i 2005 er forhåpentligvis bra på flere områder. Jobbmarked, dollarkurs og rentenivå.

Selv om SAS går ut av NAC, så kan det kanskje være at de på sikt går inn med stipend til folk som begynner på andre utdanninger? For min egen del kan jeg ikke helt skjønne at folk vil betale 900 000kr (skole+levekostnader) for å gå to år på Bardufoss og få ca 200 flytimer, når man har mulighet til å betale ca halvparten for å få 1000-1500 timer et mye varmere og mer spennende sted. Jeg vet hva jeg vil anbefale, selv om jeg bare har prøvd den ene muligheten. Mulighetene etter NAC er rimelig begrenset når det gjelder antall flyselskaper som ansetter 200timere pr i dag.

Når det gjelder jobbmarkedet så er jeg optimistisk, men tar ting med en spade salt likevel. For noen år siden var det spådommer om enorm ingeniørmangel. Likevel fikk ikke mine kullkammerater drømmejobben, og tjente mindre enn jeg gjorde som industriarbeider i 1998. Det sier litt! Glad JEG ikke sitter på kontor og svetter for luselønn.

Jeg har også lagt merke til at svært mange på OSL er i alderen 50-60, og det bør jo bli jobber av slikt etter hvert.

jeg skjønner godt at SAS ikke subsiderer flyutdanning når mange fra skolen havner i konkurerende selskaper. Mange havner f.eks hos Ryanair.

Ja hvorfor skal SAS og ingen andre selskaper sponse denne utdannelsen????

Egentlig skal INGEN selskaper sponse utdanningen. Man har jobbet i lang tid for å få utdanningen inn på Høyskolenivå, men Staten er ikke villig til å ta regningen.

Jeg blir relativt irritert når Staten håver inn inntekter fra luftfarten samtidig som de ikke gidder å legge til rette for at man skal kunne utdanne seg i faget.

Det at SAS burde tenke seg litt nøyere om henger sammen med at Staten tydeligvis ikke har noe ønske om å bidra. Derfor må noen gjøre det. I tillegg begynner nok SAS å falle nedover på ønskelisten over arbeidsgivere når det når ut til folket at de er langt fra lønnsledende. Tror begynnerlønnen ligger 100-150 000 laver enn Norwegian f.eks. (Begynnerlønn i SAS er for tiden ca. 350 000 tror jeg. Jada, mange andre faktorer spiller også inn, men likevel..).

Cloudius

Originally posted by Cloudius
Egentlig skal INGEN selskaper sponse utdanningen. Man har jobbet i lang tid for å få utdanningen inn på Høyskolenivå, men Staten er ikke villig til å ta regningen.

Man har vel forsøkt å innlemme denne utdanningen som en del av Universitetet i Tromsø, men man har ikke lyktes å få myndighetene til å bevilge midler.

Dersom SAS ikke ser seg tjent med å opprettholde sitt deleierskap i NAC så er det klart at ingenting taler for at de skulle sponse utdanningen. Jeg antar at når SAS gjorde dette i sin tid så var det utfra et behov om utdanningskapasitet for trafikkflygere, og jeg antar også at veldig mange av de utdannede pilotene ville valgt SAS fremfor Ryanair som sin fremtidige arbeidsgiver. Dersom SAS ikke rekrutterer i dag så betyr vel ikke nødvendigvis det at man ikke vil gjøre det i fremtiden, og dersom noe av det man hører om Ryanairs personalpolitikk stemmer så vil vel de som er utdannet på NAC og nå jobber for Ryanair komme stormende tilbake til SAS.

j

Originally posted by Cloudius

Jeg blir relativt irritert når Staten håver inn inntekter fra luftfarten samtidig som de ikke gidder å legge til rette for at man skal kunne utdanne seg i faget.

Cloudius

Nå er det nok ikke slik at Staten håver inn en eneste krone på luftfarten om dagen. Alle ulike avgifter går til Avinor, som igjen bruker pengene på drift og utvikling av flyplasser og andre fasiliteter...
Skatteinntekter har det også være svært dårlig med de senere år fra flyselskapene, med de enorme tap som har vært bokført. Og selv om selskapene skulle få overskudd, så har de så store fremførbare tap, at det tar mange år før de kommer i skatteposisjon.

Synes ikke det er riktig at SAS skal gå inn som sponsor her. Om det hadde vært slik at de hadde tatt ut pilotkandidatene på forhånd, og kunne ha knyttet dem til seg med en slags plikttjeneste i x antall år, så hadde dette vært en helt annen sak.

Originally posted by Farmer
Synes ikke det er riktig at SAS skal gå inn som sponsor her. Om det hadde vært slik at de hadde tatt ut pilotkandidatene på forhånd, og kunne ha knyttet dem til seg med en slags plikttjeneste i x antall år, så hadde dette vært en helt annen sak.

Nå er vel SAS en majoritetseier i NAC om jeg har forstått det riktig. Da er det vel vanlig at man enten spytter inn penger for å få butikken til å gå rundt (om det er i ens interesse), eller selge seg ut.

Jeg antar at SAS ikke har puttet penger inn i NAC tidligere ut av sin gode vilje alene, men at de faktisk har fått noe tilbake (fx. i form av gode piloter, for det er vel endel av NAC-pilotene som i sin tid ble rekruttert inn i SAS)

Originally posted by Farmer

Om jeg husker riktig så gikk SAS inn og sponset utvalgte NAC'ere med 45 000 Euro i stipend, mot at de ville jobbe for SAS etter endt skolegang. De hadde lovnad om jobb etterpå, dersom SAS hadde behov for piloter.

Hvis det blir skikkelig pilotmangel kunne kanskje SAS gått inn og sponset et annet (og mye billigere) utdanningstilbud, eller f.eks gitt 100-200 000kr i stipend til de som ville binde seg til SAS. Selv med SAS-støtte til NAC OG €45 000 stipend, var fremdeles ikke NAC den billigste utdanningen. Pris er et veldig viktig argument for å velge en spesifikk utdanning, så med SAS-stipend så ville en pilotutdanning (LFS/NEAR) komme ned på kostnaden av hvilkensomhelst høyere utdanning i Norge. Da kanskje pilotutdanning hadde gått fra å være fra de sære drømmerene og rike pappagutters enevelde, til å bli en utdanning alle med interesse og egenskaper kunne gjennomføre.:thumbup

Boarding.no har oppdatert sin artikkel, og det fremkommer at NAC har kostet SAS ca 8 millioner årlig siden 1994....det skulle vel bli ca 80 millioner - en ikke helt ubetydelig sum!

M.a.o. et fornuftig kostnadskutt...:up:

BACHELOR DEGREE IN AVIATION

NAC has finally become a part of the University of Tromsø! On friday 3rd of June the Goverment came to an agreement to give financial support to the University of Tromsø and NAC for a bachelor degree in aviation. The first class will start in the Autumn. more information will be announced in the near future!

http://www.pilotutdanning.no

:devot: :devot: :devot: :devot:

Back