• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nå slutter jeg å bruke SAS!

Concorde

BA Concorde Sep 1998
Nå slutter jeg å bruke SAS!

Jeg var så heldig å fly CO fra EWR-PBI-EWR i forrige uke og la merke til antall bonuspoeng jeg fikk på turen. Selv på coach fikk jeg flere poeng på turen enn jeg vanligvis får med SAS OSL-CPH-EWR-CPH-OSL!
Jeg har ikke satt meg inn i bonusprogrammet deres, og hva er fordelene med CO fremfor SAS bortsett fra direkterutene?

Replying to Topic 'Nå slutter jeg å bruke SAS!'

Med andre ord så flyr du KUN med SAS pga bonus-poengene ? :naughty: :(

Originally posted by Concorde
Jeg har ikke satt meg inn i bonusprogrammet deres, og hva er fordelene med CO fremfor SAS bortsett fra direkterutene?

Poengene er dine for evig og alltid, i motsetning til SAS som TAR poenga tilbake om du ikkje har brukt dei innen fem år!

Originally posted by Leorim

Med andre ord så flyr du KUN med SAS pga bonus-poengene ? :naughty: :(

Samme grunn som jeg bruker Delta/Skyteam ... Gratis oppgradering innenlands, prioritert seating, full pott av poeng ...
Sist jeg floey Star (Blue1) fikk jeg 138 Star-poeng ..... SAS-poengene CPH-VIE fikk jeg aldri. SAS sa jeg maatte kontakte UA, UA sa jeg maatte kontakte SAS. Idioter. Det minste jeg faar i DL er 500 .. og naa som jeg er Silver Medallion faar jeg ogsaa 25% bonus.

Om man tør så er trolig WP det beste bonusprogrammet her. Som langvarig flyertalkleser så har jeg fått med meg at 1pass-folket mye mer misfornøyde enn folket som flyr NW. Oppgraderingene er også hyppigere på rødt metall. CO har en bedre 1.kl og flere folk er villige til å betale for å sitte foran i forhold til NW.

Jeg bytta til SkyTeam og FB for et år siden, og har ikke sett meg tilbake. I fjor ble det ca 100 000 miles på kontoen, etter jeg passerte gull ble det bare 1 av 14 flighter i coach på NW.

I år kommer det sikkert 140 000 miles inn på kontoen, 100% bonusmiles hjelper på! Eurobonus har vel 50% for sitt høyeste bonusnivå?
Tidligere FD-folk hater FB, men jeg må si meg bra fornøyd. Det eneste jeg har å klage på er at man kun får prefeared seating på CO, ikke oppgradering dersom ledig plass. På NW flighter stiller man likt med WP medlemmer på samme nivå!

Går FB poeng ut på dato? Jeg fikk omsider FB sølvkort i posten, men bor nå ikke i USA og flyr derfor en del mindre. Vil eg da miste sølvkortet etter en stund?

Kontoen din holdes aktiv så lenge du har minst en flight hvert 5.år. Etter det så tror jeg hele greia blir sletta.
Sølvstatusen din har du for resten av året du fikk den, pluss året etter, pluss 2-3 mnd inn i året deretter

Originally posted by MountainDew

Går FB poeng ut på dato? Jeg fikk omsider FB sølvkort i posten, men bor nå ikke i USA og flyr derfor en del mindre. Vil eg da miste sølvkortet etter en stund?

Silver 25 000 miles eller 15 flyvninger
Gold 40 000 " 30 "
Platinum 70 000 " 60 "

Slik beholder du din Elite-Status pr kalender år. Når du flyr med AF, KL, Skyteam og Kenya Airways.

Ikke ulikt SAS som jo også gir ekstra poeng til sølv og gullmedlemmer... Her renner det fortsatt poeng inn på kontoen - da ser jeg ingen grunn til å bytte.

Da jeg ble klar over hvor lite poeng flyreiser med SAS gir, valgte jeg ikke lenger å alltid bruke SAS på utenlandsreiser. Nå er det mye forskjellige selskaper.

Med min jobbreiser som stort sett går til Stockholm, København, Gøteborg eller Malmø så er det greit med et selskap som gir poeng - det er det faktisk kun SAS som gjør!!!

Originally posted by EB
Med min jobbreiser som stort sett går til Stockholm, København, Gøteborg eller Malmø så er det greit med et selskap som gir poeng - det er det faktisk kun SAS som gjør!!!

Får man i Norge bruka poäng privat som man tjänat in på tjänsteresor ? (Just curious, no offence).

Originally posted by RolfL

Originally posted by EB

Får man i Norge bruka poäng privat som man tjänat in på tjänsteresor ? (Just curious, no offence).
Offisielt nei!

Originally posted by Hurum

Originally posted by EB

Offisielt nei!

Om man gjør det så skal man formelt sett betale skatt av fordelen. Vår tidligere (konkurranse-) minister Victor Norman fikk litt problemer i forbindelse med at han hadde tatt ut bonuspoeng på en privat reise, om jeg husker rett.

Som statsansatt heter det i regelverket at bonuspoeng opptjent gjennom tjenstereiser ikke kan brukes i privat sammenheng. Private bedrifter kan nok ha en annen praksis, men jeg vil tro at privat bruk av goder opptjent i jobbsammenheng innebærer en skatteplikt.

Originally posted by TOS
Originally posted by Hurum
Originally posted by EB
Offisielt nei!
Om man gjør det så skal man formelt sett betale skatt av fordelen. Vår tidligere (konkurranse-) minister Victor Norman fikk litt problemer i forbindelse med at han hadde tatt ut bonuspoeng på en privat reise, om jeg husker rett.
Som statsansatt heter det i regelverket at bonuspoeng opptjent gjennom tjenstereiser ikke kan brukes i privat sammenheng. Private bedrifter kan nok ha en annen praksis, men jeg vil tro at privat bruk av goder opptjent i jobbsammenheng innebærer en skatteplikt.

OK, tack för svar. Samma i Sverige. Jag förmodar att alla, liksom i Sverige, också uppger privat bruk till skattemyndigheten.:spin:

Originally posted by Dag Viking
Tidligere FD-folk hater FB

FD var helt klart bedre enn FB, og det er litt synd at KLFransk går i samme fella som SAS gjorde med EB. Betingelsene er ikke like bra som før, men én ting har de beholdt: Poengene går ikke ut på dato. Dog betinger det at det flys innimellom (min. hvert 3dje år) for å få flere poeng.

Originally posted by Trety

Originally posted by Dag Viking
Tidligere FD-folk hater FB

FD var helt klart bedre enn FB, og det er litt synd at KLFransk går i samme fella som SAS gjorde med EB. Betingelsene er ikke like bra som før, men én ting har de beholdt: Poengene går ikke ut på dato. Dog betinger det at det flys innimellom (min. hvert 3dje år) for å få flere poeng.

FB har forferdelig daarlig kundeservice. Jeg har forsökt aa faa en pin-kode ettersom den foerste ikke virket. Det er ikke mulig aa kontakte FB per mail hvis man ikke har koden, og systemet for aa spörre etter ny kode paa nett har aldri fungert for min del. Telefonlinjene er konstant opptatte. Jeg kontaktet KLM og Air France per mail, de forsökte seg först med at de ikke kunne kontakte FB paa vegne av meg, men de gav seg etterhvert. FB har sendt meg flere brev og til og med ringt fra skjult nummer at kode er paa vei, men den har ennaa ikke dukket opp. Jeg kan ikke skjönne at det skal väre saa vanskelig, maken til inkompetanse har jeg aldri sett. Det gaar ikke an aa ikke väre tilgjengelig paa mail idag.

Hade samma problem som dig tills att jag fick hjälp från en mycket serviceinställd anställd på Air France. :devot:

Originally posted by jb1

FB har forferdelig daarlig kundeservice. Jeg har forsökt aa faa en pin-kode ettersom den foerste ikke virket.

Dette med mangelende muligheter for å oppnå kontakt per e-post er et problem som også eksisterte i FD - jeg sendte i sin tid en rekke e-poster uten noensinne å få svar.

Når det gjelder pin-kode så kan ikke jeg huske å ha mottatt dette for mitt nye FB kort, men min gamle FD kode virket helt fint (kortnummeret er forsåvidt det samme som FD-nummeret mitt).

Originally posted by jb1
FB har forferdelig daarlig kundeservice. Jeg har forsökt aa faa en pin-kode ettersom den foerste ikke virket. Det er ikke mulig aa kontakte FB per mail hvis man ikke har koden, og systemet for aa spörre etter ny kode paa nett har aldri fungert for min del. Telefonlinjene er konstant opptatte. Jeg kontaktet KLM og Air France per mail, de forsökte seg först med at de ikke kunne kontakte FB paa vegne av meg, men de gav seg etterhvert. FB har sendt meg flere brev og til og med ringt fra skjult nummer at kode er paa vei, men den har ennaa ikke dukket opp. Jeg kan ikke skjönne at det skal väre saa vanskelig, maken til inkompetanse har jeg aldri sett. Det gaar ikke an aa ikke väre tilgjengelig paa mail idag.
Den største fella, er som regel at adresse og e-post ikke er oppdatert. Dermed blir ikke den "nye" pin-koden sendt til riktig adresse. (kanskje ikke i ditt tilfelle)
Jeg er enig i at antall arbeidere ikke tilsvarer antall ringere til FB, det samme gjelder i US og CA. Det virker som et kjennemerke som alle Freq Flyer program har. :D

Back