Nå kommer reklamegatene på OSL også

23 reklametårn på Gardermoen: - Trist

Fant ikke den gamle tråden om dette, men nå har VG saken:

Nå skal terminalbygget på Gardermoen utstyres med utvendig reklame for å skaffe penger i Avinor-kassa. Det liker ikke norske arkitekter.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10106653

Er ikke arkitekturen på OSL ødelagt nok? Ellers er det litt pussig hvordan man som vanlig argumenterer for at det gir mer inntekter, som om reklameinntekter kommer fra himmelen. :rolleyes:

Re: 23 reklametårn på Gardermoen: - Trist

Penger styrer jo alt her i verden, bare håper de ikke setter inn noen vinduer i de reklameplakatene så folk blir enda mere forvirra:colgate:

Det burde være plass til mye reklame på dressene til Avinor-sjefene. Husk at dette vil komme flypassasjerer i hele Norge til gode.

So fricking what? Det er en flyplass - ikke et museum.

So fricking what? Det er en flyplass - ikke et museum.

Stortinget har faktisk bestemt, i sin tid, at det skulle være noe mer enn en flyplass:

I Stortingsvedtaket fra 1992 ble det gitt klare føringer på at flyplassen skulle være et eksempel på god norsk byggeskikk, og Oslo lufthavn har utarbeidet en egen designhåndbok for å sikre høy arkitektonisk kvalitet.

Hadde det vært sagt "bygg en flyplass", så kunne man jo markedskreftene ta over fra første stund. Det som skjer nå er bare en trist utvikling for et bygg jeg antar mange nordmenn har vært stolt over.

Dagens utbygging koster vel også betydelig mer enn den kunne gjort, nettopp fordi arkitekturen skal stå i stil og det skal være en helhetlig flyplass.
Å være gjennomført og konsekvent er tydeligvis ikke så viktig i år som det var når utbyggingen ble besluttet.

Det er mye i verden som er trist, uten at jeg løper til vg med alt. Sola kommer sikkert til å stå opp i morra også.
Ellers så er det vel bedre at de gjør dette enn å "blokkere" terminalen med flere butikker...

Uheldig, synes jeg, nettopp av de grunnene som nevnes i artikkelen. Man skal imidlertid ikke ta sorgene på forskudd - det er jo ikke sikkert reklamene blir fullt så store som det signaliseres på bildet. Andre begrensninger vil sikkert også forekomme. Likevel er det et kjipt skritt å ta.

Penger styrer jo alt her i verden, bare håper de ikke setter inn noen vinduer i de reklameplakatene så folk blir enda mere forvirra:colgate:

Så lenge de er tilpasset flytypen ved gaten, burde det gå bra, og ingen føler seg snytt.
:colgate:

Stortinget har faktisk bestemt, i sin tid, at det skulle være noe mer enn en flyplass:

Jo, men samtidig har de bestemt at OSL, gjennom Avinor, skal drives bedriftsøkonomisk og maksimere overskuddet.

Ja, det hadde vært penere uten, men det forandrer ikke byggets form eller funksjon. Og i mine øyne noe som er "greit nok"

De trenger vel nye inntektskilder nå som det blir lov å ta med seg fylte vannflasker gjennom sikkerhetskontrollen til neste år. Da blir det færre som tvinges til å handle overpriset vann i underdimensjonerte kiosker...

Sliter virkelig med å mobilisere noen særlig grad av engasjement i denne saken. OSL er gjennomkommersialisert allerede. Får håpe det som henges opp ihvertfall apellerer til smilenevronene :)

Det er en flyplass - ikke en eneste stor billboard.

Flyplasser generelt er da så fulle av reklame at litt fra eller til ikke spiller noen som helst rolle. Ei heller i dette tilfellet.

Flyplasser generelt er da så fulle av reklame at litt fra eller til ikke spiller noen som helst rolle. Ei heller i dette tilfellet.

Jeg tillater meg selv til å være uenig. Det er mye reklame fra før ja og jeg trenger ikke å se enda mer.

OSL er langt unna verstingene når det kommer til flyplassreklame..Det er en forståelig måte å få økt inntektene på, som ikke kommer til skade. Blir nok "skikkelig" reklame og(kanskje noe som indirekte promoterer Norge?), kan ikke helt tenke meg at noen småbusinesser kommer til å kjøre på ads der..

Re: Nå kommer reklamegatene på OSL også

Å sette opp reklameplakater på gatene er greit, men skikkelig skilting på alle bussholdeplassene nede, inkludert benker utendørs oppe og nede er "umulig pga. utforming og arkitektur" :rolleyes:

Back