Egentlig litt komisk hele greia - hvor sårbart dette er. Ikke bare skal en håpe på at flygelederne selv ikke blir syke....får håpe at ungene deres heller ikke blir syke slik at mor/far må hente ungen i barnehagen og dra hjem.....da stanser jo halve "fly-Norge".
Vi hadde en forsinkelse på en time fra Frankfurt til Oslo igår, men er ikke sikker på om det var pga sykdom i Oslo. Det var nokså frisk vind der igår og jeg tror vi landet baklengs meg 747'ern til LH...
Det vi ser her er vel personalpolitikken til Avinor i praksis. Og hadde ikke LT kommet på banen hadde vi fortsatt med overtid og slitne folk fremdeles. Ingen ville merket at flygeledere var syke. Unntatt de gjenværende flygelederne med 50-60-timers-uke...
Men det hele løses jo greit ved at vi begynner med opplæring av aspiranter igjen i Malmø i august. Så om 5-10 år er vi igjen der vi skal være med bemanning slik at flytrafikken kan gå normalt.
Originally posted by DY
Forstår at det er høytid for influensa etc, men dette er bare alt for sårbart. Får håpe at dette "videreføres" i Avinor-ånd når Stavanger skal overta.
Et av problemene er at Avinor i stor grad baserer seg på bruk av overtid som en fast ordning. Når det da dukker opp uforutsette hendelser som krever at man henter inn ekstramannskaper, så har ekstramannskapene allerede brukt opp sin lovlige kvote med overtid. De har altså ikke lov å jobbe mer og resultatet er forsinkelser. Årsaken er ikke annet enn dårlige personalplanlegging.
Originally posted by DY
Forstår at det er høytid for influensa etc, men dette er bare alt for sårbart. Får håpe at dette "videreføres" i Avinor-ånd når Stavanger skal overta.
Et av problemene er at Avinor i stor grad baserer seg på bruk av overtid som en fast ordning. Når det da dukker opp uforutsette hendelser som krever at man henter inn ekstramannskaper, så har ekstramannskapene allerede brukt opp sin lovlige kvote med overtid. De har altså ikke lov å jobbe mer og resultatet er forsinkelser. Årsaken er ikke annet enn dårlige personalplanlegging.