Mye problemer med flatsengene på A340

FBU 4EVER

ScanFlyer Dusty
Mye problemer med flatsengene på A340

Forløpig er det bare LN-RKG,OY-KBA og KBI som er ferdig modifisert med liggeseter og nytt entertainmentsystem.OY-KBM skal være klar på tirsdag.Det ser ut til at det bare blir 4 eller 5 maskiner som blir klare til sommerprogrammet.Grunnen er problemer med den elektroniske styringen av stolene,på enkelte flygninger har så mange som 10 seter blitt blokkert (ikke passasjerer i stolene),Stolparene er for store og må demonteres før de kan passere inngangsdørene og så monteres på nytt inne i cabinen.Det foregår tildels omfattende reparasjoner,utbytting av komponenter og modifikasjoner og det ser ut til å hjelpe.Men det er tidkrevende.
Firmaet som leverer stolene,Contour i UK,har flere mann i CPH for å bistå i tillegg til en mann ombord under flygningene.
IFE har også vært ustabilt,men fungerer bra på KBA og KBI.RKG derimot,har hatt store problemer,også med stolene.Den sto i hangar hele 16/3,og det var derfor PVG-maskinen ble kansellert og vi fikk to ekstra døgn der.

Replying to Topic 'Mye problemer med flatsengene på A340'

Da håper jeg det ordner seg til søndag...:devot:

Snakket med en SAS FA for en uke siden, hun sa det var et stort problem med ting som ikke virket for tiden.
Dette er ikke noe som bare SAS sliter med, jo mer avanserte setene og IFE blir, jo mer barnesykdommer får man.

Hva gjør kabinbetjeningen i denne situasjonen: First og business er fulle, det er bare et par "ræva" seter igjen på economy. Deretter ryker ett av techno-setene på first under flyturen slik at passasjeren ikke lenger kan benytte det. Setter de passasjeren på economy?

Mine to erfaringer, dog ikke med SAS, men med Singapore Airlines:

Første gangen fikk jeg en direkte henvendelse kvelden før, i Amsterdam, om at flyet som tok av fra SIN og skulle via AMS og videre til ORD hadde et defekt sete og det var der jeg hadde fått sjekket inn og blitt plassert. Jeg stoppet dem etter første alternativ på listen, som var vente til dagen derpå, en pent hotell-rom og full bevertning, og en neve full av dollar. Dette var helt uten status hos SQ og bare EB Sølv.

Andre gangen, nå med status opp og ned i mente, så skulle jeg bare teste setet for å se at det kom seg i sovestilling og opp igjen (grei ting å gjøre mens kanbinen fylles, dagens moderne seter feiler ganske ofte), så hang det og ville ikke opp i vanlig sittestilling. Ble lagt merke til av besetning med en gang, beskjed om å ikke få panikk, sto og ventet med glass med god drikke i hånden i tre minutter inntil de hadde raidet kabinen og funnet noen som enten godtok det jeg godtok over, eller fikk en neve full av dollar og sete bladt de uvaskede massene.

Ut i fra lignende historier fra andre steder på nettet så virker det som at metoden med en håndfull dollar og en frivillig nedgradering for noen er det mest vanlige. At SQ ringte meg kvelden før og varslet imponerte dog sokkene av meg. :)

-A :)

Hos oss er det snakk om vouchers på $ 400.00.

400$ for å kompensere en downgrading? Var vel ikke allverdens for å kompensere for mellomlegget mellom en biz billett til 25000 og en turistklasse til 8000? Eller er det bare dersom man må ta et senere fly? Og hvis det siste er rett, hva får man i kompensasjon for en downgrading?

Mange står jo og hopper ved gaten for å få upgrading. Jeg vil tippe på at det motsatte oppstår heller sjeldent?!?!?

BF:cool2

400 amerikanske daler rekker vel ikke til dagens EU-rehihigler for langdistanse-flyving. Her er en link til en fersk historie på SK om å bli nedgradert på poeng-billett og få 1000 euro.

Ellers, om et flyselskap nedgraderer fra en klasse til en annen så er vel de vel automatisk ansvarlig for diff mellom betalt og fullpris Y, samt evt. bump-penger.

Jeg har flydd et par turer på den nye business-klassen til Lufthansa det siste året, og de har hatt enorme problemer med sitt nye IFE. Dette er visstnok grunnen til at conversion av c-klassen på 747-400 er utsatt til dette problemet er løst.

Air France har ogsaa hatt store problemer med samme leverandoeren, flere av ny leveransene ble utsatt fordi de nye Business Class setene ble levert med masse snag, det var en meget frustrert AF rep paa Everett i en lang periode.....

Det er vel også samme historie som med SQ sine SpaceBed-seter. Disse finnes i en versjon 1 og 2, hvor 1'erne sliter veldig med å henge seg, og er veldig "løs og lirkete", samt at de har en liten gjennomtenkt design som gjør at bordet er for lavt over setet, samt armlene henger så lavt at de er ubehgelig å bruke for mange. Dette er fikset i verson 2. SQ har ganske mange versjoner av sine IFE-løsninger, men de fleste er relativt stabil i min erfaring.
Men det er vel gjengs blandt mange som flyr mye biz med SQ at man gjerne ser et bedre sete komme til verden i lag med 380-lanseringen.
Av sånne seter synes jeg BA sine ClubWorld-seter er de som har vært best så langt, men IFE-løsningen til BA suger sokker.

Originally posted by Bizflyer

400$ for å kompensere en downgrading? Var vel ikke allverdens for å kompensere for mellomlegget mellom en biz billett til 25000 og en turistklasse til 8000? Eller er det bare dersom man må ta et senere fly? Og hvis det siste er rett, hva får man i kompensasjon for en downgrading?

Mange står jo og hopper ved gaten for å få upgrading. Jeg vil tippe på at det motsatte oppstår heller sjeldent?!?!?

BF:cool2

Du får også diff mellom hva du betalte og prisen på økonomi. Du skal få stempel på boardingcard om invol downgrading, som du da leverer inn til de som utstedte billetten, og få tilbakebetalt forskjellen.

CPH-ORD er satt opp med A340 men går ofte med A330...

400$ for å kompensere en downgrading? Var vel ikke allverdens for å kompensere for mellomlegget mellom en biz billett til 25000 og en turistklasse til 8000?

Om man skal ha tilsvarende fleksibel billett i økonomiklasse vil prisforskjellen som regel bli mye mindre, og i mange tilfeller er det fleksibilitet og mangel på forkjøp som gjør billettene dyre.

Her er ofte Y dyrere enn Z klasse.

Originally posted by EB

CPH-ORD er satt opp med A340 men går ofte med A330...

Min første tur til ORD går i midten av april,og det er med A340.

Når det gjelder vouchers,så er det verdien av dem som er $ 400.00.Det kan godt deles ut flere til en og samme pax skulle jeg tro.Noen detaljert info har vi ikke fått enda.

Ser ut som det har blitt ytterligere forsinkelser og trøbbel med de nye stolene.

Blant annet må 330iene vente til neste år, og SEA ruten får nye stoler først i November.

Fra SAS:

"New Business Class cabin on Intercontinental flights

Due to installation of new flat beds in Business Class of the A340 fleet, it has become necessary to cancel a number of flights to/from the United States.

Affected flights and dates
SK925 Copenhagen (CPH) - Washington DC (IAD) 04APR
SK926 Washington DC (IAD) - Copenhagen (CPH) 04APR

We are very sorry for the inconvenience this may cause you.

The A340 aircrafts provided with the new flatbeds are scheduled to Bangkok, Tokyo and Shanghai. Beijing will be added later this spring. Seattle route will be provided with the new flatbeds in November - December 2006, followed by New York, Chicago and Washington in the beginning of 2007."

Originally posted by Dag Viking

400$ for å kompensere en downgrading? Var vel ikke allverdens for å kompensere for mellomlegget mellom en biz billett til 25000 og en turistklasse til 8000?

Om man skal ha tilsvarende fleksibel billett i økonomiklasse vil prisforskjellen som regel bli mye mindre, og i mange tilfeller er det fleksibilitet og mangel på forkjøp som gjør billettene dyre.

Her er ofte Y dyrere enn Z klasse.

He he he. Lett å se at du er FB Platinum, Dag Viking. Dette er gutten sin som kan tariffene på AF. Har enda ikke sett en YRT billigere enn ZAPSL, jeg heller. :up:

Originally posted by EK 007

Jeg har flydd et par turer på den nye business-klassen til Lufthansa det siste året, og de har hatt enorme problemer med sitt nye IFE. Dette er visstnok grunnen til at conversion av c-klassen på 747-400 er utsatt til dette problemet er løst.

Jeg fløy Tokyo-Frankfurt for to uker siden, denne 747 hadde fått installert de nye setene. Men her hengte hele IFE systemet seg ca. midt i flighten, men stolen fungerte. Etter 3 restarter av systemet kunne ikke purseren gjøre mer.

Var ingen krise for min del for jeg sov de fleste igjenværende timer. :zzz

Back