MY travel av banen!!

Replying to Topic 'MY travel av banen!!'

Hallo folkens, her skyter dere VG temmelig urettmessig. Les:

"- Flyet var på bakken og var i ferd med å starte take-off da det havnet utenfor rullebanen. Årsaken er uklar, men kan ha sammenheng med vinterforhold og glatt rullebane, sier driftsjef Reidar Johansen hos Avinor på Harstad/Narvik lufthavn til VG Nett. "

VG siterer driftssjefen hos Avinor! Og inntil det motsatte er bevist eller fortalt av de involverte parter, er det dette man må forholde seg til. VG har snakket med en offisiell person i sammenhengen som har uttalt seg. Jeg vet at VG skriver med krigstyper for alt mellom himmel og jord, men her er det skivebom å skyte VG.

fly er dramatiske saker - det selger aviser, akkuratt som drap og sex. Let's face it. Case closed

Originally posted by Farmer

Originally posted by DY

Originally posted by Farmer

I følge NRK Nordland gled flyet ut med nesehjulet da det skulle taxe i posisjon til take off .. DET er jo laaangt i fra den versjonen VG skriver. Der kan det jo se ut som om de var i ferd med å ta av. Men VG selger vel noen tusen flere aviser ved å dramatisere noe voldsomt:naughty:

Rett skal være rett Farmer. VG har da ikke beskrevet dette feil i det hele tatt i følge bilder og det som andre mediaer melder.
Hva i VG's artikkel mener du konkret er feilinformasjon siden du kommer med beskyldninger mot avisen og pekefinger. Jeg finner ingen informasjon som avviker fra VG og NRK.

Virker som noen her er helt hysterisk mot alt VG skriver jo....selv om det er sannheter.

Her har jeg sakset rett fra VG.no

"Flyet var på bakken og var i ferd med å starte take-off da det havnet utenfor rullebanen. Årsaken er uklar, men kan ha sammenheng med vinterforhold og glatt rullebane, sier driftsjef Reidar Johansen hos Avinor på Harstad/Narvik lufthavn til VG Nett. "

De skriver at flyet var i ferd med å "starte take-off" . For mannen i gata høres dette unektelig dramatisk ut og skaper gjerne asossiasjoner om stor dramatikk hos mange.

Dermed mener jeg fortsatt at VG hauser opp en relativt bagatellmessig sak til å være mye større enn det lille uhellet det faktisk var.

Enig med deg Trety. Virker som noen/flere har fått VG i halsen siden de har skrevet noe negativt om SAS tidligere. Temperaturen har nok ikke lagt seg etter "Er VG ute etter å ta SAS..."
Synes ikke VG har gjort noe som helst skjevt i dette, bortsett fra at de har ryddet forsiden til VG etter det jeg forstår. Kanskje ikke så merkelig når en vet at dette skjedde kl 2230 og ble kjent sikkert 1 time etterpå og med påølgende deadline valgte man dette som hovedoppslag. Har ingen vansker med å forstå VG.

Ooops - og i mellomtiden mens jeg skrev innlegget har CK stengt diskusjonen så da er vi ferdig med den saken da.

Dette er bare en ordinær nyhetssak, og VG-journalisten som hadde saken har ikke hatt til hensikt å lage noe mer av dette enn det er. Hvorfor skulle han det? Saken er vel ikke med engang i dagens papirutgave, det har i så fall gått meg hus forbi...

Hvorfor ikke heller diskutere selve saken. Det virker som MyTravel's piloter ikke er trenet til å taxe på snødekke, de er nok mer vant til flyplasser der temperaturen er 25 varmegrader. Pilotene på dette flyet, som sikkert ikke er norske, hadde nok for stor fart da de turnet inn på den snødekte rullebanen. Dermed mistet nesehjulet festet, og ut i snøfonna bar det. Ikke bra MyTravel :naughty:

Mvh
HB

Ja dere er flinke å spekulere... :D

Dette kan bekreftes: Utforkjøringen skjedde rett etter påbegynt takeoff og etter avsluttet taxing. Derfor er det en alvorlig luftfartshendelse. Flyet havnet helt utenfor banen men situasjonen ble oppfattet som udramatisk, sjøl om hendelsen per definisjon er alvorlig.

Take it from me. ;)

Ikke vanskelig å se at flyet står i snø nei...så det kan ikke være på rullebanen.

Har ikke vært lett å få forumdeltakere her til å skjønne hva som har skjedd....de mener fortsatt at VG overdramatiserer det hele.
Mange er nok helt anti-VG siden de har avslørt endel "svikt/juls" (kall det hva du vil) hos SAS og det betyr at VG er slem og den "store stygge" siden de skriver stygt om SAS. Noen hevder sågar VG skriver dette siden de skal ha blitt sure fordi SAS ikke lenger kjøper VG til passasjerene sine. Absurd spør du meg! Har nok vært litt tungt for enkelte i pro-SAS gjengen.

Så da har altså utforkjøringen skjedd etter take off var startet, og flyet står utefor rullebanen.

Originally posted by atck

Ja dere er flinke å spekulere... :D

Dette kan bekreftes: Utforkjøringen skjedde rett etter påbegynt takeoff og etter avsluttet taxing. Derfor er det en alvorlig luftfartshendelse. Flyet havnet helt utenfor banen men situasjonen ble oppfattet som udramatisk, sjøl om hendelsen per definisjon er alvorlig.

Take it from me. ;)

Hyggelig å høre fra deg her også, atck! :)

Originally posted by CK

Flyet fikk nesehjulet i snøen under taxi!

Viser seg visst at det ikke bare var nesehjulet som såvidt fikk snø på seg.

Aircraft lost directional control shorlty after setting T/O power and gently left the runway. Passengers are home by all accounts. Might be some damage to nose wheel.

quote: Skrevet av "spy" på pprune

Satt meg med og leste litt av rapporten i går kveld, da det var en meget rolig dag på jobben... Bare en ting jeg ikke helt får til og stemme...
Ettersom jeg forstod det var mye av årsaken at motorene ikke hadde "holdt følge med hverandre" når de ruset opp til takeoff... Dette da grunnet ising på fan blades eller hva det stod, fordi den hadde stått noen min på holding og ventet..

Men, når det står ute ved RWY og venter på og få komme ut er da motorene i gang, og de bladene spinner da veldig fort rundt selv på idle thrust... Blir det da allikevel is på bladene i inntaket, som han få motorene til og reagere forskjellig når du gir gass...
Med tanke på farta de har rundt, og at det er en varm jetmotor syns jeg det virker litt rart...

:huh:

Originally posted by tabrenna

Men, når det står ute ved RWY og venter på og få komme ut er da motorene i gang, og de bladene spinner da veldig fort rundt selv på idle thrust... Blir det da allikevel is på bladene i inntaket, som han få motorene til og reagere forskjellig når du gir gass...
Med tanke på farta de har rundt, og at det er en varm jetmotor syns jeg det virker litt rart...

Nå skal det sies at jeg ikke har lest rapporten, men for å svare på spørsmålet ditt : Ja, det er mulig å få is på fanblades når man står med idle thrust. Dette er noe vi spesielt er plaget med på Gardermoen når det er freezing fog f.eks. Kan også oppstå i fuktig luft selv om det ikke er "freezing."

En av grunnene til at dette skjer er at det blir undertrykk i forkanten av motoren rett før luftinntaket. Det er mye luft som skal inn i motoren det skaper undertrykk og luften kjøles.

På 737 har vi engine anti-ice som hindrer is i å bygge seg opp rundt inntaket på motoren. Men det er bare forkanten rundt inntaket som varmes opp. Det er ikke noe varme på fanblades. Det er heller ingen varmluft som treffer fanblades fra motoren da det kun er kald luft i den delen av motoren. Den varme luften som du spør om er den som kommer ut fra indre kompressor og den kommer ut bak. Faktisk så er 70 prosent av all luft som kommer ut fra en jetmotor KALD!

Boeing har en beskrevet prosedyre at dersom man blir stående lenge på bakken og man mistenker at det legger seg is på fanblades så skal man kjøre en static run-up på bakken for å kaste av evnt is som har lagt seg på fanblades. Dette kan f.eks være aktuelt om man står i kø for å ta av.

I mitt selskap så har man også som prosedyre at man kjører run up på rullebanen for å sjekke at det ikke har lagt seg is. Man merker veldig godt på motoren om man har is på fanblades. Det gir seg utslag i form av vibrasjoner. Personlig så har jeg ALDRI opplevd at motorene har spoolet opp ujevnt pga is på fanblades.

Det som er viktig, spesielt på glatt bane, er at man lar motorene stabilisere seg på jevn thrust før man setter t/o power for avgang. Kan høres ut som om de ikke har gjort det i dette tilfellet. Men som sagt: jeg har ikke lest rapporten selv.

Best regards

Originally posted by Pjokken

Originally posted by tabrenna

Nå skal det sies at jeg ikke har lest rapporten, men for å svare på spørsmålet ditt : Ja, det er mulig å få is på fanblades når man står med idle thrust. Dette er noe vi spesielt er plaget med på Gardermoen når det er freezing fog f.eks. Kan også oppstå i fuktig luft selv om det ikke er "freezing."

En av grunnene til at dette skjer er at det blir undertrykk i forkanten av motoren rett før luftinntaket. Det er mye luft som skal inn i motoren det skaper undertrykk og luften kjøles.

På 737 har vi engine anti-ice som hindrer is i å bygge seg opp rundt inntaket på motoren. Men det er bare forkanten rundt inntaket som varmes opp. Det er ikke noe varme på fanblades. Det er heller ingen varmluft som treffer fanblades fra motoren da det kun er kald luft i den delen av motoren. Den varme luften som du spør om er den som kommer ut fra indre kompressor og den kommer ut bak. Faktisk så er 70 prosent av all luft som kommer ut fra en jetmotor KALD!

Boeing har en beskrevet prosedyre at dersom man blir stående lenge på bakken og man mistenker at det legger seg is på fanblades så skal man kjøre en static run-up på bakken for å kaste av evnt is som har lagt seg på fanblades. Dette kan f.eks være aktuelt om man står i kø for å ta av.

I mitt selskap så har man også som prosedyre at man kjører run up på rullebanen for å sjekke at det ikke har lagt seg is. Man merker veldig godt på motoren om man har is på fanblades. Det gir seg utslag i form av vibrasjoner. Personlig så har jeg ALDRI opplevd at motorene har spoolet opp ujevnt pga is på fanblades.

Det som er viktig, spesielt på glatt bane, er at man lar motorene stabilisere seg på jevn thrust før man setter t/o power for avgang. Kan høres ut som om de ikke har gjort det i dette tilfellet. Men som sagt: jeg har ikke lest rapporten selv.

Best regards

Errtsom jeg skjønte så var det nok det som hadde skjedd her ja, i tillegg til veldig glatte baneforhold og engelske piloter (selv om de var trent), blir det en dårlig kombinasjon..
Men da fikk jeg jo egentlig svaret på det jeg lurte på ja, og det legger seg på is når motoren går..
Kan da skryte på meg og ha lært noe i dag også.. :D
Takker og bukker!!

Står vel listet opp under konklusjonene i rapporten:

l) The crew did not use the engine de-ice/ice shedding procedure during taxing and
before run-up for take off.

m) The crew did not stabilize the engines at 1.05 EPR before selecting take off thrust.

Back