Murring om WF og overbooking i SFJ

roger

Rakettforskar
Medlem
Det er visst litt klaging på at WF overbookar flya og at folk ofte må stå att: http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.8378125

– Systemet overbookar

Årsaken til overbookinga er eit billettsystem som tillet at det vert selt fleire billettar enn seter i flyet.

– Vanlegvis er det ein viss prosentandel som ikkje møter opp til flyging, seier Kongsteien.

Men den siste tida har det vore ekstra mange passajerar.

Eg trudde eg har lese her på forumet ein gang at det WF ikkje overbooka anbudsruten, men fann ikkje igjen det no.

Re: Murring om WF og overbooking i SFj

Og noen ganger kan det bli overbooking av operative/værmessige årsaker pga. flybytte, vektproblemer, kanselleringer osv. Er det kombinasjonen av -100 og -300 i Florø som gjør at det glipper innimellom?

Tror jeg har fått litt for mye trebokstavskoder når jeg tenkte at dette gjaldt Grønland. :D

Jeg synes jeg bare har sett -100 på rutene den veien. Det er sjeldent overbooking, men også lite no-show etter min erfaring. Men ekstra fuel gir veldig fort vektproblemer.

Det er forøvrig ikke bare i flybransjen som man overbooker, men det er klart det blir veldig synlig når man går over forventning. Man kan ikke bare sette inn et ekstra sete, jobbe raskere, be noen vente eller kompensere på en annen måte.

Og noen ganger kan det bli overbooking av operative/værmessige årsaker pga. flybytte, vektproblemer, kanselleringer osv. Er det kombinasjonen av -100 og -300 i Florø som gjør at det glipper innimellom?

Slik eg oppfatta det, gjeld det "normale" omstende i Førde, stort sett. Klart det skjer ting innimellom som fører til at ikkje alt går glatt.

Tror jeg har fått litt for mye trebokstavskoder når jeg tenkte at dette gjaldt Grønland. :D

Hehe, ser den... :)

Jeg synes jeg bare har sett -100 på rutene den veien. Det er sjeldent overbooking, men også lite no-show etter min erfaring. Men ekstra fuel gir veldig fort vektproblemer.

Det er forøvrig ikke bare i flybransjen som man overbooker, men det er klart det blir veldig synlig når man går over forventning. Man kan ikke bare sette inn et ekstra sete, jobbe raskere, be noen vente eller kompensere på en annen måte.

At folk stort sett møter opp på desse rutene synst eg ikkje er så rart. Er vel nokon som har ein formel på korleis det stort sett fungerar. Eg har vore heldig nok til å unngå slikt dei få gangane i året eg reiser, iallefall.

Last edited:

Eg trudde eg har lese her på forumet ein gang at det WF ikkje overbooka anbudsruten, men fann ikkje igjen det no.

Jeg kan ikke se at det står noe unntak for anbudsrutene under mulighetene for å "tvinge" seg til plass med EBG. Det er vel gjerne disse som gjør at det blir overbooking?

Jeg kan ikke se at det står noe unntak for anbudsrutene under mulighetene for å "tvinge" seg til plass med EBG. Det er vel gjerne disse som gjør at det blir overbooking?

I anbudsdokumentet under forpliktinger til offentlig tjenesteyting punkt 4 tilleggskrav ved gjennomføring av anbud om takster, kulepunkt 2 står det følgende: "Bonuspoeng frå lojalitets-/bonusprogram kan verken tenast opp eller takast ut på flygingane." Om dette gjelder at du som EBG kunde kan "tvinge" deg til plass på en maskin som allerede er full må andre svare på.

Men det kan jo bli en interessant diskusjon dersom en passasjer må vike plass til en som har fått plass på grunn av status i et bonusprogram på en flyvning der det ikke er lov hverken å opptjene eller ta ut bonuspoeng.

Vidar

Men det kan jo bli en interessant diskusjon dersom en passasjer må vike plass til en som har fått plass på grunn av status i et bonusprogram på en flyvning der det ikke er lov hverken å opptjene eller ta ut bonuspoeng.
...og i jantelovens hjemland kan vi vel ikke forvente annet :rolleyes:

Tviler på at problemet er så stort at våre kjære politikere på ny må hente frem verktøyene i forbudskassen sin. Vi må heller ikke glemme at muligheten for å overbooke fly er en faktor i det totale lønnsomhetsbildet for et flyselskap, men på den annen side regner jeg med at f. eks. Widerøe begrenser overbookingen ettersom de har relativt små fly.

I anbudsdokumentet under forpliktinger til offentlig tjenesteyting punkt 4 tilleggskrav ved gjennomføring av anbud om takster, kulepunkt 2 står det følgende: "Bonuspoeng frå lojalitets-/bonusprogram kan verken tenast opp eller takast ut på flygingane." Om dette gjelder at du som EBG kunde kan "tvinge" deg til plass på en maskin som allerede er full må andre svare på.

Vidar

Dette er en av de fordeler som faktisk er verdt noe som EBG, nemlig at en er garantert plass 24 timer før avreise på innlands, men dog til dyreste pris. Når det fare for dårlig vær, så kan det være verdt mye å komme seg med et fly som egentlig er fullt. Ikke ofte avganger er full mer en 24 timer før avreise, dog, men det skjer stadig oftere, særlig på søndag kveld og torsdag/fredag ettermiddag.

Dette har vel ikke noe med janteloven å gjøre. Men har jeg kjøpt og fått bekreftet plass på et fly forventer jeg at jeg får plass. Mine gjøremål, som er årsak til at plassen ble bestillt, er like preserende for meg som for en som er forsent ute til å få plass fordi flyet er fullt belagt.
FOT står for forpliktelse til offentlig tjenesteyting. Et av prinsippene i offentlig tjenesteyting er likebehandling.

Vidar

Ovenfor kundene har nok Widerøe sitt på det tørre.

Ref Widerøes "Vilkår for befordring" (https://www.wideroe.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=1428fe0d-3674-44df-ac4d-b60b4a8b71e4):
9.5.1 For å sikre flest mulig passasjerer plass i våre fly, og ettersom vi vet at en
del passasjerer ikke møter opp til de flyavgangene hvor de har reservert plass,
aksepterer vi flere plassreservasjoner enn det flyet har kapasitet til (såkalt
”overbooking”).
Om Widerøe har sitt på det tørre ovenfor Samferdselsdepartementet er derimot usikkert..

Litt OT:
[pirke]Janteloven ble utformet av forfatteren Aksel Sandemose i romanen "En flyktning krysser sitt spor". Aksel Sandemose er dansk.[/pirke]

Når det er sagt, så tror jeg janteloven håndheves like utbredt i både Norge, Sverige og Danmark.

..

Dette er en av de fordeler som faktisk er verdt noe som EBG, nemlig at en er garantert plass 24 timer før avreise på innlands, men dog til dyreste pris. Når det fare for dårlig vær, så kan det være verdt mye å komme seg med et fly som egentlig er fullt. Ikke ofte avganger er full mer en 24 timer før avreise, dog, men det skjer stadig oftere, særlig på søndag kveld og torsdag/fredag ettermiddag.

Et hypotetisk spørsmål, men hva hvis det kommer fler EBG medlemmer til en flygning enn flyet har seter?

På anbudsrutene er det IKKE slik at de med EBG har garantert sete når de booker innen 24 t, slik det er på øvrige ruter innen SAS konsernet.

På anbudsrutene er det IKKE slik at de med EBG har garantert sete når de booker innen 24 t, slik det er på øvrige ruter innen SAS konsernet.

Takk. Da fikk vi den avklart fra innsiden.

Litt OT:
[pirke]Janteloven ble utformet av forfatteren Aksel Sandemose i romanen "En flyktning krysser sitt spor". Aksel Sandemose er dansk.[/pirke]

Når det er sagt, så tror jeg janteloven håndheves like utbredt i både Norge, Sverige og Danmark.
..

Aksel Sandemose (født 19. mars 1899 i Nykøbing Mors, død 6. august 1965) var en dansk-norsk forfatter som skrev et personlig preget norsk som ligger nærmest det som kalles bokmål. Han skrev altså ikke riksmål, som er det norske skriftspråk som ligger nærmest offisiell dansk, selv om han var født og oppvokst i Danmark. Han er mest kjent for romanen En flyktning krysser sitt spor, som introduserer begrepet Janteloven.
Aksel Sandemoses fødenavn var Axel Nielsen, men i 1921 endret han navn til Aksel Sandemose. Et navn med tilknytning til hans norske mors slekt.
http://no.wikipedia.org/wiki/Aksel_Sandemose

Back