Mulig servisair streik grounder Norwegian fra 8. juni

Replying to Topic 'Mulig servisair streik grounder Norwegian fra 8. juni'

Ser da ut som at norwegian fint grounder seg selv uten hjelp fra Servisair ogsaa hvis det blir streik ...

Ønsketenkning Superhai? Hvordan "160 medlemmer innen fem bedrifter" skal kunne grounde Norwegian vet jeg ikke. Du må heller ikke glemme at Servisair har flere kunder en bare DY. En annen ting at alle streikende neppe jobber samme skift så det blir nok tøft for de som er igjen HVIS det blir streik men vi grounder neppe Norwegian.

Hilsen,
Laurenz

Tror Norwegian har større problemer hvis Servisair velger å trekke seg fra groundingen fra 1 juli, da man mener at Norwegian har ført Servisair bak lyset da de sa opp avtalen med Servisair fra 1 oktober og tegnet avtale med Northport Handling OY. Den opprinnelige avtalen var frem til 1 juli, men ble forlenget frem til 1 oktober 3 dager før det kom frem at Norwegian hdde tegnet ny avtale med det nye selskapet. Velger Servisair å trekke seg den 1 juli, vil Norwegian stå uten handling, og vil få store problemer før de selv vil måtte få dette på plass.

Hvordan har Norwegian ført Serviceair bak lyset? Det er nå slik rundtomkring, at har man kontrakter som går frem til en viss dato, så er det vel en mulighet at denne kontrakten kan gå til en annen leverandør. Det vet vel også serviceair. Se på SAS som mistet posten, og alle andre som lever av tjenesteutbud. Ille er det jo allikevel for alle involvert på leverandørsiden uansett. Om kontrakter forlenges med korte intervaller så burde det også være en viss indikator på at det er forestående forandringer i nær fremtid. Jeg tror Serviceair vil forholde seg til kontrakter allerede ingått, hvis ikke er vel det også en viss indikasjon på hva andre flyselskaper kan forvente seg fra dem. Standarder settes.Det fine med leverandører er jo nettop at man har en mulighet til å skifte/skifte tilbake, avhengig av hvilken situasjon men er i. Sikker noe Serviceair også gjør med sine leverandører.
Vi får alle håpe at det er noe annet som dukker opp om ikke så alt for lenge.
mvhUB

Det som er kjernen er at Norwegian ønsket å forlenge kontrakten med Servisair i 3 mnd i første omgang fordi Norwegian ikke visste hvordan vinterprogrammet var som starter fra 1.oktober. I ettertid har det visst seg at Norwegian allerede hadde skrevet kontarkt med det nye selskapet, som imidlertidig ikke kunne starte opp før 1.oktober. Allerede før ledelsen i Servisair visste om dette, var flere i SGS klar over dette, her har tydeligvis lekkasjene fra Norwegian vært store. Ledelsen i Servisair ble informert om at Norwegian hadde valgt å bytte handlingagent pr telefon av ledelsen i Norwegian, og Norwegian gav i den samtalen beskjed om at de ville sende ut en pressemelding om skiftet av handlingagent kl 09.00 samme dag, altså 15 min etter samtalen mellom selskapene. Dette førte til at mange ansatte i Servisair ikke fikk beskjed om saken av arbeidsgiveren sin, men gjennom media. En annen ting er at mange i Servisair etter det jeg har hørt har valgt å slutte, eller er i ferd med å slutte dag jobbsituasjonen deres er uvitende. Det er uten tvil bra av de ansatte i Servisair at de har gjort jobben så tilfredstillende som de har gjort, etter at denne saken ble kjent.

Originally posted by laurenz

Ønsketenkning Superhai?

Jeg må vel inrømme at jeg leste raskere enn jeg burde. Var vel litt seint på kvelden. Note to self :naughty:

Det andre som kom opp i denne posten synes jeg dog var interessant. Men jeg tror ikke Servisair vil kutte DY før hvis de har skrevet en kontrakt til den 1. oktober. Det ville være uprofesjonelt, selvom det nok er bittert for de som har stått på for Norwegians kunder. Og jeg er helt sikker på at de øverste i Servisair visste at Northport kom til OSL for lenge siden. Handlingskontrakter blir forhandlet ofte til nesten de siste timene før flyet skal gå!

Back