Mulig SAS-satsing på ruter til Iran

Mekum

ScanFlyer Blue
Mulig SAS-satsing på ruter til Iran

Ser at check-in spekulerer i om SAS vil åpne ruter til Teheran når de får nye A320neo fly. Det spekuleres i CPH og ARN pga distanse og passasjergrunnlag.

Virker som Iran for tiden er det nye forjettede land og spennende å se om SAS kan være proaktiv å komme med en rute før andre tar markedet.

http://www.check-in.dk/sas-er-tavs-om-iran-rute#.VsQ2IFIY3L8
 
Re: SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Ser at check-in spekulerer i om SAS vil åpne ruter til Teheran når de får nye A320neo fly. Det spekuleres i CPH og ARN pga distanse og passasjergrunnlag.

Virker som Iran for tiden er det nye forjettede land og spennende å se om SAS kan være proaktiv å komme med en rute før andre tar markedet.

http://www.check-in.dk/sas-er-tavs-om-iran-rute#.VsQ2IFIY3L8

Det er kortere til Teheran enn til Las Palmas, hvor de jo flyr idag, så ser ikke hvorfor en A320neo er avgjørende for en rute dit?
 
Re: SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Nu brukar ju inte SAS satsa på "etnisk" trafik, men i detta fallet är kombon betydande iransk minoritet i Skandinavien tillsammans med möjligheterna som Iran erbjuder som marknad för företag något som kan få en linje att gå runt? Det verkar vara några svenska företag som redan är etablerade i Iran.
 
Re: SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Virker som Iran for tiden er det nye forjettede land og spennende å se om SAS kan være proaktiv å komme med en rute før andre tar markedet.

Air France-KLM, British Airways, Lufthansa og Austrian har allerede annonsert gjenopptagelse av Teheran, så SAS er nok alt for sent ute til å komme sine konkurrenter i forkjøpet.
 
Last edited:
Re: SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Er det ikke et betydelig potensielt oljemarked i Iran? Har forstått det som om mange Norske firma står og tripper i døren.

Så noe businesstrafikk må det vel også være... evt fra OSL?
 
Re: SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Hvis dere ser Urix på NRK fra i går, så var Iran temaet. De tok bl.a. opp temaet rundt olje og at det stod veldig mange norske firmaer klare til å etablere seg i Iran.
 
Re: SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Air France-KLM, British Airways, Lufthansa og Austrian har allerede annonsert gjenopptagelse av Teheran, så SAS er nok alt for sent ute til å komme sine konkurrenter i forkjøpet.


Nå er ikke disse direkte konkurrenter, men med med via FRA/LHR/AMS etc. Men spørs vel på pris og produkt. Kan godt være de kan fylle en 320 ett par ganger i uka her. Hvorfor ikke? Er vel ikke mange som kan spå hvordan dette går, da det så si som ikke har vært eksisterende forbindelser de siste 10-20 år, med vesten.
 
Re: SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Nå er ikke disse direkte konkurrenter, men med med via FRA/LHR/AMS etc. Men spørs vel på pris og produkt. Kan godt være de kan fylle en 320 ett par ganger i uka her. Hvorfor ikke? Er vel ikke mange som kan spå hvordan dette går, da det så si som ikke har vært eksisterende forbindelser de siste 10-20 år, med vesten.

Ikke direkte konkurrenter??

Fra Norge vil de jo være det i og med kun var snakk om ARN og CPH.
 
Re: SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Air France-KLM, British Airways, Lufthansa og Austrian har allerede annonsert gjenopptagelse av Teheran, så SAS er nok alt for sent ute til å komme sine konkurrenter i forkjøpet.

Gjenopptagelse? Både LH og vi har iallefall fløyet Teheran i flere år. Det er snakk om økning, selvom LH allerede har utsatt fra MUC pga. dårlige tall.
 
Re: SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Gjenopptagelse? Både LH og vi har iallefall fløyet Teheran i flere år. Det er snakk om økning, selvom LH allerede har utsatt fra MUC pga. dårlige tall.

LH MUC-IKA är framflyttad till 04JUL16.
 
Re: SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Er vel ikke mange som kan spå hvordan dette går, da det så si som ikke har vært eksisterende forbindelser de siste 10-20 år, med vesten.
Vel - det er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Iranske selskaper har jo fløyet til mange europeiske byer, og enkelte vestlige selskaper i tillegg til mange ikke-vestlige har betjent landet. Det har altså ikke vært noe problem å komme seg dit for dem som måtte ha hatt behov for det!
 
Re: SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Ikke direkte konkurrenter??



Fra Norge vil de jo være det i og med kun var snakk om ARN og CPH.


Sist jeg sjekket så var SAS tilstede og eid av de 3 skandinaviske land. Men i alle selskaper i hele veden er vel konkurrenter. At oljerelatert trafikk kun er norsk, tja, men etnisk sett blant befolkning så har nok DK og S større kjangs for å lykkes tror jeg.

Vel - det er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Iranske selskaper har jo fløyet til mange europeiske byer, og enkelte vestlige selskaper i tillegg til mange ikke-vestlige har betjent landet. Det har altså ikke vært noe problem å komme seg dit for dem som måtte ha hatt behov for det!


Nei ikke for dem som ville og måtte, men regner med større åpenhet = lettere tilgjengelighet
 
Re: SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Nei ikke for dem som ville og måtte, men regner med større åpenhet = lettere tilgjengelighet

Å booke fly til Teheran har i de 10 årene jeg har besøkt landet vært en helt hverdagslig og ofte rimelig affære, med fx. KLM, Lufthansa, Austrian, Turkish, Emirates og Iran Air.
 
Re: Mulig SAS-satsing på ruter til Iran

Jeg forstår ikke hvorfor folk vil reise til det landet. De har fortsatt en god vei å gå i forhold til det med menneskerettigheter og rettssikkerhet.
 
Re: Mulig SAS-satsing på ruter til Iran

Jeg forstår ikke hvorfor folk vil reise til det landet. De har fortsatt en god vei å gå i forhold til det med menneskerettigheter og rettssikkerhet.

Fordi det er et fantastik land, med mengder av flott kultur og et helt fantasikt kjøkken. Du skal ikke være lenge i Iran før du føler seg hjemme. De verdsetter turister svært høyt, og selv om de ikke har mye å bidra med, så vil de så gjerne snakke!
 
Re: Mulig SAS-satsing på ruter til Iran

Jeg forstår ikke hvorfor folk vil reise til det landet. De har fortsatt en god vei å gå i forhold til det med menneskerettigheter og rettssikkerhet.
Men det å fly med Qatar Airways eller Emirates, dra på cruise til Sankt Petersburg, charterferie i Sharm el Sheikh eller ferietur til Seychellene er greit?

Hvis du skal «diskvalifisere» land, regioner og byer som reisemål på bakgrunn av politikk (om så være menneskerettigheter eller annet) bør standardene du setter gjelde alt og alle, ikke bare de du er forutinntatt om. Det å reise til et sted er heller ikke det samme som å stille seg bak politikken stedet fører, eller å anerkjenne eventuell dumskap.
 
Re: SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Det er kortere til Teheran enn til Las Palmas, hvor de jo flyr idag, så ser ikke hvorfor en A320neo er avgjørende for en rute dit?

Man vil få ekstra kapasitet når man får A320neo på ARN. Men ruten kan fint flys med B737 med en flytid på ca 5 timer. Med tidsforskjellen kan man sikkert få til å fly denne på natten. Regner med at man ville fløyet denne tur/retur uten crewstopp...
 
Re: SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Man vil få ekstra kapasitet når man får A320neo på ARN. Men ruten kan fint flys med B737 med en flytid på ca 5 timer. Med tidsforskjellen kan man sikkert få til å fly denne på natten. Regner med at man ville fløyet denne tur/retur uten crewstopp...

Vi har fløyet ruten fra Wien om natten uten crewstopp med noe kortere flytid. Rotasjonen blir nå endret, siden den ikke er mulig å gjennomføre nå som de nye hviletidsbestemmelsene trer i kraft. Forøvrig håpløst å planlegge med kort turn around der nede... Ting tar tid.
 
Re: SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Er det ikke et betydelig potensielt oljemarked i Iran? Har forstått det som om mange Norske firma står og tripper i døren.

Så noe businesstrafikk må det vel også være... evt fra OSL?

Vel - det er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Iranske selskaper har jo fløyet til mange europeiske byer, og enkelte vestlige selskaper i tillegg til mange ikke-vestlige har betjent landet. Det har altså ikke vært noe problem å komme seg dit for dem som måtte ha hatt behov for det!

Det har aldri vært problem og komme seg til Iran, problemet har vært og gjøre forretninger. Det vil si hadde du solgt så mye som en jack-to-jack kabel til den lokale CD pusheren i Teheran, kunne du fort da glemme og selge flere ghettoblastere i USA

Det må forresten presiseres at det er de internasjonale sanksjonene som nå er opphevet. De amerikanske er fortsatt på plass. En rask kikk på våre oppdaterte sider på intranett så står det både at eventuelle aktiviteter der må ha godkjenning fra toppen, selv om man bare skulle reise ned dit og fakturere for generell synsing. Samt at vi ikke kan benytte oss av amerikanske underleverandører til eventuelle oppdrag eller bruke amerikanske statsborgere eller personer med opphold i USA, etc etc (Det er også flere land på den listen)

Ikke direkte konkurrenter??

Fra Norge vil de jo være det i og med kun var snakk om ARN og CPH.

Selvsagt vil de være konkurenter, og SAS ville da måtte satse på lokal trafikk, riktignok fra hele Scandinavia
 
Back
Top