Mulig redningsplan for Air France /Air France-KLM

Beechdriver

ScanFlyer Silver
Les Echos kommer med en nyhet i kveld: Nå må jeg innrømme at jeg ikke er noen spesialist på fransk, men kanskje noen kan oversette....

Slik jeg forstår teksten vurderer den franske staten å gripe inn med re-kapitalisering av AF/KLM og mulig oppdeling av AF og KLM. I så fall er det mulig at selskapet blir trukket fra børsen kommende mandag.

Uansett så er det helt klart at Frankrike kommer til å gjøre alt for å redde Air France.

Noen her som kan bekrefte/avkrefte min tolkning?

la perspective d'une recapitalisation du groupe de transport aérien est de plus en plus perçue comme inévitable dans les sphères de l'Etat. Selon une source proche du dossier, le gouvernement étudie de ce fait une possible montée au capital d'Air France-KLM, afin de renflouer une trésorerie mise à mal par la chute du trafic et des recettes.

https://www.lesechos.fr/industrie-services/air-defense/exclusif-letat-envisage-de-renflouer-air-france-klm-en-montant-au-capital-1185332
 
Hvor krise er det egentlig der nede?
Det er jo ganske store volum av passasjerer gjennom de selskapene der...
 
Hvor krise er det egentlig der nede?
Det er jo ganske store volum av passasjerer gjennom de selskapene der...



Det er nå like stor krise overalt. Cash er i ferd med å tømmes overalt, og nå som selv Lufthansa ber om krisehjelp, kan du regne med en svakere stilt selskap som Air France-KLM står med dritten lenger opp på leggen
 
Det er nå like stor krise overalt. Cash er i ferd med å tømmes overalt, og nå som selv Lufthansa ber om krisehjelp, kan du regne med en svakere stilt selskap som Air France-KLM står med dritten lenger opp på leggen

Klart det. Men egen tråd og det hele... :rolleyes:
 
Det er bare å opprette «overlever XXX?»-tråder om samtlige europeiske flyselskap. ALLE kommer til å slite, LH, IAG, FR, Wizz... ALLE, ingen er fredet eller vil komme vinnende ut av dette, INGEN.
De som sitter og drømmer at man nå skal bli kvitt enekelte selskaper man av ulike grunner ikke er så glade i må virkelig gå og tenke seg en del om.
 
Det er bare å opprette «overlever XXX?»-tråder om samtlige europeiske flyselskap. ALLE kommer til å slite, LH, IAG, FR, Wizz... ALLE, ingen er fredet eller vil komme vinnende ut av dette, INGEN.

De som sitter og drømmer at man nå skal bli kvitt enekelte selskaper man av ulike grunner ikke er så glade i må virkelig gå og tenke seg en del om.



Enig, bortsett fra en ting: til slutt kommer det alltid ut en vinner
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Air France har gjennom forskjellige statlige lån og statsgarantier, lånt €7 mrd, mens KLM skal få en lånepakke mellom €2-4 mrd

Så er spørsmålet hva som faktisk blir betalt tilbake, og hva som kommer til å ende opp som ny statlig egenkapital i selskapene?

https://www.aviation24.be/airlines/...ercome-the-crisis-and-prepare-for-the-future/

Air France secures funding of €7 billion and KLM €2 to 4 billion to help overcome the crisis and prepare for the future
 
Air France coronavirus bailout package to demand steep emissions cuts

The French government looks poised to set a high bar for countries considering attaching 'green strings' to airline bailout packages, announcing that support for Air France is contingent on it agreeing to ambitious new emissions goals.

The government announced late last week that it would offer a €7bn package of state loans and bank loans guaranteed by the state to the ailing airline.
The proposed deal formed part of a €10bn package from the French and Dutch governments to the Air France KLM group.

Specifically, he said the airline would have to halve carbon emissions per passenger and per kilometre against 2005 levels by 2030.

Overall emissions from domestic flights would also have to be halved by 2024, which would effectively require a significant reduction in the number of short haul flights operated by the company.

Moreover, the airline would have to set a target to source two per cent of its aviation fuel from sustainable sources by 2025.
https://www.businessgreen.com/news/4014617/air-france-coronavirus-bailout-package-demand-steep-emissions-cuts
 
Lånet på €7 mrd til Air France skal nå ha blitt godkjent av EU

https://www.aviation24.be/airlines/...approves-e7-billion-state-aid-for-air-france/

Air France will receive a government loan of around €7 billion that would enable the French airline to maintain its solvency. The European Commission has approved, under EU State aid rules, the French aid measure consisting of a State guarantee on loans and a shareholder loan to Air France to provide urgent liquidity to the company in the context of the coronavirus outbreak.
 
Ellers har KLM fra i dag av gjenopprettet følgene destinasjoner med 1x daglig flyvning. Alle med Embraer, og såvidt jeg forstår er det på rent kommersielt grunnlag


Barcelona
Madrid
Roma
Milano
Budapest
Praha
Warszawa
Helsinki
 
Ellers har KLM fra i dag av gjenopprettet følgene destinasjoner med 1x daglig flyvning. Alle med Embraer, og såvidt jeg forstår er det på rent kommersielt grunnlag


Barcelona
Madrid
Roma
Milano
Budapest
Praha
Warszawa
Helsinki

Det hjelper mye med å ha E75 i flåten nå.

Ellers så skål komme en fjerde B747-Combi tilbake etter det jeg hører.
 
Air France planlegger si opp 7600 ansatte over de neste tre årene som endel av restruktureingen av selskapet. Får de ikke omgjort noe av lånene til egenkapital er det jo veldig mye som må betales tilbake

De ser heller ikke for seg at man er tilbake til normalen før 2024

https://www.flightglobal.com/strate...-as-part-of-7-billion-bail-out/139153.article

Air France will shed almost 7,600 jobs over the next three years in an accelerated restructuring implemented in parallel with €7 billion ($7.9 billion) worth of government-backed loans. The airline does not expect a full recovery in demand until 2024
 
Som endel av vilkårene for lånet KLM har mottatt har de nå lagt frem en sparepakke for nederlanske myndighetene, kort sagt virker hovedpunktene være 4500 færre ansatte (delvis allerede gjennomført), kutt i endel kostander med 15%, de ansatte over på mer deltid for å kutte 20% i lønn, og en mer effektiv flåte, hva nå det siste vil bety i praksis er fortsatt litt ukjent

https://www.aviation24.be/airlines/...cuts-pay-reductions-and-further-cost-cutting/

KLM submits restructuring plan to Ministry of Finance; job cuts, pay reductions and further cost-cutting
 
På siden, men noen som har peiling hvorfor jeg får 1ste tilgjengelige flight BKK-AMS ut i januar når de har 3 fly til dagen:8:
 
Slik det iallefall går vært for oss foreløpig får vi kun lov til å fly pax ut fra BKK, ikke inn. Derfor har flightene sålangt vært cargo inn til BKK og evtl. pax/cargo outbound fra BKK.
 
Slik det iallefall går vært for oss foreløpig får vi kun lov til å fly pax ut fra BKK, ikke inn. Derfor har flightene sålangt vært cargo inn til BKK og evtl. pax/cargo outbound fra BKK.


Ok, det kan være de bruker BKK som en slags base, da de flyr til KUL/MNL/HKG og tilbake igjen
 
Back
Top