Største minuset med MPL er folk med forutinntatte holdninger, og mytene disse sprer! På den andre siden har jeg aldri møtt noen som ikke kan opplyses. Når noe er nytt og annerledes er det klart at man blir skeptisk. Det skulle også bare mangle i en jobb, der fokus er å unngå uheldige situasjoner før de utfolder seg.
Hvilke fordeler har MPL kontra CPL/IR/ME?
Et MPL med en typerating er i praktisk bruk likt med et CPL med samme typerating, så lenge man opererer kommersielt. Som du sier kan man kun operere som styrmann. For å fly som fartøysjef må du ha et ATPL. Så eneste begrensningen i et MPL er at du ikke kan fly single pilot, men hvor ofte gjør man det kommersielt uansett? Treningen opp mot sertifikatet, og filosofien som ligger bak, er derimot litt annerledes, noe artikkelen over sier litt om. Noen faktafeil er det i artikkelen, og man skal huske at den er subjektiv. Det har dessverre kommet ut få objektive artikler på trykk om erfaringene man har hatt med MPL.
Og bare for å ta to av faktafeilene med en gang; Når du flyr opp til ditt MPL er det samme prøven der du består din typerating, og derfor også får ditt IR(A)ME. Det kreves heller ingen linetraining for å få sertifikatet. Dog er det låst inntil basetraining'en er ferdig, 12 starter og landinger. (Disclaimer: Jeg antar at vedkommende har et svensk sertifikat og jeg vet ikke hvordan det ser ut, om det står IR(A)ME spesifisert i det eller ikke.)
MPL er et sertifikat som kun gir rett til å operere som styrmann etter hva jeg har lest, men CPL/IR/ME etterhvert kan utvides til ATPL med nok timer hvor man kan operere som kaptein.
Nest største minuset er overgangen fra et MPL til et ATPL. Her har myndighetene gjort noe merkverdig, eller snarere latt være å gjøre noe de burde gjort. Det eneste de har gjort er å inkludere noen ord i kravet for å få et ATPL sertifikat, nemlig at man nå kan starte fra et CPL eller MPL og ellers bare må oppfylle timekravene. Men med et MPL tatt på minimum timer vil du aldri kunne få et ATPL! Absolutt minimum PIC timer du trenger er 70, timer du ikke får nok av gjennom utdannelsen og ikke kan ta etterpå heller. Enkleste er derfor å gå tretten skritt tilbake, og ta en SEP rettighet og samle timene på småfly. Hele filosofien var jo at man ville bort fra dette:headbang
Flyselskapene vil ha MPL, men hva er det med MPL som er så bra kontra CPL/IR/ME?
Jeg har ikke følelsen av at alle flyselskaper helst vil ha MPL. Snarere tvert imot. Det virker som de fleste ikke tar seg bryet med å sette seg inn i hva det er da de uansett har massevis med kvalifiserte søkere med CPL.
Koster MPL mindre? Tar MPL-utdannelsen kortere tid?
Tja. Som du skjønner er ikke en MPL-utdannelse en MPL-utdannelse. Som du leser i artikkelen over hat TFHS lagt inn mye mer i utdannelsen enn det som er minimumskravet. De fleste skolene i Europa har lagt inn merenn minimumskravet i varierende grad. I tillegg har skolenes host-airline sine ønsker og krav. I Europa koster en MPL-utdannelse derfor stort sett det samme som en CPL-utdannelse, og tar omtrent like lang tid. I den andre enden av skalaen har du skoler i Asia som utdanner MPL piloter uten noen host-airline, der elevene får en typerating basert på produsentens generiske prosedyrer. En av disse skolene opererte med en normert tid på 16 måneder fra start til slutt. Fra den skolen var det ytterst få som fikk jobb etterfølgende.
CPL vs. MPL finnes det bøttevis av debatter om rundt på nettet, dette er mest en subjektiv oppsummering sent på kvelden. Mitt siste, og viktigste punkt er dette:
En MPL-utdannelse blir akkurat så god eller dårlig som den host-airline den støtter seg til!
-Eggs:drink