Motorproblemene fortsetter for P&W

Someone

Moderator
Medlem
P&W fortsetter ha problemer med sine motorer, både til A220 og A320neo-serien. Produksjonen ligger bak skjema, som for mange andre, men når de heller ikke klarer reparere dem i tide og de hittils trenger mer vedlikehold og har lavere "on wing" tid enn lovet, så kan man nå fort havne i nok en situasjon for stort sett bare advokatene tjener på

airBaltic har gått offentlig ut å klaget på P&W

https://twitter.com/airBaltic/status/1640286125783756800

To ensure a successful performance of planned flights, we will temporarily wet-lease additional aircraft short-term until May 31, 2023, as the engine manufacturer Pratt & Whitney could not keep the given promise on improved turnaround times for engines:

Turkish har fly på bakken de ikke får levert

https://www.bloomberg.com/news/arti...gine-issues?leadSource=uverify wall#xj4y7vzkg
Turkish Airlines is seeking leased engines and support from Raytheon Technologies Corp.’s Pratt & Whitney unit to repair its grounded Airbus SE A320neo aircraft ahead of the peak summer travel season, as more airlines grapple with defects on their powerplants ahead of the busiest travel season.

IndiGo og Go First har en haug maskiner parkert i India
https://www.livemint.com/news/india...-over-50-planes-on-ground-11677397777503.html
More than 50 planes of IndiGo and Go First are on the ground due to Pratt & Whitney engine woes amid persisting supply chain headwinds, forcing airlines to explore wet leasing of aircraft and other options to minimise disruptions, according to officials.

Og Go First skal nå saksøke P&W
https://www.aerotime.aero/articles/indias-go-first-looking-to-sue-pratt-whitney-over-engine-issues
India’s Go First looking to sue Pratt & Whitney over engine issues

Air Tanzania og Air Senegal tenker saksøke

https://www.theeastafrican.co.ke/tea/business/tanzania-senegal-team-up-over-airbus-problems-4163878
Air Tanzania and Air Senegal are considering joint action against the engine manufacturers of Airbus A220-300 aircraft, which have remained grounded for the past several months owing to technical problems.
 
Re: Motorproblemene fortsetter P&W

Air New Zealand må parkere 2 A321neo pga motormangel, og Hawaiian 5

https://www.ch-aviation.com/portal/...-issues?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Air New Zealand (NZ, Auckland International) is the latest airline to be impacted by Pratt & Whitney engine shortages, with the airline confirming late last week that it would ground two A321-200NX over the Southern Hemisphere winter period.

“Essentially, we don't have enough engines,” Air New Zealand's Group GM of Engineering and Maintenance, Brett Daley, told the Stuff outlet. “Due to Pratt & Whitney engine availability issues affecting airlines globally, engines on our A320neo and A321neo aircraft are being impacted. This issue is not unique to Air New Zealand.

https://www.flightglobal.com/fleets...s-grounded-waiting-for-engines/152997.article

Five Airbus A321neo aircraft operated by Hawaiian Airlines are grounded due to engine supply chain issues affecting customers of Pratt & Whitney’s PW1100G engines
 
Last edited:
Re: Motorproblemene fortsetter P&W

Nå har det jo vært offentlig kjent lenge, men KLM har nå sendt ut en pressemelding pom saken, hvor de varsler forstyrrelser i trafikken siden deres E2 maskiner sliter med motorene

https://news.klm.com/update-klm-cityhopper-eng/

Due to technical issues, KLM Cityhopper is having difficulty fully deploying the E2. KLM Cityhopper is consulting with Embraer and engine manufacturer Pratt & Whitney to seek a solution for these issues, which have no impact on flight safety.
 
Re: Motorproblemene fortsetter P&W

Hvorfor er det bare KLM som har disse problemene? Hva med de andre E2-operatørene? Har de andre motortyper/-versjoner?

Espen
 
Re: Motorproblemene fortsetter P&W

Hvorfor er det bare KLM som har disse problemene? Hva med de andre E2-operatørene? Har de andre motortyper/-versjoner?

Espen


Det er ikke bare KLM, men vet ikke hvordan de andre er rammet
 
Re: Motorproblemene fortsetter P&W

Har hørt at Widerøe også sliter med gangtiden. Dvs motorene holder ikke så mange timer som lovet fra P&W, som fører til at det blir hyppigere motorbytte enn det som er vanlig, og fly hyppigere ute av drift. Slikt koster... Det er vel akkurat det samme problemet for KLM tenker jeg.
 
Re: Motorproblemene fortsetter P&W

Jeg har ikke registrert mange E2-kanselleringer hos WIF og så langt jeg kan se har det heller ikke vært informasjon om motorproblemer i norsk media. Jeg antar derfor at problemene er av en mindre karakter enn hos KLM Cityhopper.

Espen
 
Re: Motorproblemene fortsetter P&W

Jeg har ikke registrert mange E2-kanselleringer hos WIF og så langt jeg kan se har det heller ikke vært informasjon om motorproblemer i norsk media. Jeg antar derfor at problemene er av en mindre karakter enn hos KLM Cityhopper.

Espen


De har vel delvis klart å dekke det opp med annen kapasitet. Og så er vel utfordringer at flyene blir stående lenge på vedlikehold etc, så det derfor ikke synes så lett på statistikken av kanselleringer
 
Re: Motorproblemene fortsetter P&W

Jeg har ikke registrert mange E2-kanselleringer hos WIF og så langt jeg kan se har det heller ikke vært informasjon om motorproblemer i norsk media. Jeg antar derfor at problemene er av en mindre karakter enn hos KLM Cityhopper.

Espen

Problemene er betydelige, men har stort sett blitt møtt med proaktive tiltak.
 
Re: Motorproblemene fortsetter P&W

Turkish rapporterer også om parkerte A321neo på grunn av motorproblemer

https://www.ch-aviation.com/portal/...ines-parks-several-a321neo-over-engine-issues

Four A321-200NX belonging to Turkish Airlines (TK, Istanbul Airport) are stuck on the ground because of Pratt & Whitney engine supply issues. Footage is circulating online of the four aircraft at remote stands at Istanbul with their windows taped up and missing their P&W geared turbofan engines.

Dog på tross av det, har United og Volaris nylig signert avtale med P&W for motorisering av henholdvis 120 og 64 fly, så alt er ikke svart

https://www.prnewswire.com/news-rel...s-a321neo-and-a321xlr-aircraft-301853747.html

United Airlines Selects Pratt & Whitney GTF™ Engines to Power 120 Airbus A321neo and A321XLR Aircraft

https://www.prnewswire.com/news-rel...nal-64-airbus-a321neo-aircraft-301854300.html

Volaris Selects Pratt & Whitney GTF™ Engines to Power an Additional 64 Airbus A321neo Aircraft
 
Last edited:
Re: Motorproblemene fortsetter P&W

Tydeligvis mer slitansje i varmt klima, så Wizz Air Abu Dhabi vil mytte ut de fleste av sine A321neo med eldre A321

https://www.ch-aviation.com/portal/...dhabi-to-move-to-a321ceo-for-engine-derisking

Wizz Air Abu Dhabi (5W, Abu Dhabi International) will replace "most" of its current A321-200NX with A321-200s to minimise any potential issues Pratt & Whitney PW1133G-JM Geared Turbofan (GTF) engines may have in the Middle East, Wizz Air Holdings Chief Executive József Váradi said during the group's annual investor call.
 
Re: Motorproblemene fortsetter P&W

Tydeligvis mer slitansje i varmt klima, så Wizz Air Abu Dhabi vil mytte ut de fleste av sine A321neo med eldre A321

Varme og luftkvalitet er vel oppgitt som hovedårsak bak utfordringene i India. "Vi skulle ha testet mer under slike forhold".
 
Re: Motorproblemene fortsetter P&W

Små tegn til lys i tunnellen, på både kort og litt lengre sikt?

https://airinsight.com/pratt-whitney-reaches-turning-point-with-gtf-in-may/

There is light at the end of the tunnel for the durability issues of the Pratt & Whitney Geared Turbofan (GTF). The number of engines that are coming into the repair shops for repairs and upgrades was lower in May than the number that have completed the work. Although repairs still take considerable time, this is a slight improvement of the situation that has plagued the GTF for a few years now. Pratt & Whitney reaches turning point with GTF in May.

A new oil sealing dramatically reduced engine removal rates on the PW1100G-JM for the A320neo family. A similar update as Block D.1 should be available in 2024 on the PW1500G and PW1900G for the Airbus A220 and Embraer E2-series. The package also includes further improvements on hot section cooling. In 2025, some ten years after entry into service of the GTF, the introduction is planned of Block D.2 with further changes to the airfoil coatings and advanced hot section durability.
 
Re: Motorproblemene fortsetter P&W

P&W fikk ikke med seg alle problemene hos RR (787)?

La oss lage enda en motor som ikke tåler sin egen varme… :)
 
Re: Motorproblemene fortsetter P&W

Ellers går dte jo langt bedre for konkurrenten Rolls Royce om dagen og det er ikke så lenge sidne de slet omtrent som P&W gjør det nå

https://e24.no/bors/nyheter/a/293062?pinnedEntry=293062

Rolls-Royce-aksjen stiger 23,5 prosent onsdag etter en overraskende oppdatering fra det britiske selskapet.

Jetmotorprodusenten vil rapportere inntjening for første halvdel av 2023 som er "betydelig over konsensusforventningene", som følger av at økende etterspørsel etter flyreiser driver behovet for service på jetmotorer, ifølge Rolls-Royce selv.
 
Og ikke nok med det .... Nye problemer dukker opp ...

https://aviationweek.com/air-transp...uVbByO5cjPqap-TrkEpFLZDqg-89_Q4HUJBRzN2veM8gU

Pratt parent RTX, formerly Raytheon Technologies, on July 25 revealed what Pratt determined: About 200 engines need inspections by the end of September and perhaps 1,000 more will need checks by September 2024. The previous recommendation, mandated by FAA, said inspections of the affected disk population during scheduled shop visits—done every 7-10 years depending on utilization patterns—would suffice.
 
Back
Top