• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Motorhavari og nødlanding, Dakota Norway

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Motorhavari og nødlanding, Dakota Norway

Håper det ikke er så ille som det virker av artikkelen, men de virker velinformert ..

http://aeronauticsonline.com/dc-3-engine-explodes-during-takeoff-at-sandefjord/

This Wednesday, Dakota Norway ran their test runs without passengers onboard. During the second test run, shortly after takeoff, the plane rolled left and the left engine (number one) had a small, contained explosion and was shut down. There was smoke coming from the engine during the entire flight until landing.
 
Re: Motorhavari (?) og nødlanding, Dakota Norway

Høres ikke bra ut. Men flott de fikk satt henne ned igjen. I følge artikkelen er det ikke alltid så lett ved motorbortfall på denne flytypen?
 
Re: Motorhavari (?) og nødlanding, Dakota Norway

Det lader til, at veteranflyene er ved at give op (vel vidende,
at vi endnu ikke kender årsagen til JU-52 styrtet i Schweiz)!
 
Re: Motorhavari (?) og nødlanding, Dakota Norway

Det lader til, at veteranflyene er ved at give op (vel vidende,
at vi endnu ikke kender årsagen til JU-52 styrtet i Schweiz)!

Verden mistet også en Dragon Rapide forrige helg, heldigvis overlevde alle.

https://globalnews.ca/news/4383253/abbotsford-airshow-crash/

2zyvjx0.jpg


Scooter01
 
Re: Motorhavari (?) og nødlanding, Dakota Norway

Høres ikke bra ut. Men flott de fikk satt henne ned igjen. I følge artikkelen er det ikke alltid så lett ved motorbortfall på denne flytypen?

Det er ganske lett å stenge av en syk motor og å fly og lande en DC-3 på en motor, slett ingen heksekunst. :cool:
 
Re: Motorhavari (?) og nødlanding, Dakota Norway

Tønsbergs Blad dekker også saken (bak betalingsmur):
https://www.tb.no/nyheter/torp-sand...odlande-med-passasjerer-om-bord/s/5-76-871106

Litt motstridende opplysninger her, sammenliknet med artikkelen fra Aeronautics Online.

Noen utklipp fra artikkelen:

Flyet som er en DC3 fra 1943 hadde 19 passasjerer og en besetning på fire om bord.

Det var en sylinder i motoren som gikk i stykker, opplyser formann i Dakota Norway Ivar Berg.

Motoren som sviktet var bare to måneder gammel.

– Vi fikk motoren fra USA i juni. Den kostet en million kroner, så dette blir nok en garanti-sak, mener Ivar Berg.

Berg og Håvardstun vet ikke når flyet er på vingene igjen.

– Resten av denne sesongen er nok ødelagt, sier Berg.

«Dakota Norway har hatt en dårlig dag i dag. Etter avgang så sviktet den venstre motoren vår. Dette er en motor som er knappe 2 med gammel. Crewet returnerte på en motor og gjorde en meget proff jobb. Takket være god trening og gode prosedyrer. Vi håper at dette blir en garanti sak. Sesongen 2018 kan henge i en tynn tråd. Vi kommer tilbake med mer info etter hvert», skriver Dakota Norway på sin Facebook-side.
 
Last edited:
Re: Motorhavari (?) og nødlanding, Dakota Norway

Det er ganske lett å stenge av en syk motor og å fly og lande en DC-3 på en motor, slett ingen heksekunst. :cool:

Det samme tenkte jeg.. Det er bare å ta inn cluthcen og pumpebremse.
 
Re: Motorhavari (?) og nødlanding, Dakota Norway

Det samme tenkte jeg.. Det er bare å ta inn cluthcen og pumpebremse.

Ikke fullt så enkelt men flyet er ganske snilt og alt skjer i sakte tempo, skjønt man bør få proppellbladene snudd 90 grader ganske kjapt (feather)
Har 350 timer på DC-3, fløy pax i Caribbean og fisk i Alaska, aldrig mistet en motor, men det skjedde titt og ofte på de flyene.
 
Re: Motorhavari (?) og nødlanding, Dakota Norway

Ikke fullt så enkelt men flyet er ganske snilt og alt skjer i sakte tempo, skjønt man bør få proppellbladene snudd 90 grader ganske kjapt (feather)
Har 350 timer på DC-3, fløy pax i Caribbean og fisk i Alaska, aldrig mistet en motor, men det skjedde titt og ofte på de flyene.

Hva er det ikke du har gjort @LN-RTP? Sånn for å spore helt av... Hva er det mest kuriøse du har flydd?

Thomas
 
Re: Motorhavari (?) og nødlanding, Dakota Norway

Hva er det ikke du har gjort @LN-RTP? Sånn for å spore helt av... Hva er det mest kuriøse du har flydd?

Thomas

Tja, Jeg fløy en slik C-188b i Alaska, hentet fisk på stranda, ganske hårete flyging. En-seter så man kan ikke få utsjekk, jeg bløffet på meg 200 timer på type for å få jobben, deretter hoppet inn i flyet mens sjefen så på og prøvde å få startet opp og få det det til å ut som det var rutine:)
Fløy deretter på strendene for å hente fersk fisk fra Eskimoene uansett hvordan været var, fisken kunne ikke råtne på stranda, man måtte avgårde i tåke, regn og 25 knop sidevind. Spennende tider i 1983 ja, huttetu.
 

Attachments

  • 7B6B5BB1-B38F-44C3-9C25-CB8BEE365C07.jpg
    7B6B5BB1-B38F-44C3-9C25-CB8BEE365C07.jpg
    139.3 KB · Views: 1,252
Re: Motorhavari og nødlanding, Dakota Norway

Dette er vel tredje gangen.
En motorstopp på vei til Danmark for noen år siden.
En tidlig i våres, de ventet da i flere uker og måtte utsette oppstart av sesongen.
Og så denne. Hvor går grensen ? Hvem kan si at nok er nok ? Kanskje de snart burde avslutte mens leken er god ?
 
Re: Motorhavari og nødlanding, Dakota Norway

Det er selvfølgelig mer alvorlig når det er på alvor, men jeg har vært med LN-WND på testtur når de stoppet en motor. Som RTP sier, ganske udramatisk såfremt kantstillingen av propellbladene funker som det skal og det ikke brenner.
 
Re: Motorhavari og nødlanding, Dakota Norway

Hva er det ikke du har gjort @LN-RTP? Sånn for å spore helt av... Hva er det mest kuriøse du har flydd?

Thomas

Dette er vel tredje gangen.
En motorstopp på vei til Danmark for noen år siden.
En tidlig i våres, de ventet da i flere uker og måtte utsette oppstart av sesongen.
Og så denne. Hvor går grensen ? Hvem kan si at nok er nok ? Kanskje de snart burde avslutte mens leken er god ?

Et meget godt spørsmål: Hvor lenge skal må holde på før det går veldig galt?
Disse er gamle fly med gammelt metal og gammel design.
(Tror ikke de støper nye sylindrer og andre motor deler lenger, det er vel kun sandblåsing og maling av gammelt, kanskje med unntak av stempeler og ventiler?)

Jeg er glad i de flyene, men ikke sikker på om jeg hadde kjøpt billett for en sightseeing tur en gang i fremtiden.
Man trenger ikke grave dypt for å lese om flere slike som har krasjet.
Denne motoren hadde bare 65 timer på seg..
 
Re: Motorhavari og nødlanding, Dakota Norway

Dette er vel tredje gangen.
En motorstopp på vei til Danmark for noen år siden.
En tidlig i våres, de ventet da i flere uker og måtte utsette oppstart av sesongen.
Og så denne. Hvor går grensen ? Hvem kan si at nok er nok ? Kanskje de snart burde avslutte mens leken er god ?

Hva mener du med dette? De som flyr denne er blant de mest erfarne pilotene vi har i landet når det gjelder operasjon av propellfly. Stopp på en motor er helt udramatisk for dem og de vil nok fortsette og operere denne frem til neste generasjon er klar til å overta stafettpinnen for å vise den frem for kommende generasjoner.
 
Re: Motorhavari og nødlanding, Dakota Norway

Dette er vel tredje gangen.
En motorstopp på vei til Danmark for noen år siden.
En tidlig i våres, de ventet da i flere uker og måtte utsette oppstart av sesongen.
Og så denne. Hvor går grensen ? Hvem kan si at nok er nok ? Kanskje de snart burde avslutte mens leken er god ?

Og Lokalt her i Seattle, Renton, er Boeing i ferd med å ikke ha plass til 737 Max Glider Edtion - et kunstverk hvordan de trippple parkerer motorløse 737 mens kundene venter, Airbus har vel noe av de samme utfordringene.....la oss få Stempel Motorene tilbake :p
 
Re: Motorhavari og nødlanding, Dakota Norway

Hva mener du med dette? De som flyr denne er blant de mest erfarne pilotene vi har i landet når det gjelder operasjon av propellfly. Stopp på en motor er helt udramatisk for dem og de vil nok fortsette og operere denne frem til neste generasjon er klar til å overta stafettpinnen for å vise den frem for kommende generasjoner.

Meget erfarne flygere på den Norske Daken: En av skipperene der er gammel kompis og godt kvalifisert for den jobben.
Spørsmålet er kanskje heller om metal tretthet og om det har vært tatt røntgen inspeksjon på gamle vinge bjelker og annet struktur metal?
Er motor delene nylaget, eller «surplus» fra 1943?
 
Re: Motorhavari og nødlanding, Dakota Norway

Noen som vet om Dakotaen høyst sannsynlig er i gang for 2019 sesongen? (Og når starter den?)

Det blir i såfall noen gavekort på denne til «de som har alt» til jul.
 
Re: Motorhavari og nødlanding, Dakota Norway

Noen som vet om Dakotaen høyst sannsynlig er i gang for 2019 sesongen? (Og når starter den?)

Det blir i såfall noen gavekort på denne til «de som har alt» til jul.

Jeg spute en av flygerne nå i kveld, og fikk dette svaret:


Vi håper å være klar til mai. Med et lite forbehold. Vi får to. Ye motorer fra Usa. Den ene kommer til å bli reserve motor. Samtidig er begge proppellerene på total overhalning.
 
Re: Motorhavari og nødlanding, Dakota Norway

Hvis ikke du vet hva du skal gi til svigermor til jul, så kjøp et gavekort for en tur til sommeren !!
 
Back
Top