Motorer - power-by-the-hour og finansiering

fluxie

Flyprat fusentast
Medlem
Bare en liten digresjon i forhold til motorer. Forrige uke i Tokyo traff vi hele crewet til Lufthansen ute på byen. Etter en del drinker og gode diskusjoner med førstestyrmann så fikk jeg faktisk vite at Lufthansa på de fleste av sine LH-maskiner leaser motorene og betaler for "kraft-brukt-pr-minutt" prinsippet. Er jo nesten som f.eks å leie servertjenester innenfor IT-verden der man betaler for prosessortid. Fasinerende måte å lease motorer på :)
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

SAS leaser disse motorene etter samme prinsipp som fluxie beskriver fra LH. Kraft per minutt = temperatur per minutt som igjen er hovedfaktoren for levetiden til motorene.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Tja Qantas har jo to ganger hatt noen relativt saftige reparasjoner deriblant A380 der ene Rolls Royce motoren eksploderte. En tidligere hendelse der en 747-400 gikk utfor enden av rullebanen er dokumentert i denne slideshowen og det er rimelig imponerende hvor mye arbeid som ble lagt ned for å få flyet tilbake i luften.

SAS med motorbytte, blir lite i forhold, når dette flyet sto 6 måneder i hangaren. http://www.slideshare.net/Art37/qantas-repair
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Heisan

...leaser motorene og betaler for "kraft-brukt-pr-minutt" prinsippet. Er jo nesten som f.eks å leie servertjenester innenfor IT-verden der man betaler for prosessortid. Fasinerende måte å lease motorer på :)

SAS leaser disse motorene etter samme prinsipp som fluxie beskriver fra LH. Kraft per minutt = temperatur per minutt som igjen er hovedfaktoren for levetiden til motorene.

Naa tror jeg dette er litt feil aa beskrive at man leier motorene men det er reparasjonstjenestene du kan ha forskjellige kontrakter paa, og en CPH (cost-per-hour) er ikke uvanlig. Med andre ord du inngaar en avtale med en motor fabricant eller et overhalingsverksted om en fast timepris som du betaler for hver motor, slik at du ikke sitter med en stor regning etter en overhaling. Naar motoren er klar for overhaling er reparasjonen allerede betalt... og som Vixun beskriver saa blir dette bestemt av type motor og hvordan du opererer denne motoren. Finans folkene liker slike kontrakter da det er lettere aa bergne maanedlige driftskostnader, i steden for aa faa en $5M regning fra tid til annen.

Noen selskap betaler ogsaa inn til et reserve motor lease-pool slik at du ikke behoever store invisteringskostnader for aa eie dine egene reservemotorer.

Naar du har skade slik som en luftslange i motoren, ofte beskrevet som FOD (foreign object damage) vil slike ting som regel bli dekket av forsikring og vi betaler kun en egenandel. Det ser dramatisk ut med en luftslange i motoren, men det er ikke alltid det blir like mye skade, og er man heldige gaar det noen vifteblader og skade paa cowling og acoustic liner, men dette kan repareres.

Lønner det seg virkelig med så omfattende reperasjon? må vell være med penger i å kjøpe nytt fly og selge restene som skrap/reservedeler?

Dette er selvfoelgelig avhengig av hvor stor skadene er, men ogsaa om nye fly er tilgjengelige for aa erstatte det flyet som er skadet.

Dag
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Takk for din kommentar Dag! Alltid verdifull input!
 
Tror også at Qantas hadde stor motivasjon for å få fikset flyet så de fortsatt kunne titulere seg som et selskap uten " hull loss", forøvrig et selskap med imponerende "safety track record"
 
Back
Top