• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Motor falt av Nationwide 737-200

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Selvfølgelig er det mulig. Det er jo ikke forskjell på å miste en motor fysisk sett, enn at en motor slutter å fungere om man bruker din teori. Stopper en motor å fungere, så er jo vingen med den ødelagte motoren X antall kilo tyngre enn den vingen som har en fungerende motor :)

Tilbake til teoribøkene gutt!

Teoribøker som jeg har lest sier ikke noe om at en motor faller fysisk av......har en mistanke om at mange flytyper ikke vil være mulig å kontrollere ved en slik situasjon (737-200 har da ikke de tyngste motorene)

En porsjon flaks skader nok heller ikke ^_^
 
Det kan se ut som motoren ikke gikk bare på bare luft og drivstoff, men at den kansje har satt noe i halse og hostet veldig:

http://www.flightglobal.com/article...estion-led-737-to-shed-engine-nationwide.html

-A

Høres jo mest ut som et forsøk på å dekke over dårlig vedlikehold, spør du meg...

Det har skjedd minst fire ganger før, og ved de fire anledningene så har årsaken vært metalltretthet/dårlig vedlikehold som har ført til at bakre motorfestet har knekt...

...og vi har jo også sett bildene av motoren, som viser at fanbladene og stators er tilsynelatende uten en skramme...

Man kan jo spørre seg selv hvor trygge disse motorene er, når FOD, så lite at det klarer å snike seg forbi fanbladene, klarer å ødelegge motoren nok til at den river seg løs fra flyet?

Til sammenligning så fikk denne motoren birdstrike, og forble på vingen...:rolleyes:
 
...hmm skal selv ut aa fly 737-200 3-4 strekninger neste uke.....riktignok ikke i S.A. men omtrent samme breddegrader.....hmmmm
 
Vektforskjellen om en motor detter av kan kompenseres for med balanseror og sideror om farten er høy nok. Vingene kan generere en betraklig større differanse i løft enn hva vektforskjellen utgjør. Selvsagt gjør denne vektforskjellen kombinert med asymmetrisk thrust og drag neppe turen til noen hyggelig opplevelse....

DC-10'n på ORD var en i en værre situasjon. Som nevnt i en annen post gikk slat'n inn på grunn av tap av hydraulisk trykk. Dette førte til at vingen stallet og flyet følgelig rollet mot den siden motoren fallt av fra. bruk av motsatt balanseror gjør dette værre fordi vingens angrepsvinkel da effektivt økes og adverse yaw forsterkes. Hvorvidt situasjonen kunne vært reddet om besetningen hadde vært klar over dette i kampens hete vet jeg ikke, men jeg mener å huske at Vr for DC-10 ble øket etter denne ulykken.

Fløy forresten 737-200 med Nationwide for et par år siden. Hyggelig kabinbesetning, god (gratis) mat og drikke og god pitch på setene. Motoren satt også fast....

- Thore
 
Og SACAA har utstedt denne:

CIVIL AVIATION
AUTHORITY

Reference: B737 series /DC9 series
Enq: Piet Fourie
Tel: +27 11 545 1000
Fax: +27115451013
E-mail fouriep@caa.co.za

To All B737 series and DC9 series operators

To Whom It May Concern:

Sir/Madam,

Pratt and Whitney JT8 series engine mountings and supports
This is due to a recent incident of B737 fitted with the affected engine type, where engine separation occurred. The intention is to alleviate the possibility
of re-occurrence of the incident, which might have a disastrous outcome, and this is in no way attest to, or and indication to the cause of the incident. There is and independent process which the SACAA has undertaken and the results of such might or might not affect this notice. The purpose of this notice is to assure Safety on the affected aircraft type fitted with the abovementioned engines operated with in the Republic.
Please be advised that the SACAA is currently in the process of developing an Emergency Airworthiness Directive to conduct a detailed visual inspection as per the NDT principles on the aircraft assemblies and subassemblies.
Confirm compliance to all applicable Airworthiness Directives and Service Bulletins related to engine and pylon mountings as well as support bolts as per the Manufacturer.
All operators will be notified as soon as the Emergency Airworthiness Directive has been issued.
Should you have any queries to above-mentioned matter please do not hesitate to contact this Authority.
Bheki Ihianga
Airworthiness Inspector Large Aircraft
 
Men hvorfor ikke legge inn hele e-posten jeg fikk ;)

Fikk du en e-post? Grattis.. :rolleyes:

Og så litt prinsipielt: Hvorfor lage så mye støy rundt dobbeltposteringer?

Prinsipielt ja.. Godt valg av ord.
Dobbelt posteringer skjer fordi folk ikke ser seg brydd med å lese tråden før de poster, og på tross av at de ikke gidder å følge med på hva slags informasjon som er blitt gjort tilgjengelig av andre, så skal man på liv og død bidra.

En uting spør du meg...:rolleyes:
 
Back
Top