• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Motor falt av Nationwide 737-200

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
2007110800493707_plane220.jpg

En 737-200 fra Nationwide Airlines mistet (bokstavelig talt) en motor under take-off fra Cape Town onsdag ettermiddag. Flyet gikk rundt og landet trygt - med én motor! Dette er femte gang en 737-200 fysisk mister en motor. De forrige hendelsene var på 1980-tallet.

Det er ikke bekreftet hvilken maskin det er snakk om, men Nationwides flåte skal være i snitt 25 år gammel. Selv fløy jeg Nationwides 737-200 ZS-PIW i april - med begge motorene på!

Links:
http://www.iol.co.za/index.php?set_id=1&click_id=139&art_id=nw20071107194353660C626321
http://www.news24.com/News24/South_Africa/News/0,,2-7-1442_2216890,00.html

ZS-OEZ-JNB160803.jpg
 
er dette korrekt? Hørte bare så tvilsomt ut at de kan fly når flyet er mange tonn tyngre på den ene siden... (men ser da slik ut på bildet)
 
Med tanke på hva som skjedde med AAs DC10 i Chicago, hvordan kan denne 732'ern ha unngått samme "effekt"?
 
Med tanke på hva som skjedde med AAs DC10 i Chicago, hvordan kan denne 732'ern ha unngått samme "effekt"?

CF6 motoren på AA DC10 rev med seg pylon, flaps og slats, maskinen ble umulig og fly, forferdelig! Den ble løftet på plass med en gaffeltruck etter vedlikehold!
 

Attachments

  • american.jpg
    american.jpg
    44.5 KB · Views: 74
På bildet av AA-maskinen er det den siden med gjenværende motor som er høyest i luften, stikk i strid med tyngdekraftens regler...er det da slik å forstå at den ødelagte vingen sørget for at maskinen rullet mot venstre, og ikke mot høyre der overvekten var?
 
På bildet av AA-maskinen er det den siden med gjenværende motor som er høyest i luften, stikk i strid med tyngdekraftens regler...er det da slik å forstå at den ødelagte vingen sørget for at maskinen rullet mot venstre, og ikke mot høyre der overvekten var?

Vingens løfteevne ble ødelagt og de klarte ikke å stabilisere flyet, resultatet sees på bildet. Sekunder etter går flyet i bakken:cry:
 
Jeg har bladd gjennom ASN og finner ikke noe der som tyder på at en 737-200 har mistet en motor før. Det jeg finner er disse:
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19840322-0
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19840830-0
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19880117-0

Har noen kilde for disse 5 andre motorene?
Denne http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19890120-2 er vel veldig lik, det som skjedde i med Nationwide. Jeg rakk faktisk ikke dette Piedmont flyet, EB (min bror) floey New York - Charlotte - LGW med Piedmont samme dag som dette skjedde, og jeg hadde planlagt aa fly Rochester - Chicago - Charlotte og fly sammen med han fra Charlotte til LGW. men skjebnen ville at jeg stod fast i Rochester - Minnesota......saa maskinin paa bakken paa ORD dagen etterpaa naar jeg floey hjem med SK942
 
er dette korrekt? Hørte bare så tvilsomt ut at de kan fly når flyet er mange tonn tyngre på den ene siden... (men ser da slik ut på bildet)

Som pilot burde da du vite at så lenge det ikke ødelegger for mye av vingen så er det bare å kompansere med balanseror. Bruker bare mer drivstoff, men så lenge du kommer deg ned på nærmeste flyplass så gjør ikke det noe.
 
Detaljbilder av 737'en

Er vel det man kan kalle et rent brudd? Lite skader på flyet, bortsett fra den manglende motoren...

Legger merke til at man ser det fremre motorfestet er knekt på venstre side, og at restene henger igjen på motoren.
FOD har vært nevnt som en årsak til at motoren falt av, mens når man ser bildene av motoren, så ser første steget overaskende helt og pent ut, med unntak av litt sand etter møtet med bakken..
 
er dette korrekt? Hørte bare så tvilsomt ut at de kan fly når flyet er mange tonn tyngre på den ene siden... (men ser da slik ut på bildet)

Selvfølgelig er det mulig. Det er jo ikke forskjell på å miste en motor fysisk sett, enn at en motor slutter å fungere om man bruker din teori. Stopper en motor å fungere, så er jo vingen med den ødelagte motoren X antall kilo tyngre enn den vingen som har en fungerende motor :)

Tilbake til teoribøkene gutt!
 
Dette vil jeg karakterisere som et rent brudd. Bare litt småskader på flapen Og da er det bare å fly til nærmeste flyplass og lande, nesten, som normalt.

Legger merke til at man ser det fremre motorfestet er knekt på venstre side, og at restene henger igjen på motoren.

På bilde nummer 10 ser dere den høyre fremre opphengsbolten også (midt på bildet).
 
På bildet av AA-maskinen er det den siden med gjenværende motor som er høyest i luften, stikk i strid med tyngdekraftens regler...er det da slik å forstå at den ødelagte vingen sørget for at maskinen rullet mot venstre, og ikke mot høyre der overvekten var?

Årsaken til at AA sin 10er rollet over på siden var asymetrisk flight condition.
Når motoren fallt av sørget den for at slatsen gikk tilbake og dermed oppsto større løft på den høyre vingen det ikke var mulig å kompensere for.
 
Som pilot burde da du vite at så lenge det ikke ødelegger for mye av vingen så er det bare å kompansere med balanseror. Bruker bare mer drivstoff, men så lenge du kommer deg ned på nærmeste flyplass så gjør ikke det noe.


Dessuten er jo flyet konstruert for at opphengsfestene skal ryke før vingen fra fabrikantens side under ulike forhold.
 
Back
Top