Mot store kutt i tilbudet på kortbane hos Widerøe

Re: Mot store kutt i tilbudet på kortbane hos Widerøe

Nei, nå håper jeg at vi snart får en finansminister og samferdselsminister fra Fremskrittspartiet, slik at vi kan få ordnet opp i dette surret med avgifter og statlige overføringer til ulønnsomme ruter i distriktene!

Det er mange samfunnsfuksjoner i distriktene som isolert sett er bedriftsøkonomisk spektakulært ulønnsomme. Kommunikasjon med fly, buss og båt. Post. Osv. Men fordi det har vært politisk flertall for å opprettholde bosetting i distriktene, har man villet bruke penger på å legge til rette for at folk fortsatt vil bo der. Dersom man vil avfolke vil et effektivt virkemiddel være å ta vekk FOT-systemet. Så får man regne på om en avfolking er ønskelig fra et samfunnsmessig standpunkt.

Nei, nå håper jeg at vi snart får en finansminister og samferdselsminister fra Fremskrittspartiet, slik at vi kan få ordnet opp i dette surret med avgifter og statlige overføringer til ulønnsomme ruter i distriktene!

Vi har vel en finansminister og samferdselsminister fra FrP? Om vi følger argumentasjonen din må vi også legge ned togtrafikken i landet. Den er også ulønnsom. Men som det påpekes her handler samferdsel om noe mer enn at en rute isolert sett er lønnsom eller ikke.

-Og jeg som trodde at et snev av ironi kom ganske godt frem...
Nuvel.

Er det noen som vet om disse kuttene ble en realitet? Eller var det bare tomme trusler fra Widerøe? :)

"Planen er å varsle kuttene i løpet av november, med effekt allerede fra januar 2019"

Back