Monopol lønner seg

Re: Monopol lønner seg

Originally posted by Redcap

Originally posted by DCHalvorsen

Men fra BGO har KLM monopol til hjembyen syn og da kan de like godt ha et prispåslag på nesten 100 %

...og igjen, NEI !!! Det er ikke monopol på frie ruter med bare en aktør. Hvem som helst kan fly til Amsterdam fra Bergen men det er bare KLM som ser markedet i denne ruten.

Jo faktisk. I et marked med kun EN aktør er definisjonen en Monopolist. I dette tilfelle kun EN aktør med direkte rute fra Bergen. Om markedet er åpen for alle spiller ingen rolle så lenge det er kun EN aktør på direkteruten. da er aktøren en monopolist på ruten!

Det finnes dog ulike former for Monopol, hvilket du helt klart har rett i at dette er, men det er og blir fortsatt et monopol!

Originally posted by MartinL

Originally posted by Redcap

Originally posted by DCHalvorsen

Men fra BGO har KLM monopol til hjembyen syn og da kan de like godt ha et prispåslag på nesten 100 %

...og igjen, NEI !!! Det er ikke monopol på frie ruter med bare en aktør. Hvem som helst kan fly til Amsterdam fra Bergen men det er bare KLM som ser markedet i denne ruten.

Jo faktisk. I et marked med kun EN aktør er definisjonen en Monopolist. I dette tilfelle kun EN aktør med direkte rute fra Bergen. Om markedet er åpen for alle spiller ingen rolle så lenge det er kun EN aktør på direkteruten. da er aktøren en monopolist på ruten!

Det finnes dog ulike former for Monopol, hvilket du helt klart har rett i at dette er, men det er og blir fortsatt et monopol!

Jeg er helt uenig! Monopol betyr at en har enerett....at andre ikke benytter seg av muligheter betyr IKKE at den som gjør det er monopolist!

Og fra OSL har KLM faktisk 5 faste avganger pluss 1 sesongavgang sent på kvelden . Fra BGO/SVG er det maks 3 avg, og til tider kun 2. Da sier det seg selv at man må " jobbe litt mer" for å få fylt opp setene fra OSL.

Originally posted by OSLansatt

Og fra OSL har KLM faktisk 5 faste avganger pluss 1 sesongavgang sent på kvelden . Fra BGO/SVG er det maks 3 avg, og til tider kun 2. Da sier det seg selv at man må " jobbe litt mer" for å få fylt opp setene fra OSL.

Nå er jo OSL også mer enn dobbelt så stor som BGO og SVG så tror ikke de må jobbe noe hardere for å få fullt opp avgangene fra OSL

Det er vel en grunn til at de har billigere avganger fra OSL enn BGO/SVG og det betyr vel at markedet styrer, og at de må ta andre grep enn det de trenger i BGO/SVG. Det var det jeg mente med å jobbe litt hardere

Originally posted by OSLansatt

KLM øker visstnok til 4 daglige avganger fra Stavanger om litt.:smile2

Originally posted by Hurum

Jeg er helt uenig! Monopol betyr at en har enerett....at andre ikke benytter seg av muligheter betyr IKKE at den som gjør det er monopolist!

Du kan være så uenig som du bare vil. Om KLM er eneste tilbyder på ruten BGO-AMS så har de per definisjon monopol. Se mitt innlegg litt lenger opp i tråden. Selv om det var skrevet sent på kvelden så var det ikke fyllerør....:wink

Monopol betyr ikke enerett - det betyr eneselger/enetilbyder. At man også kan ha sitasjoner med enerett som gir monopol er selvsagt riktig, men at A impliserer B betyr ikke at B er ekvivalent med A.

KLM øker visstnok til 4 daglige avganger fra Stavanger om litt.:smile2

KLM har alltid 3 daglige avganger fra SVG (og har svært høyt belegg). Neste sommer øker de til 4, men jeg vet ikke om det kun er for sommersesongen eller om det vil bli 4 daglige avganger hele året.

Originally posted by TOS

Du kan være så uenig som du bare vil. Om KLM er eneste tilbyder på ruten BGO-AMS så har de per definisjon monopol. Se mitt innlegg litt lenger opp i tråden. Selv om det var skrevet sent på kvelden så var det ikke fyllerør....:wink

Monopol betyr ikke enerett - det betyr eneselger/enetilbyder. At man også kan ha sitasjoner med enerett som gir monopol er selvsagt riktig, men at A impliserer B betyr ikke at B er ekvivalent med A.

OK, kryper til korset om en definerer monopolist som enetilbyder...uten enerett.
Har alltid forbundet monpol med proteksjonistiske trekk. Det vil med andre ord si at mange selskaper er monopolister på ruter siden ingen andre flyr dem, f.eks Tromsø-Longyearbyen, Haugesund-London, etc

Jeg forbant monopol med enerett, men har dermed tatt feil.

Fra Wikipedia:

Monopol (av gresk monos, en og polein, å selge) betyr i økonomien at en part har skaffet seg herredømme over salg. Eksempler på monopol er Vinmonopolet, som har enerett (og dermed herredømme) på salg av sprit og vin.

Monopol karakteriseres av mangelen på konkurranse innen sammen varegruppe.

En vanlig misforståelse er at en produsent (f.eks. Sony) har monopol på sitt eget produkt (f.eks på tvspill-maskinen med merkenavnet Playstation), men det er ikke nok å ha enerett på sitt eget produkt for å få et monopol – markedet må også være helt uten realistiske konkurenter innen samme generelle varegruppe. Playstation er i samme varegruppe som f.eks. Xbox og Nintendo, og har dermed konkurranse. Denne markedsformen kalles monopolistisk konkurranse eller merkevarekonkurranse. Jo større forskjellen på produktene er, jo større vil likhetene med monopol være.

Hvis en varegruppe er dominert av kun to sterke aktører, kan dette kalles et duopol. Et marked med noen få aktører kalles oligopol, mens det motsatte av monopol, er fullkommen konkurranse.

Fra Wikipedia:

Monopol (av gresk monos, en og polein, å selge) betyr i økonomien at en part har skaffet seg herredømme over salg. Eksempler på monopol er Vinmonopolet, som har enerett (og dermed herredømme) på salg av sprit og vin.

Monopol karakteriseres av mangelen på konkurranse innen sammen varegruppe.

En vanlig misforståelse er at en produsent (f.eks. Sony) har monopol på sitt eget produkt (f.eks på tvspill-maskinen med merkenavnet Playstation), men det er ikke nok å ha enerett på sitt eget produkt for å få et monopol – markedet må også være helt uten realistiske konkurenter innen samme generelle varegruppe. Playstation er i samme varegruppe som f.eks. Xbox og Nintendo, og har dermed konkurranse. Denne markedsformen kalles monopolistisk konkurranse eller merkevarekonkurranse. Jo større forskjellen på produktene er, jo større vil likhetene med monopol være.

Hvis en varegruppe er dominert av kun to sterke aktører, kan dette kalles et duopol. Et marked med noen få aktører kalles oligopol, mens det motsatte av monopol, er fullkommen konkurranse.

Det er selvsagt grader av konkurranse (eller mangel på konkurranse). Playstation har opplagt ikke monopol på spillkonsoller, som vil være det relevante markedet. KLM har monopol på byparet BGO-AMS, men er utsatt for konkurranse gjennom at andre selskaper kan fly deg til AMS fra BGO, men da via andre byer, og at andre selskaper kan velge å starte opp direkterute mellom BGO og AMS. Dette begrenser muligheten til at KLM kan opptre som monopolist slik man normalt sett vil oppfatte en monopolist.

Personlig så synes jeg at eksempelet med Vinmonopolet er nokså spesielt å bruke i denne sammenhengen, fordi dette er en meget spesiell type monopol (direkte regulering av antall utsalgssteder).

Nå ville jeg ikke tatt alt som står på Wikipedia som god fisk all den tid det er lagt av "hvem som helst". Da stoler jeg heller på fagpersoner som TOS selv om et ord kan ha én korrekt betydning og én opplevd betydning.

Det er ingen tvil om KLM har monopol på strekningen Bergen-Amsterdam siden de for øyeblikket "har eksklusiv kontroll over en vare eller tjeneste". Øyeblikket en annen aktør kommer inn på banen med direkteflygninger forsvinner monopolet. Monopol betyr ikke at en instans eller myndighet har gitt noen enerett. Det er en beskrivelse av et faktisk forhold.

KLM og SAS har monopol på en direkteruter på en del strekninger, men de har ikke monopol på å fly passasjerer mellom bestemte byer. Sannsynligvis kan SAS tilby en konkurransedyktig pris mellom BGO og AMS via OSL eller CPH. Hvor stor er forresten lokaltrafikken mellom BGO og AMS? Jeg vil tro at den utgjør en svært liten del av de reisende.

Originally posted by LN-KOG

Nå ville jeg ikke tatt alt som står på Wikipedia som god fisk all den tid det er lagt av "hvem som helst". Da stoler jeg heller på fagpersoner som TOS selv om et ord kan ha én korrekt betydning og én opplevd betydning.

Det er ingen tvil om KLM har monopol på strekningen Bergen-Amsterdam siden de for øyeblikket "har eksklusiv kontroll over en vare eller tjeneste". Øyeblikket en annen aktør kommer inn på banen med direkteflygninger forsvinner monopolet. Monopol betyr ikke at en instans eller myndighet har gitt noen enerett. Det er en beskrivelse av et faktisk forhold.

Mitt innlegg som jo i stor grad forsvarte TOS sin definisjon var hentet fra Wikipedia da jeg ikke klarte å finne noen klar definisjon ved å Google dessverre.

Så vi er visst alle 3 enige....

KLM priser seg ut av Norge??

Etter belegget på flyene å bedømme, ihvertfall ut fra OSL, synes det inntrykket å være noe feilaktig. I sommerhalvåret kjører de med 6 daglige avganger til AMS, det er vel tilpasning til en stor etterspørsel, og dét i tillegg til flightene til SAS og Sterling.

Belegget til KLM ut av OSL er ganske greit. Ganske mange av flightene er stapp fulle.
Kan jo også legge til at KL1146 nå flys av 737 mot F70 tidligere.

Så jeg tror nok ikke at KLM priser seg ut fra OSL.

S

Originally posted by JetBlue

KLM priser seg ut av Norge??

Etter belegget på flyene å bedømme, ihvertfall ut fra OSL, synes det inntrykket å være noe feilaktig. I sommerhalvåret kjører de med 6 daglige avganger til AMS, det er vel tilpasning til en stor etterspørsel, og dét i tillegg til flightene til SAS og Sterling.

Det er mulig jeg ikke har lest innleggene godt nok, men jeg ser ikke at noen hevder at KLM priser seg ut av Norge. Hoveddiskusjonen går vel mer på at det er dyrere å fly til AMS fra destinasjoner der KLM er eneste selskap med direkteruter (f.eks. fra BGO kontro fra OSL).

Vil si at KLM er godt inne i det norske markedet, f.eks:
I sommer vil det gå 4 avganger mellom Stavanger og Amsterdam med KLM. Minst 3 av disse med B737.
Til sammenlikning har SAS 6 daglige avganger fra Stavanger til København. 5 av disse er med Dash8-400.

Dette med å definere hva et monopol er, er tydeligvis ikke spesielt lett. For å gjøre forvirringen total: KLM har IKKE monopol på flyvninger fra Bergen til Amsterdam. SAS kan fly deg dit via Oslo eller København. De flyr ikke direkte, men de tilbyr et alternativ. Derimot kan man si at SAS har monopol på flyvninger fra f.eks. Ålesund, da det ikke er mulig å fly til Ålesund dersom du ikke flyr med SAS. Men dette er et annet monopol enn det Widerøe har på flyvninger fra f.eks. Førde. Hvem som helst kan ta opp konkurransen med SAS, men ingen finner tydeligvis økonomi i å gjøre det. Inntil videre har dermed SAS monopol.

Back