Opp som en .. ned som en skinnfell !!

Etter å ha reist mer eller mindre sammenhengende siden februar i jobbsituasjon, sa kroppen stopp, inførte ev. gå sakte aksjon palmefredag morgen. Stod opp da klokka ringte, kasta et blikk på halvpakka koffert, gikk ned og betalte forhåndsbestill taxi, og marsj i seng igjen ! Stod opp ut på formiddagen, gjorde et forsøk på å ny bestille billett som ville bringe meg til Chisinau i løpet av dagen, men var da umulig å finne noe til fornuftig pris. Så bye bye IL-18 for meg denne gangen, selv om sightseeing turen var kjøpt og betalt, det samme var transport derfra videre til Moskva.. Jaja..
Neste nødvendige post på programmet var da å fikse en billett direkte til destinasjon 2; St.Petersburg. Valget stod mellom Air Baltic og Aeroflot. Iom. at jeg allerede hadde en TU-154 bill. SVO-LED kjøp på wideroe.no i hånden gikk jeg for SU, de hadde en hyggelig pris t/r som matchet Baltics en vei den helgen (SU enveis derimot er grisedyrt )
Mine tidligere Aeroflot flighter har vært med TU-154, 134 og IL-86, og vært spennende, eksotiske førstegangs-opplevelser. Med A320 fra OSL denne søndagen ikke så ! Litt Ryanair-aktig interiør, slappere, tørrere mat enn jeg kan huske å ha fått servert på en stund, sånn sett står ikke en gjentagelse av kombinasjonen Airbus/ Aeroflot høyt på prioriteringslisten. Men bevares; helt grei flight
Regntung, kald dag i Moskva denne Pamesøndagen, merket meg at SVO terminal 1 nå er fullstendig dominert av vestlige flytyper, SU stiller med Airbus 330, 321, 320, 319 og B767, heldigvis og´ 2 stk. IL-96.
Terminal 1 derimot er fremdeles en helt annen skål; får en deilig tidsmaskin-følelse av å være der, blir hensatt til et sted mellom 1950-70 årene, tiden har stått stille i terminalbygget og de fleste flytypene utenfor var oppe og fløy i -70, i alle fall -80-årene.
Panoramautsikt ut mot ramp og rullebane, god tid hadde jeg også denne dagen, ble trivelige timer. Fant også ut at det var mulig å ta turen ut til en fasinerende 360 graders gate-pir som går ut fra terminalen, var helt forlatt, ikke et menneske der ute, kunne i fred og ro ta bilder og betrakte flybevegelser fra orkesterplass

Må være den optimale spotte´plass på SVO, adgang får en altså ved kjøp av en 360 kr. innenriksbillett
SÅ - for å kille overskriften i denne tråden helt : min avgang til St.Petersburg/ LED denne dagen var kanselert. Greit nok det, men viste seg å være den eneste TU-154 flighten hele ettermiddagan, alle SU flightene til LED var Airbus, kun Rossyas kveldsavgang var Tupolev, den gadd jeg rett og slett ikke vente på, massasje og basseng og sosialt samvær med resten av reiseselskapet på Ambassador hotel i sPBurg fristet mer der og da, endte opp med A319
La forressten merke til at UTAir hadde en daglig avgang med TU-134 mellom Moskvas ´3.´flyplass (som jeg ikke husker navnet på i farten) og LED, i tilfellet noen skulle være interessert. IL-86 var i parkert-modus, usikker på om Aeroflot Don´s maskiner skal ut og fly i sommer. Skulle noen være klar for IL-86 jakt før det er for sent, flyr Ural Air fra Ekatarinaburg til Antalya i vår/ sommer, kan være fin kombinasjon av fly og ferie for de mest eventyrlystne, gjorde selv samme varianten via MOW for 2 år siden.
Flott opphold i St.Petersburg, anbefales, særlig litt lenger ut på våren, når cruisene på kanalene har startet opp og det er varmere i været. Champagne-lunch på hotel Astoria kan man derimot nyte året rundt, hvilken vi gjorde til gangs..

Russisk champagne er bra og billig !
Vi hadde forressten fantastisk hjemtur; Sas fløy LED-ARN med noen rader biz, men den var tom, kun en´person i Xtra bak første gardin. Spurte purser om mulighet for oppgradering med Gullkort, ga full uttelling; han var en kunstner som trengte et pulikum, oppgraderte alle 4, vippet opp champagne, mat, fin sjokolade og rauuuuse glass med whisky, konjakk og Bailys, i det hele tatt en fantastisk servering/ show han leverte, og som han selv sa; absolutt ingen grunn til å fly andre enn Sas. Alt han forlangte av oss til gjengjeld var, for å bruke hans ord; PARTY ! Takk skal han ha, han gav oss en helhetsopplevelse som kun er blitt matchet på en god dag i biz på langdistanse, Heia Sas denne gang
Og ja; det er behagelig å reise Star alliance med et gullkort i lomma, ikke minst å kunne invitere en av de du reiser med i lounge. Selv blir en lett blasert i så måte, men veldig gøy å se hvor stor pris noen som ikke har de privilegier setter på det. Synes sittegruppen v. inngangen i ARN er helt konge, tar med mat/ vin ut der, sitter og leser, ser ut over rullebane og flybevegelser.
Avrundet turen og med en slags stil; en 734 med veldig god plass/ romfølelse på rad 1 høyre side, fra 1D hadde jeg ubegrenset sikt ut hele 3 stk.vinduer, fantastisk kveldshimmel på vei fra OSL til Haugesund og påskeferie
Legger ved noen halvslappe bilder fra SVO og OSL, ikke optimale forhold/ fotograf
Satser på å komme sterkere tilbake i mai/Juni: da blir det tur til Iran, bla. 707, 727, A300B2, TU154, Mahan 747, forhåpentligvis IL-62, som er på vingene der nede for Aria Air, og hvis verden står til (neste) påske; Fars Air Qesmm´s L-1011
HippHipp
