Molde ønsker flere avganger med SAS

Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Det hadde dei vel gjerne gjort, dersom det lønte seg? Men fordi DY ikkje gjer det, så grammar folk i Molde seg til SAS, fordi SAS ikkje vil sette inn denne avgangen...

DY har for sikkerhets skyld annonsert at de ser på hvor fort de kan få til nettopp det. Grunnen til at man går til SAS er at avgangen var nyttig for folk som kommer inn fra utlandet og bytter fly i Oslo.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Helt utrolig, inntrykket av denne tråden er faktisk at det er DY's feil at flytilbudet har blitt dårligere på strekningen men Wiggo Hovde's analyse bekrefter at både frekvenser og antall reisende har økt etter DY's åpning på Molderuten. Noe som selvsagt er veldig bra. Hadde vært morro og sett utviklingen på snittprisen også etter at DY kom på banen. ;)
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

For å være helt ærlig: Om noe selskap i Norge kunne agert sånn, er det nettopp SAS.

Business er business ... tro hva du vil, men det som gjelder er kun $$$$$ ... :rolleyes: Hadde SAS trodd de hadde tjent penger på det, hadde ruta fortsatt.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Business er business ... tro hva du vil, men det som gjelder er kun $$$$$ ... :rolleyes: Hadde SAS trodd de hadde tjent penger på det, hadde ruta fortsatt.

SAS tjener ikke penger på sutring og generelt dårlig PR. Noe de til stadighet gjentar.

Det eneste som er åpenbart i akkurat denne saken er at SAS og Norwegian har helt forskjellige oppfatninger av hvor stort markedet MOL-OSL er og hva man kan tjene penger på der. Så langt ser Norwegian ut til å ha truffet bedre enn SAS.

Om SAS ikke tror de ville tjent penger på det, betyr ikke det at de ikke tar feil. Men igjen kan man peke på reduksjonene man gjorde i sommerprogrammet kontra reduksjonene man gjorde i forhold til Norwegian. For å si det på godt nynorsk: It makes no sense.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

For å være helt ærlig: Om noe selskap i Norge kunne agert sånn, er det nettopp SAS.

Man kan da ikke seriøst mene noe sånt. Hvis SAS ikke mener det er økonomi i å fly den siste avgangen, sett i forhold til egne tall og beregninger, så er det antakeligvis ikke det.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

De var overbevist om at SAS kom til å beholde 4 av 5 rundturer. Som kjent reduserte de til 3 og da var DY ute samme dag som det ble kjent å informerte om at da setter vi inn en rundtur til umiddelbart og så ytterluig en etter sommeren 2010.

De var overbevist om det, selv om SAS sa at dersom DY etablerte seg ville de trekke seg tilsvarende ut?
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Helt utrolig, inntrykket av denne tråden er faktisk at det er DY's feil at flytilbudet har blitt dårligere på strekningen men Wiggo Hovde's analyse bekrefter at både frekvenser og antall reisende har økt etter DY's åpning på Molderuten. Noe som selvsagt er veldig bra. Hadde vært morro og sett utviklingen på snittprisen også etter at DY kom på banen. ;)

Uansett om antall reisende har gått opp, så er det noen som tydeligvis ikke er fornøyde og mener tilbudet for dem har blitt dårligere. Det er neppe hverken DY eller SAS sin skyld, men kun et uheldig resultat av konkurransen som har oppstått. Og fungerer konkurranseprinsippet i praksis så skal snittprisen ha gått ned :)
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Hvorfor skal det være så vanskelig for moldenserne å benytte seg av Kvernberget enn omvendt? Slik jeg ser det, så har SAS allerede et godt tilbud mellom OSL og MOL/KSU med siste avgang 21:45 fra Oslo.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Hvorfor skal det være så vanskelig for moldenserne å benytte seg av Kvernberget...

Men det er da mange som gjør. Saken er bare det at det kan være en tungvint løsning å reise ut fra en flyplass og komme tilbake til en annen når det er så sent på kvelden at siste buss har gått. Derfor er det for tiden mange som er avhengig av å bli hentet i Kristiansund, eventuelt ta en ikke alt for billig taxi.

Man ønsker at SAS skal fly til MOL fra OSL litt senere på kvelden med eksisterende overnattingsfly eventuelt fly nedenom med det som skal til KSU.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

De var overbevist om det, selv om SAS sa at dersom DY etablerte seg ville de trekke seg tilsvarende ut?

Jepp, det var de. På infomøtet til DY i mai så sa de at om de etablerer seg på MOL så kom SAS mest sansynlig til å kutte ut den midt på dagen tur/returen, men de trodde aldri at de kom til å kutte på de to morgenflygningene, ettermiddagsflyet og den sene kveldsavgangen fra OSL. Den siste pga nettverket ut i Europa og resten av verden.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Business er business ... tro hva du vil, men det som gjelder er kun $$$$$ ... :rolleyes: Hadde SAS trodd de hadde tjent penger på det, hadde ruta fortsatt.

Jeg og tror nok at SAS hadde fortsatt med akkurat denne om de trodde de kunne tjene mange penger på den. Men det er vel her vi er ved sakens kjerne... SAS tror ikke at de kan tjene penger og gjør det heller ikke for tiden. DY derimot er offensive og tror de kan tjene penger... hvilket de også gjør for tiden.

Det er litt Henry Ford over DY og SAS. Han sa: "Dersom du tror at du kan klare det og hvis du tror at du ikke kan klare det, så har du helt rett.". Så får dere tenke over hvem som er hvem.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Her ser man tydelig hvilken betydning det har for trafikken ved en regional lufthavn når det blir konkurranse og lavere priser. Formidabel vekst på Årø.

Blant de mellomstore lufthavnene er nedgangen i gjennomsnitt på 0,5 prosent. Men enkelte lufthavner, som Molde lufthavn, Årø, og Haugesund lufthavn, Karmøy, hadde betydelig vekst - på henholdsvis 11,7 og 9,7 prosent. Veksten er omtrent i samme størrelsesorden som forrige måned og henger sammen med at det nå er konkurranse på Oslo-ruten ved begge lufthavnene.

http://www.boarding.no/art.asp?id=39050
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Men det er da mange som gjør. Saken er bare det at det kan være en tungvint løsning å reise ut fra en flyplass og komme tilbake til en annen når det er så sent på kvelden at siste buss har gått. Derfor er det for tiden mange som er avhengig av å bli hentet i Kristiansund, eventuelt ta en ikke alt for billig taxi.

Så det du sier er at det er ikke noe gale med flytidene, men det mangler bare en bussrute?

-A
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Hva med å legge ned en av plassene? Da vil nok tilbudet fra den gjenværende bli betraktelig bedre og mer komplett.:stir

Såvidt jeg forstår er det en times kjøring med bil mellom Molde og Kristiansund, mao. omtrent på linje med reisetiden de fleste på Østlandet har til Gardermoen.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Fra 5 til 6 daglige.

med en 20 % økning i avganger, uten å vite noe om hvor mye dette utgjør av kapasitet totalt vil jo dette bidra til økning, men om det er en spesielt sunn økning på lengre sikt blir spennende å se.
 
Back
Top