Molde ønsker flere avganger med SAS

rampen

ScanFlyer Silver
Molde ønsker flere avganger med SAS

Etter at NAS startet med ruteflyvninger til Årø i august, reduserte SAS med 2 daglige avganger til Årø. SAS reduserte fra 5 daglige avganger til 3. Molde mistet sitt kveldsfly som gikk i 22 tiden, og dette reageres det på i Molde om dagen. Nå går siste fly til Oslo rundt kl 20.30. Nå vil moldenserne at Siste fly til Kristiansund, Kvernberget skal gå ned i Molde først, for så dra videre til Kristiansund, slik det var vanlig på 70 tallet. Dette har skapt reaksjoner i Kristiansund, som har kjempet i årevis for å bli kvitt Fokkerne til Oslo, og de frykter at de mister mange flyseter på denne måten. Husker selv jeg fløy endel på møre i 70 årene, og synes det var stas med en mellomlanding, liksom mer flyglede på denne måten. Men de sterke krefter innen reiselivet får vel krangle om dette.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Dette er jo berre eit direkte resultat av at Moldensarane ville ha inn DY. Dermed kutta SAS ned til eit meir moderat nivå, og vips var kvledsflyet vekk. Så går det opp for Moldensarane at dei har misst tilbodet, og dermed er det å gråte til SAS for å få dei til å ta oppatt dette...
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Når det gjelder ønsket om en seinere kveldsavgang fra Gardermoen, sa Andresen at det i dag er veldig stor overkapasitet på Molde-Oslo. Den ønsker ikke SAS å bidra til å øke.

Avgangen fra Oslo klokka 19.35 er dessuten den best belagte ruta som SAS har til Molde i dag. Noen flytting av denne synes derfor ikke aktuelt.

Om ønsket om en mellomlanding i Molde for siste kveldsfly fra Oslo til Kristiansund, sa han at det vil bli en svært dyr operasjon.
http://www.tk.no/nyheter/article4674356.ece

Enig med Engdhal, fantastisk dårlig forslag fra Hammerø & Co.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Dette er jo berre eit direkte resultat av at Moldensarane ville ha inn DY. Dermed kutta SAS ned til eit meir moderat nivå, og vips var kvledsflyet vekk.

Nei, nei, nei wf145 - det er ikkje "eit direkte resultat av at Moldensarane ville ha inn DY", det er berre det at SAS ikkje er betre, er for dyre og miste passasjerar. At moldenserane skuldar SAS for dette er heilt naturleg fordi dei trur at SAS er med å gje dei opp. SAS må ta det positivt - moldenserane ynskje au å nytta SAS.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

De kan jo tro de får fly billig med DY ihvertfall da. :)
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Nei, nei, nei wf145 - det er ikkje "eit direkte resultat av at Moldensarane ville ha inn DY", det er berre det at SAS ikkje er betre, er for dyre og miste passasjerar. At moldenserane skuldar SAS for dette er heilt naturleg fordi dei trur at SAS er med å gje dei opp. SAS må ta det positivt - moldenserane ynskje au å nytta SAS.

No vel iallefall SAS å spele knallhard konkurrent, og flyg berre når dei tenar pengar! :) Elles kan du godt halde fram med å skrive nynorsk - det kler deg godt!:)
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

No vel iallefall SAS å spele knallhard konkurrent, og flyg berre når dei tenar pengar! :) Elles kan du godt halde fram med å skrive nynorsk - det kler deg godt!:)

Tja, SAS får ikke lov til å spille knallhard konkurrent som dominerende aktør ... En konsekvens av den såkalte konkurransen mellom SAS og Norwegian er lavere priser, men også et dårligere flytilbud.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Må si meg enig med FlightDeck. Konkurransen fører til dårligere flytilbud. Det er vel bare et tidspørsmål før NAS begynner å fly til Kvernberget også, noe som vil medføre at SAS reduserer sitt tilbud. Det er naturlig, man flyr ikke bare for å opprette ett tilbud. Jeg synes det lukter litt svidd her, at det er Herr Hammerø, regionsdirektør i SAS som kommer med utspillet om å la siste fly gå innom Molde før Kristianund. Hadde Her Hammerø vært like positiv om flyet hadde gått til Kristiansund først og så til Molde? Neppe..Det var sterke krefter innen næringslivet i Molde som ville ha tilbake NAS, og det spørs om ikke næringslivet bør bruke tilbudet fra NAS bedre, og beholde de hvis de virkelig ønsker NAS på Årø, for de kan raskt forsvinne slik som sist og da kan det faktisk være vanskelig å få SAS tilbake som før.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Dette er jo berre eit direkte resultat av at Moldensarane ville ha inn DY.

Nei. Det ene er et at DY hadde kommet uansett. Det andre er at SAS i sommermånedene kuttet tilsvarende i tilbudet til Molde. Men da valgte de å opprettholde akkurat nevnte avgang. Så akkurat dette kuttet kan man mistenke skyldes at man ønsket å ta en liten revansje og vise hvor viktige de er. Men resultatet ble jo snarere at folket har vist dem fingeren og flyr med konkurrenten.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Nå ble jo faktisk moldboerne gjort oppmerksom på at SAS ikke ønsket å opprettholde like høy trafikk på Årø etter DYs inntog.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Men resultatet ble jo snarere at folket har vist dem fingeren og flyr med konkurrenten.

Så "de som flyr fra Molde" (som er hvem? Fylkeskommunen?) har gitt SAS fingeren, men forventer likevel at SAS skal etablere en kveldsavgang til?
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Bare et par fakta i denne sammenheng.
Trafikken, les antall pax, mellom MOL og OSL økte med over 20% i første hele driftsmåned (september i år mot september i fjor) med 2 aktører på MOL.
Veksten i antall pax på samme strekning var akkurat over 21% de første 8 dager av oktober i år mot oktober i fjor. Om dette holdt seg ut måneden får vi vite rundt om ca den 12. november når Avinor slipper statistikken.

Mellom MOL og OSL er det pr dags dato 6 rundturer på hverdager, mot 5 når SAS var alene.
På lørdager og søndager til sammen er det også 6, mot 5 når SAS var alene.

Med andre ord har antall pax økt, prosentvis, mer enn antall bevegelser.

Resten av diskusjonen, altså hvem som pisser lengst, får andre ta. :-)
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

NAS kan vel sette opp en kveldsavgang...
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Det hadde dei vel gjerne gjort, dersom det lønte seg? Men fordi DY ikkje gjer det, så grammar folk i Molde seg til SAS, fordi SAS ikkje vil sette inn denne avgangen...

No ser eg faktisk at dette har gått off-topic (og dette er MIN feil;) ) , så - tilbake til Topic, og ikkje lat dette bli ein SK vs DY diskusjon!!
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Molde og Kristiansund er uansett vanskelige destinasjoner, der både Norwegian og SAS vil blø om de velger å gå inn i knallhard konkurranse med hverandre. Et alternativ for SAS' del er å sette inn mindre materiell, f.eks. CRJ 900, og på den måten gi et bedre flytilbud. Jeg synes i utgangspunktet det var fair av SAS å redusere kapasiteten - og så får vi håpe at de to selskapene kan tjene penger begge to.

Mer interessant enn er imidlertid Ålesund, der Norwegian fortsatt flyr tre daglige avganger - mens SAS flyr det dobbelte. Har SAS gjort justeringer her etter Norwegians inntreden? Registrerer ellers at SAS har doblet antallet avganger på Ålesund-København, samtidig som de verken fikk til Ålesund-Alicante eller Ålesund-London.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Det hadde dei vel gjerne gjort, dersom det lønte seg? Men fordi DY ikkje gjer det, så grammar folk i Molde seg til SAS, fordi SAS ikkje vil sette inn denne avgangen...

Nå sparker du under beltestedet Tobben. Unnskyld at jeg sier det, men her ytrer du samme holdning som SAS har overfor kunden, arroganse og forsøk på å vri det hele til en diskusjon det ikke er.

Molde Næringsforum har, som representant for flere storkunder, henvendt seg til SAS med et ønske om en senere flygning fra OSL til MOL og så vrir du det til at folk i Molde sutrer til SAS for at DY ikke setter inn en kveldsavang.

Når DY etablerte seg på MOL var det oprinnelig med 2 tur/retur OSL - MOL. De var overbevist om at SAS kom til å beholde 4 av 5 rundturer. Som kjent reduserte de til 3 og da var DY ute samme dag som det ble kjent å informerte om at da setter vi inn en rundtur til umiddelbart og så ytterluig en etter sommeren 2010.
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Tror man at SAS dra ned for å "straffe" kundene ?, hm det blir vel litt barnslig å tro ?
Man vil ha avganger med Jet og ikke F* , og alltid til tider som er helt optimale , alle vil ha det... , men noen må også få det til å gå opp rent $$
 
Re: Molde ønsker flere avganger med SAS

Nå ble jo faktisk moldboerne gjort oppmerksom på at SAS ikke ønsket å opprettholde like høy trafikk på Årø etter DYs inntog.

Joda. Uten at noen kunne hindret Norwegian av den grunn. Poenget her er uansett at det er flere måter å ikke opprettholde like høy trafikk på. Her valgte SAS å gjøre det på en destruktiv måte. Dermed kunne de forsåvidt også peke på spådommer om klumpete rutetilbud i ettertid.
 
Back
Top