Re: Molde Lufthavn Årø økte mest i 2006
Originally posted by Trash2000
Er neppe uten grunn at det er bevilget penger til utvidelse av rullebanen, som først vil bli klar etter at Ormen er ferdig utbygd. Og til slutt, KrSund: Dere måtte dilte etter med planer om lengre rullebane når Molde fikk det gjennom
Grunnlaget for utvidelse av effektiv rullebane kommer også etter "press" fra andre instanser! ikke glem dette.
Kvernbergets effektive lengde er;
Takeoff Rwy 07: 1780 meter
Landing Rwy 07: 1780 meter
Takeoff Rwy 25: 1780 meter
Landing Rwy 25: 1760 meter
Dette selv om Total lengde er 1840*45 meter!
Årøs effektive lengder er;
Takeoff Rwy 07: 1638 meter
Landing Rwy 07: 1578 meter
Takeoff Rwy 25: 1631 meter
Landing Rwy 25: 1601 meter
Dette selv om Total lengde er 1721*45 meter!
Etter som jeg mener og huske har både KSU og MOL blitt underlagt nye rettningslinjer om sikkerhets område på stripa, dette tvinger da en utvidelse hos begge to.
Jeg tviler på at Molde kun har lyst til å ha Fokker 50 og Dash 8-1/300 flyende hos seg. Til dette er etterspørselen for stor på begge flyplassene.
Tar jeg feil eller har MOL og KSU operert på dispansasjon den siste tiden med tanke på lengde?
MAO.
Grunnet Avinors sikkerhets regler blir slike plasser tvunget til å utvide rullebane om de ønsker å opprettholde rutetilbud.
Derfor synes jeg det er å synke dypt og si at Når MOL skulle utvide, så kom KSU etter!
Dette har vel vert diskutert og planlagt i lang lang tid, men først nå er det en realitet!
Forøvrig.
Min personlige mening om Kvernbergets rullebaneutvidelse til 2000 meter effektiv rullebane er å være deffansiv.
Skal man vinne noe må man tørre og satse! Kanskje en utvidelse til 2500 meter hadde gjort susen? Klart, man ville fått et problem å skaffe nok midler. Men jeg tror dette ville løst seg over tid!
Samt en utvidelse av terminalbygg kunne vert på sin plass?
Men nå har jo snøballen startet å rulle.
Samt med TWR frekvenser og lignende.
Vi går en positiv tid i møte, og jeg tror vi alle vil dra godt nytte av dette!