• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Molde lufthavn, Årø, en mønsterflyplass

Re: Molde lufthavn, Årø, en mønsterflyplass

Er ikke Fagernes flyplass bygget på trevirke?
 
Re: Molde lufthavn, Årø, en mønsterflyplass

Står litt i kontrast til en annen tråd her hvor det diskuteres reklame på gates på Gardermoen. Uansett flott at de bruker norske elementer i bygningen. Mye av det som er bygd i 80 og 90 tallet bærer preg av mye stålplater, BGO er vel skrekkeksemplet, så at de bruker andre materialer i rehabiliering er fornuftig rent arkitektonisk.
 
Re: Molde lufthavn, Årø, en mønsterflyplass

Nesten som "back to basic" dette. For 41 år siden så det slik ut. Også den gangen i tre, nermere bestemt 11 Moelven brakker satt sammen til en "avgangshall" med billettkontor.
 

Attachments

  • Husmofoto_800.jpg
    Husmofoto_800.jpg
    408.8 KB · Views: 596
Re: Molde lufthavn, Årø, en mønsterflyplass

Ikke vanskelig å framkalle latteren til statsråden. Man trenger slike bygg nå som OSL skal dynkes ned med reklame, også på utsiden..

Ingen tvil om at MOL slår AES kraftig akkurat her, i hvert fall! ;)
 
Re: Molde lufthavn, Årø, en mønsterflyplass

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.10898349
Den "nye" terminalen på Årø blir bygd i materialer som setter standarden for 41 andre norske flyplasser.

Jeg må innrømme at jeg syns dette er helt feil sted å prøve ut dette. Det refereres til plastikk- og betongflyplasser og så tar man en flyplass som så langt har vært gjennomført i granitt, stål (eller kanskje det er aluminium) og glass og putter på et påbygg i tre som ikke ligner på noen ting av det som er der fra før. Det er nettopp slik man ender opp med "plastikk- og betongflyplasser".
 
Re: Molde lufthavn, Årø, en mønsterflyplass

Blir det noen luftbårne gater nå eller?
 
Re: Molde lufthavn, Årø, en mønsterflyplass

Det er jo helt idiotisk i 2013 å ikke bygge broer på nye flyplasser. Hadde vært så mye bedre for passasjerer som har redusert fremkommelighet, jeg ser jo daglig hvordan stakkars eldre og bevegelseshemmede sliter med å komme seg opp og ned trappene på flyene.
Det burde vært lovpålagt å bygge broer.
 
Re: Molde lufthavn, Årø, en mønsterflyplass

Det er jo helt idiotisk i 2013 å ikke bygge broer på nye flyplasser. Hadde vært så mye bedre for passasjerer som har redusert fremkommelighet, jeg ser jo daglig hvordan stakkars eldre og bevegelseshemmede sliter med å komme seg opp og ned trappene på flyene.
Det burde vært lovpålagt å bygge broer.

Høres ut som sløsing med offentlige midler (alle den tid Avinor er offentlig eiet), spesielt på slike små plasser. Så vil heller kalle det "idiotisk" å ha broen alle steder. Da er det bedre å heller investere i en eller annen form for løftebil eller heisanordning.
 
Re: Molde lufthavn, Årø, en mønsterflyplass

Blir ingen broer nei. Alt for kort avstand til senterlinje for slikt.
 
Re: Molde lufthavn, Årø, en mønsterflyplass

Blir ingen broer nei. Alt for kort avstand til senterlinje for slikt.

Egentlig er dette et litt rart argument. Det er altså greit med terrenghindringer i terminalbygghøyde nærmere senterlinja, og det er helt greit med fly nærmere senterlinja, men ikke en fast konstruksjon. Dog måtte disse broene eventuelt blitt unormalt korte med de ulempene det medfører.
 
Re: Molde lufthavn, Årø, en mønsterflyplass

Høres ut som sløsing med offentlige midler (alle den tid Avinor er offentlig eiet), spesielt på slike små plasser. Så vil heller kalle det "idiotisk" å ha broen alle steder. Da er det bedre å heller investere i en eller annen form for løftebil eller heisanordning.

Norsk vær og vind er ikke spes gøy for PAX eller oss crew og så lenge viljen til å skaffe trapper med tak på er ikke eksisterede så burde det vært broer. Sløsing med offentlige middler er jo staten så flinke på med ALT annet så hvorfor ikke dette...
 
Back
Top