MoL truer Boeing

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
.... som om ikke han har fått nok rabatt allerede ..... Mye vil ha mer etc .. :rolleyes:

Michael O'Leary, Ryanair's publicity friendly chief executive, very publicly asked Boeing for a discount Friday, according to an analyst's account.

Speaking at an investors day event, O'Leary threatened to suspect and potential cancel future 737 deliveries over price disagreements, according to an account by Morgan Stanley's Heidi Wood, reprinted at Leeham News and Comment.

http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/181117.asp

Blir man ikke enige om prisen i forkant? Kan passasjerer som er i lufta på vei til sin endelige destinasjon også begynne å be om å få rabatter???

Vel hva skal han gjøre? Gå til Airbus? Å ja, det glemte jeg, de har tilnå ikke vært interesert overhodet i å gi fyren så store rabatter som han ønsker. ha ha

Blir man ikke enige om prisen i forkant? Kan passasjerer som er i lufta på vei til sin endelige destinasjon også begynne å be om å få rabatter???

Selvfølgelig kan du det. Bare å prøve neste gang, så skal du se hva svaret blir.

Selvfølgelig, "alle skal få", og dessuten er det "din tur" :p

Men fra spøk til revolver, kan dessverre ikke si at dette var nye takter fra denne fyren.....

Håper at Boeing ikke gir etter, og står på kravene.

Dette er vel en del av forhandlingsopplegget, og det vet både MOL og Boing. Enig med EB, det virker rart om han prøver å få endret prisen etter at kontrakt er undertegnet, men det er jo ikke sikkert at prisen er spikret på alle eksemplarene.

Ingen overraskelse.

Likevel tror jeg at begrynnelsen ligge i det andre ende.
Ryanair har blitt den største butikk for bruktfly av typen 737-800. Likevel sliter de med å plassere alle de "gamle" fly de har.

Veksten er ikke lengre supersonisk, og dermed må man forsöke å bremse flateveksten til dette hva marked kan bære.

Prisen som MOL betaler for sine nye -800er er en av de laveste av alle kunder, det finnes ikke mer margin å ga ned. Og jeg har liten tro at Airbus vil selge seg under selvkostnader heller. De har også lært av Easyjet deal hvor de så langt ikke har tjent en krone på

Ryktet sier at Ryanair er i forhandlinger med Airbus om leveranser av nye 500 fly, samtidig som de forhandler med Boeing om leveranser av 200 nye 800'er.

Dette kan vel neppe regnes for noe annet enn en del av forhandlingsstrategien vis à vis Boeing. Sannsynligheten for at de går over til Airbus er antakeligvis svært, svært liten nesten uavhengig av hvor god deal de får med Airbus. Men samtidig: Om Boeing spekulerer i det samme, og dermed ikke gir Ryanair en "god nok" deal på 737'ene, ville det jo bare ligne MOL å faktisk gå over til Airbus alikevel.

Er det noe Ryanair kan, så er det jo å presse priser...

Veksten er ikke lengre supersonisk, og dermed må man forsöke å bremse flateveksten til dette hva marked kan bære.

For å gi litt mer nøyaktig beskrivelse av veksten: I september fraktet Ryanair 6,12 millioner passasjerer, mot 5,23 i samme måned i fjor. En oppgang på ca 900.000 passasjerer, eller 17%
Kabinfaktoren var på 85.

Høye tall på kabinfaktoren, men man skal huske at september er en måned mange folk i Europa har sin sommerferie.

De siste 12 måneder har Ryanair hatt 63,3 millioner passasjerer, og en kabinfaktor på 82, mot 81 samme periode i fjor.

Jeg er litt lei av at det kun er meg som legger ut tall som dette om Ryanair. (objektive tall uten min egen mening). Noen som vil ta over jobben?

Last edited:
imm, jeg tror det BU622 vil frem til er at veksten ikke er like eksplosiv som den var - men vekst har jo fremdeles Ryanair.

Tall kan man alltids leke litt med.

September 2007 økte de med 800.000 passasjerer i forhold til 2006.
September 2008 økte de med 900.000 passasjerer i forhold til 2007
September 2009 økte de med 900.000 passasjerer i forhold til 2008

Stabil økning i antall passasjerer, vesentlig lavere økning nå hvis man måler i prosent av antall passasjerer totalt.

For å gi litt mer nøyaktig beskrivelse av veksten: I september fraktet Ryanair 6,12 millioner passasjerer, mot 5,23 i samme måned i fjor. En oppgang på ca 900.000 passasjerer, eller 17%
Kabinfaktoren var på 85.

Høye tall på kabinfaktoren, men man skal huske at september er en måned mange folk i Europa har sin sommerferie.

De siste 12 måneder har Ryanair hatt 63,3 millioner passasjerer, og en kabinfaktor på 82, mot 81 samme periode i fjor.

Jeg er litt lei av at det kun er meg som legger ut tall som dette om Ryanair. (objektive tall uten min egen mening). Noen som vil ta over jobben?

BU662 har vel et svaert godt poeng som faller litt igjennom, Ryanair sliter med aa bli kvitt sine brukte -800 nettopp fordi de er saapass "basic" i forhold til det som finnes paa markedet....

BU662 har vel et svaert godt poeng som faller litt igjennom, Ryanair sliter med aa bli kvitt sine brukte -800 nettopp fordi de er saapass "basic" i forhold til det som finnes paa markedet....

De leveres vel også med innebygd trapp, som kun vil være ekstra vekt for de aller fleste i andrehånds markedet. I tillegg legger vel Ryanair opp til å selge rett før D sjekk, noe som påfører kjøper tilleggskostnader umiddelbart. Når tilgangen på brukte 737-800 er slik den er nå, så vil det være lett å finne bedre alternativer.

Back