Mobiltyveri ombord i SAS-fly

Topper Cub

Newcomer
Reiser nesten ukentlig med SAS mellom Oslo og Stockholm. Tirsdag morgen la jeg trolig fra meg min Samsung Galaxy S III på det ledige nabosetet (jeg husker at jeg slo av telefonen da jeg satt på plassen min). Rett etter at jeg hadde kommet ut fra tollen (ca. 10 min etter ankomst) skulle jeg ringe noen og merket at telefonen var borte. Tok deretter umiddelbar kontakt med informasjonsdesken på Arlanda, som tok kontakt med SAS. Rengjöringspersonalet hadde ikke funnet telefonen.

Antar at jeg aldri vil se noe til telefonen da verken hittegodskontoret i Oslo eller Stockholm har fått den inn. Tyveriet er selvsagt anmeldt, men blir nok rutinemessig henlagt. Hvem er det som stjeler ombord i fly? Passasjerer eller ansatte?

Litt OT, men hva er forskjellen på å "bli frastjålet" en telefon, og å "miste den"?

Hvis man mister eller legger telefonen et sted hvor man selv glemmer den, er den da stjålet?

Reiser nesten ukentlig med SAS mellom Oslo og Stockholm. Tirsdag morgen la jeg trolig fra meg min Samsung Galaxy S III på det ledige nabosetet (jeg husker at jeg slo av telefonen da jeg satt på plassen min). Rett etter at jeg hadde kommet ut fra tollen (ca. 10 min etter ankomst) skulle jeg ringe noen og merket at telefonen var borte. Tok deretter umiddelbar kontakt med informasjonsdesken på Arlanda, som tok kontakt med SAS. Rengjöringspersonalet hadde ikke funnet telefonen.

Antar at jeg aldri vil se noe til telefonen da verken hittegodskontoret i Oslo eller Stockholm har fått den inn. Tyveriet er selvsagt anmeldt, men blir nok rutinemessig henlagt. Hvem er det som stjeler ombord i fly? Passasjerer eller ansatte?

Håper virkelig ikke at ansatte driver å stjeler ombord. Men er det noen, så håper jeg virkelig de blir tatt asap.

Når det gjelder din telefon, om du fløy en maskin med Norsk basert crew, og telefonen ble funnet på returen til Oslo, så vil den bli levert inn hos lost and found på OSL.
Sjekk med de også :-)

Litt OT, men hva er forskjellen på å "bli frastjålet" en telefon, og å "miste den"?

Hvis man mister eller legger telefonen et sted hvor man selv glemmer den, er den da stjålet?

Hvis man er ute og flyr tenker man jo at de fleste medpassasjerene er såpass velsituerte at de ikke behøver stjele. I tillegg er det velkjent at stjålne mobiltelefoner er verdiløse da politiet har anledning til å blokkere de. Det er nok grunnene til at jeg var naiv nok til å sovne og legge fra meg mobiltelefonen i nabosetet (hadde vindusplass). Om noen av medpassasjerene utnytter situasjonen og tar mobilen er det helt klart snakk om tyveri. Videre er det nok slik at om man legger igjen verdisaker i setelommen er de ansatte pliktige til å levere inn disse, dette står antakelig presisert i kontrakten. Ellers hadde det jo vært snakk om et skikkelig frynsegode.

Hvis man er ute og flyr tenker man jo at de fleste medpassasjerene er såpass velsituerte at de ikke behøver stjele.

Det er vel noe av det mest naive jeg har hørt på lenge! Selv om jeg skulle ønske at så var tilfellet, og det var det kanskje for 50 år siden. De som flyr i dag er et gjennomsnitt av samfunnet ellers (noe som forsåvidt gjelder de ansatte, men som oftest er konsekvensene mer alvorlig - man får ikke nytt id-kort bl.a. og det er mye lettere å spore tilbake til hvem som var ansatt, enn hvem som var passasjerer).

Håber du får din telefon igen, men som ansat på en station i DK kan jeg så også at det vore pax er mest lemfældige med er ders elektronik, telefon, Laptops og Ipads.. De bliver glemt i fly i lufthavne taxa osv osv .
Desværre er der brådne kar overalt, men de fleste får dog deres elektronik igen.
Desværre er der også pax der mener at det er flyselskaberne ansatte som de skyldige, men de fleste ting er dog glemt i selve terminalen f.ex spise steder osv.
Hvis bare de rejsende var mere omhyggelige med lige at se sig omkring..
I dit tilfælde vil jeg nok sige at der var letsindigt at lade telefonen ligge i en nabo stol..
Hvorfor tod du den ikke med dig eller havde den i din håndbagage...Din Galaxy hører jo ikke til i den billige ende af telefoner.
Hilsen Ole

Glemte en gang mit kamere i en flyver fra Ålborg til København. Havde afskrevet det og allerede købt et nyt da jeg blev rínget op fra Hittegodskontoret (lost and found på dansk!) ca 3 uger senere med beskeden om de havde fundet mit kamera.
Ved ikke om du kan bruge mine danske erfaringer til noget, men pointet er, at det kan tage tid inden dine ting dukker frem igen, selvom de er blevet fundet og indleveret på lovformelig vis.

Tror neppe du vil få igjen mobilen din. Pleier ALDRI å legge iPad, kamera osv i midtsetet(om det er ledig da) da jeg ikke stoler på sidemannen. ...

Forskjellen er at hvis du blir FRASTJÅLET noe så har du blitt utsatt for noe kriminelt mens hvis du MISTER noe så er du et "rotehue". Sett opp imot ulike forsikringsavtaler så krever de aller fleste at man anmelder forholdet for å få igjen på forsikringen når noen har stjålet fra deg. Når man mister så melder man fra til politiet og fyller ut et skjema som heter "rapport om tapt gods". De server begge samme hensikt opp imot forsikringsselskapene. Har man IMEI nr så kan politiet fakse et sperreskjema til teleoperatøren for slik å sperre hele håndsettet for videre bruk. Så da vil ikke de som har tatt tlf din ha noe nytte av denne uavhengig av hvilket simkort de har satt inn..

Har man glemt igjen en telefon et sted så er den ikke stjålet i utgangspunktet. Men så kommer det litt an på hva som en evt finner av telefonen gjør med den i etterkant da.

Har man IMEI nr så kan politiet fakse et sperreskjema til teleoperatøren for slik å sperre hele håndsettet for videre bruk. Så da vil ikke de som har tatt tlf din ha noe nytte av denne uavhengig av hvilket simkort de har satt inn..

Vil den i såfall være sperret i utlandet med et utenlandsk sim-kort også?

Vidar

Vil den i såfall være sperret i utlandet med et utenlandsk sim-kort også?

Vidar

Det vil gjelde i alle land som er med i IMEI-samarbeidet. Det er en del land telefonen likevel vil virke i, og det vet ofte de som stjeler mobiltelefoner.

Det ligger en Galaxy på ARN ....

Date registered Thursday 27 Sep 2012
Main Cat. Electrical equipment
Sub. Cat Cellphone
Item found Samsung
Model galaxy

Color Black
Found where
Operator Effektförvaringen - bagport AB
E-mail hittegods@bagport.se
Address ARN
Zip-Code/City S-190 46 STOCKHOLM
Country SWEDEN
Open.hours Mon-Fri 06:00 - 22:00
Open.hours Sat 06:00 - 22:00
Open.hours Sun 06:00 - 22:00
Telephone +46 8 797 60 80

Det vil gjelde i alle land som er med i IMEI-samarbeidet. Det er en del land telefonen likevel vil virke i, og det vet ofte de som stjeler mobiltelefoner.

Det er faktisk veldig få land som IMEI-databasens svarteliste har effekt, det er stort sett i Vest-Europa, et og annet afrikansk land, Mexico og noen andre Sør-Amerikanske land - det blir en del flere i løpet av neste år.

Et annet problem er at IMEI kan reprogrammeres.

Jeg la igjen et par briller i en Norwegian 737 en gang. Jeg har ikke beskyldt han som satt ved siden av meg, Norwegian-ansatte eller renholderne i Edinburgh for tyveri. Jeg la dem der. Jeg la dem igjen der. Jeg betalte for nye briller.

Beklager, men jeg synes utgangspunktet her er utidig. Forutsetningen "jeg gjør aldri feil så noen har stjålet fra meg" blir helt feil. Det kan til og med hende at telefonen ligger på på hittegodskontoret Arlanda. Litt is i magen kan man vel leve med?

:up -KOG, eller så merker vi at mange "mister" telefonen i disse Iphone5 release tider....

Hvis man er ute og flyr tenker man jo at de fleste medpassasjerene er såpass velsituerte at de ikke behøver stjele. I tillegg er det velkjent at stjålne mobiltelefoner er verdiløse da politiet har anledning til å blokkere de. Det er nok grunnene til at jeg var naiv nok til å sovne og legge fra meg mobiltelefonen i nabosetet (hadde vindusplass). Om noen av medpassasjerene utnytter situasjonen og tar mobilen er det helt klart snakk om tyveri. Videre er det nok slik at om man legger igjen verdisaker i setelommen er de ansatte pliktige til å levere inn disse, dette står antakelig presisert i kontrakten. Ellers hadde det jo vært snakk om et skikkelig frynsegode.

Jeg beklager, men går det an å være mer naiv?

Hvis du mener at det har vært et tyveri er det jo bare å melde det til politiet, hvis du mener at du har glemt den er det jo bare å skylde seg selv. Og det er ikke lov å lyve til politiet.

Hvis du mener at det har vært et tyveri er det jo bare å melde det til politiet, hvis du mener at du har glemt den er det jo bare å skylde seg selv. Og det er ikke lov å lyve til politiet.

Og det er heller ikke særlig god stil at beskylde nogen for at stjæle hvis de ikke har gjort det...

Ærgerligt at glemme/miste sin telefon, men det er vel i bund og grund hverken SAS, crewets eller de andre passagerers skyld.

Ting har det med at forsvinde hvis man ikke passer på dem.

Last edited:
Back