Mobilbruk i Korea og Japan

Fly med oss

ScanFlyer Gold
Jeg skal snart ut på min først DM-tur, til Korea og Japan. Jeg har søkt litt rundt på nettet, men har ikke helt klart å skjønne om jeg kan bruke mobilen min i disse to landene? Hva er deres erfaringer? Jeg har en Samsung Omnia 7 med disse nettverksspesifikasjonene:

HSUPA 5.76Mbps / HSDPA 7.2Mbps
900/1900/2100 MHz
EDGE/GPRS 850/900/1800/1900 MHz

Var mer en utfordring før dette, når man hadde GSM vs CDMA. Med en forholdsvis ny telefon (som du har), så får du 3G-dekning også i Japan og Sør-Korea

Klart du må kunne bruke en Samsung i Korea! Det er jo som å kjøre Volvo i Sverige.. Nå vel, uansett så fungerer alle 3G telefonene stort sett helt fint både i Korea og Japan, ulempen er at er du noen steder litt utenfor byene så er du uten dekning.

Min HTC desire funket 95% av gangene i Korea. Fikk beskjed av en lokal at de nyeste telefonene som oftest funket der. Spesielt android. Så burde gå fint

Jeg husker for et år siden at en norsk operatør virket, en annen ikke. Vet med sikkerthet at jeg hadde to forskjellige sim, Tele2, Netcom. Dette i Seoul..

Jeg husker for et år siden at en norsk operatør virket, en annen ikke. Vet med sikkerthet at jeg hadde to forskjellige sim, Tele2, Netcom. Dette i Seoul..

Mitt Tele2 simkort fungerte helt fint sammen med min Google Nexus One i både Sør Korea og Japan. Jeg måtte bare sørge for å ha 3G slått på, vanligvis har jeg bare 2G slått på for å spare batteri.

Jeg opplevde selv at min operatør ikke var gyldig i Japan. Dette er noen år siden nå og jeg tviler på at noen operatører i dag ikke har avtaler med Japanske/sør Koreanske operatører.
Uansett, så er det alltid kjekt å sjekke opp slike ting før avreise. Operatørene skal ha denne informasjonen tilgjengelig på sine nettsider.

Jeg husker, da 3G var helt nytt, at jeg lånte bort min 3G-telefon til min far som skulle til Japan. Dette virket da fint (2006-7 en gang). Issuet så vidt jeg forstod går på at vanlig GSM ikke nytter, men så lenge man har 3G-dekning er alt i orden.

Litt OT, men er det korrekt at Sør Korea har samme strømuttak som i Norge?

Regner med at Iphone 4 med telenor virker i Seoul?

Har lest meg litt opp på dette på Wikipedia, og det jeg har lest der sier at Sør-Korea bruker europlug, evt. med jording av den tyske typen (samme som brukes i Norge). Spenningen er 230V+-10V som i Europa, men kjøres på 60 Hz isteden for 50, noe som er ganske uvanlig på 230V. Vet ikke helt hva slags praktisk betydning det har.

Regner med at Iphone 4 med telenor virker i Seoul?

Ja Sør Korea har samme strømuttak som i Norge. Japan bruker amerikanske ujordete strømuttak i 80% av tilfellene. Måtte nappe ut jordingspinnen på adapteren for å få ting til å fungere der.

Har lest meg litt opp på dette på Wikipedia, og det jeg har lest der sier at Sør-Korea bruker europlug, evt. med jording av den tyske typen (samme som brukes i Norge).

Jeg kjøpte min PS3 i SK, og den er påstemplet 220V 50/60Hz. Det fulgte med schucko-plugg kabel, så den har fungert fin-fint rett i jordet norsk tilkobling. Den har jeg hatt en del år nå og den er like fornøyd med norsk fossefall-juice. Jeg tror det meste av elektrisk og elektronisk utstyr fungerer helt fint fra Sør Korea, og det er vesentlig billigere (PS3'en var under halvparten i pris av hva den kostet her hjemme). Men det er ikke gitt at utstyret er CE eller N merket. Forskjellen mellom 50/60 hz har liten betydning for elektronikk som ikke bruker nettfrekvensen til timing, og det er vel ikke noe som gjør lenger? Men en del motorer er optimalisert for en viss frekvens. Strømadaptere (AC/DC konvertere) for forbrukselektronikk og ikke veldig strømkrevende pro-elektronikk er i dag stort sett laget for 100-250V 50-60Hz og kan stort sett brukes uansett. Det gjelder bl.a. Apple sine. Hvis det ikke er tilfellet, så koster en tilsvarende adapter fra et par hundrelapper og oppover avhengig av ønsket effekt.

Da er erfaringen min fra Seoul at mobilen min har fungert bare delvis. Noen tekstmeldinger kommer frem, andre blir borte i det store intet. Noen ganger kan jeg ringe ut, andre ganger ikke. Noen ganger kan jeg ta imot samtaler, andre ganger ikke. Så da er konklusjonen min et stort NJA! Men andre har sikkert andre erfaringer.

Da er erfaringen min fra Seoul at mobilen min har fungert bare delvis. Noen tekstmeldinger kommer frem, andre blir borte i det store intet. Noen ganger kan jeg ringe ut, andre ganger ikke. Noen ganger kan jeg ta imot samtaler, andre ganger ikke. Så da er konklusjonen min et stort NJA! Men andre har sikkert andre erfaringer.

Så da kan du handle deg en koreansk en da, som fungerer :p

Hadde ikke noen problemer med min telefon de dagene jeg var der. Har djuice/telenor abonnement på en iPhone.

Hadde vært interessant å få vite hvilken leverandør du har da. Har et inntrykk av at MVNO'ene (Tele2, Ventelo og Network Norway) kan være så som så på utenlandsroaming.

Back