Mo i Rana ønsker direktefly til Oslo

Desk pilot

ScanFlyer Crusty
Mo i Rana ønsker direktefly til Oslo

Ifølge NRK Nordland ønsker næringslivet i Rana en direkte flyforbindelse til Oslo. Man ser for seg å forhåndsbestille 30% av setene på avgangene.

Replying to Topic 'Mo i Rana ønsker direktefly til Oslo'

Drømmeprosjekt !!!
Det er jo bare så synd at våre venner i min nabokommune ikke skjønner sitt eget beste!
De er seg selv nærmest, og klare visst ikke å ta innover seg at om de nå skulle få til dette, så vil dette medføre ennå dyrere billetter på kortbanerutene, nettopp fordi grunnlaget for lønnsom drift svekkes.

Jeg er fortsatt av den oppfatning at det eneste som kan få ned flypriser, samt få direkteruter er så samle flyplassene i Rana, Mosjøen og Sandnessjøen til en større regional flyplass midt i mellom disse som tidligere skissert HER

Tror nok ikke det nei .. I dag er Dash 8-100 med 39 seter det største flyet som kan operere fra Mo i Rana. Med såpass lang flyging, med behov for ekstra fuel etc, så tviler jeg på at man kan planlegge denne avgangen med full last.
Om næringslivet på Mo I Rana skal kjøpe 30% av stolene, vil dette ikke være mer enn 11 stoler pr avgang.
Om det blir mindre fly som skal fly denne er det færre stoler som må selges, men prisen vil nok bli høyere om det er noe selskap som skal få dette til å lønne seg.
Det er ikke tilfeldig at det er subsidier fra Staten for å fly på kortbanenettet. Trafikken er rett og slett for liten til at det er bedriftsøkonomisk mulig å fly med lønnsomhet uten tilskudd.

Uten å ha regnet på det, så blir nok DCH8-100 en dyr maskin å fly en så lang strekning med (ca 2 timer). Tror nok privatreisende heller vil bruke et par timer ekstra og reise via Trondheim for å gjøre det rimligst mulig. Mange velger også å fly til Bodø og deretter ta tog for å komme billigst mulig unna.

En ny større flyplass hadde vært å foretrekke. Mosjøen/Mo i Rana/Sandnessjøen kunne da blitt lagt ned. Hadde gjort det svært attraktivt med en direkterute til Oslo...men så var det dette med norsk lokaliseringsdebatter og nedleggelse av flyplasser....dette vil aldri la seg gjennomføre.:(

Egentlig så er jo dagens trafikkmønster Helgeland-Oslo veldig bra. Alle MQN-TRD flighter har meget god connection videre med SK til Oslo.

WF fløy BNN-OSL for noen år siden med DH1 og den ruten gikk med meget godt belegg:up:

MEN SK satte en stopper for det, de ville at WF skulle feede inn til TRD.

Det samme problemet som man har på Helgeland har man også på Nordvestlandet. Her er det også en haug med små kortbaneflyplasser med dårlig rute-tilbud. Kunder og andre jeg kjenner i Sogn og Fjordane har flere ganger pekt på problemet. Dersom man fikk en stor flyplass med skikkelig rullebane i Sogn og Fjordane kunne man fått et skikkelig rutetilbud på denne.

Dengang kortbansflyplassene ble bygd ut var det elendige veier på Vestlandet eller det var ikke veier i det hele tatt. Et nokså stort antall flyplasser var derfor eneste mulighet dersom man skulle ha en flyplass i rimelig avstand. Nå er veinettet mye bedre utbygd og det er ikke lengre så langt mellom flyplassene. Ved å legge ned Sogndal, Florø, Førde, Ørsta/ Volda og Sandane og så bygge en skikkelig "hovedflyplass for Nordvestlandet" hadde mye vært gjort. Noen hadde nok måtte kjøre ferge til flyplassen, men vestlendinger er vant med fergeturer.

På den måten kunne man også fått charter-fly til Sogn og Fjordane slik at an på en enkel måte hadde kunne komme seg direkte til Mallorca og Kreta.

Nå er dette imidlertid kun en fjern drøm siden ingen politikere er tøffe nok til å ta en slik lokaliserings-avgjørelse. Vi hører nemlig mer på de få som får et dårligere tilbud (som skriker i avisene) enn de mange som vil få et mye bedre tilbud med en slik ny flyplass. Det samme er tilfelle med Helgeland.

På sikt vil jeg tro at større reginale flyplasser vil tvinge seg frem. Nye krav til sikkerhetssoner kan medføre at flere av kortbaneflyplassene må innføre vekt- (og passasjer-) begrensninger, noe som vil gjøre dem enda dyrere å operere. I den forbindelse er jeg overrasket over at en del talspersoner i Avionor er så positiv til dagens flyplass-struktur. Har de noe å vinne på å bevare denne strukturen?

Back