MLAT på Flightradar24

Re: MLAT på Flightradar24

OK takk. Og for å ta den en gang til for oss dumme: Kjøper jeg premium pakken så vil de flyene som bare vises på MLAT da også synes på appen min?

Du kan inte få MLAT i någon app. MLAT är beta-test idag och det enda stället där man kan beta-testa på www.flightradar24.com om man har ett premiumkonto.

Att uppdatera en iOS app tar 7-14 dagar på grund av Apples granskningsregler. Vi kan inte beta-testa något där vi måste vänta 2 veckor på varje ändring.

När beta-testet är klart så tar vi beslut hur det ska rullas ut på alla plattformar.

Har også skaffet meg det, men har ikke sett noen spesielle forandringer jeg, ser ingen MDer eller CRJ-900 eller noe sånt, noen spesielle plasser der du ser de?

Har hverken sett MD, CRJ900, B737CL fra SAS eller noe som helst jeg :S
Hvor er det det er dekning hen pr nå? :S

För att MLAT ska fungera så krävs det täckning från 4 MLAT mottagare. Idag finns bara sådan täckning i Sverige, Danmark och Polen. 7-8 mottagare är på väg till Tyskland. I Norge finns det bara en mottagare i Stavanger, en är skickad till Kristiandsand och en väntar på installation i Oslo. Ingen från Norge har anmält sig efter inlägget jag skrev förra veckan. Så innan fler anmäler sig för att hosta mottagare kommer täckningen inte blir bättre i Norge.

mlat9.PNG

Oh!

Se der ja da så jeg plutselig en Boeing 717, Saab 340, Dash 8-300 osv!

Veldig bra!

Interessant! :D

Takk for dette!

Jeg sender en mail til fr24 om å bidra med MLAT fra min posisjon ved ENVA. Så får man se om det etterhvert kommer noe MLAT-utstyr opp i stedet for den gamle SBS1-boksen :)

Jeg har også snakket med farsan (som er radioamatør), og han kunne godt prøve en mottager også (han kan det med å sette opp antenner). Så da er vi iallefall to stk. i Midt-Norge. Så får vi se hvor raskt det kommer flere til.

För att kunna inför MLAT i Norge så behöver vi fler feeders. Om du bor nära Lillehammer, Rygge, Sandefjord, Kristiansand, Haugesund, Bergen, Alesund, Molde, Kristiansund, Trondheim, Bodö eller Svalbard och vill hosta en gratis FR24 mottagare vänligen ansök på http://www.flightradar24.com/free-ads-b-equipment

Min plassering er ved Trondheim. Jeg har søkt ifm. MLAT, men fikk et raskt svar om at dette ikke var en av stedene listet på websiden, og ikke var grunn for utsending av utstyr. Så da har jeg i det minste forsøkt.

Det tror jeg Wizard vet bedre enn vedkommende som svarte deg ... :rolleyes:

Har også meldt min interresse for MLAT fra Kristiansund. Den gamle Airnav boksen sliter med å opprettholde dekningen så nytt utstyr er muligens påkrevd.

Jeg har også forsøkt med tanke på MLAT fra min plassering i Narvik men fikk samme svar som KAB. Det er jo flere feeders som kan dekke opp samme område her, bl.a. i Evenes og Tromsø. Jeg vet også at Bodø og kysten av Nordland kan dekkes opp ganske godt fra Lofoten hvor en kjenning sendte inn søknad fra (han har ikke utstyr fra før av så dette vil i såfall bli en helt ny feederstasjon) men dessverre med negativt svar.

Alla ansökningar sparas. Jag ska prata med supporten så dom ger ett bättre svar.

Wizard har lovet meg 50% MLAT-dekning på strekningen ARN-BOO-CPH innen september, så vi krysser fingrene! ;)

Fikk også blankt nei på TOS da det rett og slett ikke finnes mottakere her oppe til MLAT funksjoner..

Synes det er teit at nord norge blir nedprioritert altså fra BOO og nordover der WF flyr, å man har mulighet å se Dashene flakse rundt her..

Dårlig gjort, men som alltids i ALLE saker så blir Nord-Norge nedprioritert, uansett hva det måtte være, kun sørnorge som blir prioritert som alltids..

Nord-Norge nederst i køen IGJEN!

Å det er dumt ihht til at WF har hub på TOS og BOO, pluss LTR har hub her så er MYE MYE trafikk å se her oppe, men det er de tydeligvis ikke interessert i..

Tviler på Nord-Norge får noe som helst uansett hva uten å måtte betale forfoldige tusenlapper for å få utstyr opp her..

Nord-Norge nederst i køen IGJEN!

Jag förstår inte riktigt din kritik. Norge var ett av dom länder som fick täckning FÖRST på FR24. För att MLAT ska fungera så krävs det absolut minst 4, helst 6-8 mottagare utplacerade med jämna mellanrum ca 50-200 km avstånd, helst i en fyrkant eller i en cirkel, och inte på ett rakt streck.

Detta är väldigt svårt att uppnå i norra Norge eftersom alla mottagarna hamnar längs med kusten i ett rakt streck och då fungerar inte MLAT.

Vi har haft 250 mottagare och har sökte efter feeders för dessa. I Polen fick vi 40 ansökningar på 48 timmar. I Tyskland har vi fått 25 ansökningar på 1 vecka. I UK har vi fått 25 ansökningar på 1 vecka. I Norge har vi fått 7 ansökningar på 3 veckor utspridda på flera tusen kilometer. Detta räcker inte för MLAT. Vi har nu enbart 35 mottagare kvar och kommer fokusera på områden där vi kan få 6-10 mottagare i ett kluster och därmed göra MLAT möjligt och inte skicka ut enstaka mottagare till avlägsna platser.

Vi har idag MLAT mottagare i Östersund, Karlstad, Göteborg, Aalborg som alla har täckning in över Norge, så bara vi får in 5-6 ansökningar från området Trondheim, Hamar, Oslo, Rygge, Sandefjord, så kommer vi kunna få MLAT täckning i detta område.

Last edited:

En lite bättre förklaring kring problematiken med MLAT. För att MLAT ska fungera så MÅSTE det finns täckning från 4 mottagare (helst fler). För ett flygplan som flyger på FL350 är detta inget problem. Man kan ha mottagare 200-300, kanske 400 km bort. För ett flygplan som flyger på FL50-FL100-FL150 (Widerö) så krävs det att mottagarna är max 50, kanske 80 km bort. Att med den terrängen som finns i norra Norge sätta ut mottagare med 50 km avstånd som täcker FL100 med 4 mottagare är väldigt väldigt väldigt svårt. Troligtivs omöjligt utan en parter som äger ett större antal master i området.

Att sätta upp mottagare i Tromsö, Alta, Narvik, Bardufoss och Bodö kommer EJ ge någon MLAT. Dels ligger dom i en linje och dels är dom för långt ifrån varandra.

Jag har precis pratat med support@fr24 och av dessa 7 ansökningar i Norge är det tydligen INGEN söder om Bodö som skickat in bilder. Supporten har det som krav för att kunna skicka ut mottagare.

Jag har precis pratat med support@fr24 och av dessa 7 ansökningar i Norge är det tydligen INGEN söder om Bodö som skickat in bilder. Supporten har det som krav för att kunna skicka ut mottagare.

Ok. Det er sikkert fordi jeg ikke kan se noe sted på websiden deres at det ønskes bilder. Heller ikke av avslaget (svaret) jeg fikk.

Men dette skal jeg selvsagt sende inn i løpet av helgen, og da for begge stedene jeg disponerer rundt Trondheimsfjorden.

http://www.flickr.com/photos/flyingkab/8545680764/in/set-72157632960187853

Last edited:

Nu finns det ett flertal bra ansökningar från Norge och 4 mottagare kommer skickas denna vecka. Vi börjar i söder och kommer jobba oss norrut med tiden.

KAB: Du kommer bli godkänd, men eftersom det fortfarande är för få mottagare i Trondheim trakten för MLAT, kommer du få mottagare i juli när vi har fler mottagare klara.

Når vi først snakker om MLAT, i det øvre luftrom av KABUL FIR i Afghanistan, er det pr. idag ingen radardekning. Det til tross, en stor del av overflight - trafikken mellom Europa og Asia passerer gjennom dette luftrommet i løpet av natten. Flygelederne kan altså ikke se flyene, men benytter såkalt sekvensregulering av flyene, som kommer etter hverandre med ca 10 min/80 nautiske mil avstand. Flightene gir position reports over diverse punkter, på den måten holdes oversikt over trafikken innenfor KABUL FIR high sectors. For å gjøre Kabul Area Control Center enda bedre istand til å ivareta den stadig økende trafikken, skal det nå innføres et MLAT system i Afghanistan, et samarbeidsprosjekt mellom flere land. På flightradar24.com har det jo nå blitt en meget god dekning i Pakistan samt store deler av India. Fly på veg vestover kan faktisk følges et godt stykke inn i KABUL FIR. Man ser også at mange fly benytter seg av den nye " snarveien" mellom fix TAPIS rett ved Kabul til fix LAJAK(KABUL/LAHORE FIR border) og videre gjennon Pakistan til fix SAMAR(LAHORE/DELHI FIR border) rett ved Lahore og inn i India. Nå mangler det bare ATC streaming fra disse landene, kanskje en gang i framtiden !

Back