• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Missed approach 01R

GF1

ScanFlyer Gold
Satt og fulgte DY757 under innflyvningen nettopp. Det ble missed approach av en eller annen grunn, og en LAAANG rundtur i 5000 fot. Er det vanlig med så lang omvei før man prøver seg igjen, eller var det trafikken som var så stor at man måtte helt bakerst i køen igjen, tro?
nax757_LN-NON.jpg
 
Nå sier vel prosedyren for GA's 01R at man skal fly inbound TOMRA for holding i 4000ft, så man kan vel egentlig si at den fikk en shortcut :D
Edit: For de lokalkjente ligger TOMRA heeeelt i nordenden av Storsjøen eller for de ukjente, samme track som dere ser på bildet før svingen.
 
Er det vanlig med så lang omvei før man prøver seg igjen, eller var det trafikken som var så stor at man måtte helt bakerst i køen igjen, tro?
Kan bare snakke for meg selv, når jeg APPer. Hvis man allerede har en sekvens på 2-3-4-5, og nr 1 går missed, så blir han plassert der det er plass.. om så nr 6. Sekvenseringen skjer jo et stykke ute, så det er litt arbeidssomt (samt urettferdig for de andre) om man skal snike inn i køen igjen.

Klart, man prøver å være litt snill og ikke gi altfor lang omvei.. spesielt hvis ATC er "delaktig" i go'arounden.. :)
 
I 9 av 10 tilfeller skyldes missed approach at man selv ikke er etablert før landing. Det kan skyldes flere faktorer, men vanligvis at man ikke har spool up på motorene før 500 ft VMC / 1000 ft IMC (eller i henhold til andre company-regler).

Man kan lettvint si at det skyldes dårlig planlegging av pilotene, men uventet medvind på finalen, uventede vectors fra ATC etc. kan være medvirkende...

Dernest er det vel manglende separasjonskrav av ATC som kan gi en go around. At det kommer løpend en elg eller lignende inn på banen like før "touchdown" tilhører vel sjeldenhetene....;-)

Tally-Ho
 
Back
Top