Misfornøyde politikere leier privatfly

Re: Misfornøyde politikere leier privatfly

Her er man et godt stykke inne i gråsonen mellom privat og kommersiell flyging. Det øyeblikket disse to luringene fører dette som en utgiftspost og får refundert utlegget er ihvertfall ikke denne flygingen privat lenger.

Klubben burde vite bedre enn å gjennomføre en slik flyging.

Det er ikke uvanlig at en i flyklubben blir spurt om å fly fra A-B mot dekning av kostnadene, helt eller delvis.
Det kan ikke faktureres for utgiftene og at passasjeren må selvsagt betale av egen lomme.
Passasjerene kan selvsagt ikke få kostnadene utgiftsført.
Det er ikke slik fly fra en flyklubb eller privatpersoner skal brukes. Hvis det foregikk slik som beskrevet ovenfor er det befordring av passasjerer i luftfartøy.

Luftfartstilsynet har ingen straffereaksjoner de kan sette inn mot politikere eller andre privatpersoner. Det de eventuelt kan gjøre er å anmelde saken til Politiet.

Skulle tro Tilsynet kan inndra fly sertifikater og ta andre grep om folk har brukt klubbfly til kommersielle oppdrag uten løyver, tillatelser, AOC eller hva det måtte være.

Om kundene har brukt offentlige midler til å leie fly så kan de vel havne i klammeri med sine organisasjoner.

Men nei, er vel ingen som har sagt at Tilsynet kan sette i gang straffe reaksjoner mot passasjerene som leide fly.

Skulle tro Tilsynet kan inndra fly sertifikater og ta andre grep om folk har brukt klubbfly til kommersielle oppdrag uten løyver, tillatelser, AOC eller hva det måtte være.

Ja, men de kan ikke trekke tilbake noe fra lokalpolitikerne. Eller som du skrev "luftfarts myndighetene og ekte charter selskap har en høne å plukke med disse lokalpolitikerene". Både Luftfartstilsynet og charterselskaper kan anmelde saken til Politiet om de mener at politikerne skal etterforskes og straffes, men de kan ikke selv straffe dem.

De som har lisenser utstedt av tilsynet er en annen saken. Der har Luftfartstilsynet myndighet.

(Det er, for øvrig, ikke ulovlig å være passasjer i pirattaxi heller. Det er å kjøre pirattaxi som er ulovlig.)

Klubbmedlemmet (-ene) som fløy disse turene står i fare for å få,inndratt sertifikatene sine ja. Lokalpolitikerne som "bestilte" turene kan ihvertfall ikke LT gjøre noe med.

Ja, men de kan ikke trekke tilbake noe fra lokalpolitikerne. Eller som du skrev "luftfarts myndighetene og ekte charter selskap har en høne å plukke med disse lokalpolitikerene". Både Luftfartstilsynet og charterselskaper kan anmelde saken til Politiet om de mener at politikerne skal etterforskes og straffes, men de kan ikke selv straffe dem.

De som har lisenser utstedt av tilsynet er en annen saken. Der har Luftfartstilsynet myndighet.

(Det er, for øvrig, ikke ulovlig å være passasjer i pirattaxi heller. Det er å kjøre pirattaxi som er ulovlig.)

Jada, skjønner alt det der.
Over og ut.

Fint bilde av flyet i både Helgelendingen og Nordland .. ( Foto: Jon Steinar Linga)

Makan til å drite i eget reir ....

1491400239543.jpg

Samme flytypen som BU engang hyrte for å fly SVG-Arendal med en viss løgnas😁
Gikk greit det bortsett fra at de diverse tilbake til SVG pga av været.

Det behøver ikke å være noe galt med dette.Eieren har satt en timepris på flyet som inkl. alt, deriblant fuel.
Våre to herrer ber om å bli fløyet fra A-B mot å betale timeprisen en vei.
Eieren betaler selv for tilbaketuren.
Han får da logget turen hvorav halvparten er betalt av passasjerene.
De opptrer her som privatpersoner og betaler av egen lomme.

Det behøver ikke å være noe galt med dette.Eieren har satt en timepris på flyet som inkl. alt, deriblant fuel.
Våre to herrer ber om å bli fløyet fra A-B mot å betale timeprisen en vei.
Eieren betaler selv for tilbaketuren.
Han får da logget turen hvorav halvparten er betalt av passasjerene.

Helt enig dersom det foregikk på den måten. Men det blir gjerne litt keitete å sammenligne prisen for å få en kompis til å fly mot et selskap som faktisk må betale lønn til mannskapet.

Burde kanskje ha tenkt på dette da jeg gikk på folkehøgskole i ingenmannsland. Måtte jo vært deilig å lande på flystripa i nabobygda med Cessna istedenfor å sitte to timer på bussen fra flyplassen :stir

Misfornøyde politikere leier privatfly

Tror ikke disse to herremennene hadde planer om å betale denne turen av egen lomme (selv om de kanskje må det nå for å redde skinnet til den stakkars piloten). De er i embets medfør her, synes jeg å forstå, og da er det i mine øyne ikke tvil om at dette er planlagt som befordring mot vederlag.

Men som sagt: alle kan vel redde skinnet her (om ikke ansikt) hvis det kan vises at piloten ikke har fått en krone mer enn klubbens timepris*timer én vei. Kanskje begge veier til nød kan gå også. Er ikke helt sikker på detaljene i regelverket rundt dette og hvordan dette blir tolket av relevante myndigheter.

Last edited:

Det står og faller på om de har tatt denne turen som privatpersoner eller ikke. Utfra skrytet om egen oppfinnsomhet og jammeret om at WFs ruter ikke passer møteopplegget deres, er det egentlig lite som tyder på det.

Så håper jeg at dette uansett er en glipp fra fartøysjefens side som han i tilfelle slipper unna med en advarsel for. Tap av sertifikatrettigheter ville være en alt for drøy reaksjon, mener jeg.

Jeg synes egentlig kjernen her er at de som politikere udergraver respekten for systemet de selv har skapt. Greit at man tar 'taxi' når kollektivtransporten ikke passer tidsmessig, men å sutre i pressen når de selv har skapt premissene for programmet er drøyt. Da har de ikke skjønt sin rolle i systemet.

Jeg synes egentlig kjernen her er at de som politikere udergraver respekten for systemet de selv har skapt. Greit at man tar 'taxi' når kollektivtransporten ikke passer tidsmessig, men å sutre i pressen når de selv har skapt premissene for programmet er drøyt. Da har de ikke skjønt sin rolle i systemet.

Greit å ta taxi når kollektiv transporten ikke passer, det er vel flere flyselskaper i Norge som driver med slikt? Før var det Trønderfly, kanskje også MøreFly og noe som het NorthWest Helicopters som fly Cessna Titan fra Værnes. Bergen Air Transport hadde vi også, mange aktører og det er bare å slå nummeret så kommer dem.
Det som dog ikke er kult er flyklubb og gjerne med privat flyger som "tar saken", skjønt vi vet enda ikke hvilket sertifikat han eller hun hadde.

Jeg tok selv et oppdrag i sin tid med klubbfly: Brønnøysund flyplass måtte ha ny DME. (Distance Measuring Equipment)
Den var på størrelse med et kjøleskap og passet bare inn den doble døra vi hadde på C-206en til NTH flyklubb. Dermed ble noen tråder trukket og vi fikk velsignelse fra alle instanser, dessute hadde jeg B-sertifikat, så fløy jeg kjøleskapet til Brønnøysund, landet og stoppet på banen og da stengte dem flyplassen og teknikere kom springende ut i hvite frakker for å innstalere DME skapet ved enden av banen.
Alt var i god gjenge men slikt var vel greiere før det var Internet og fotografer på hvert hjørne.
I den tiden var det også litt snusk charter blant flyklubben og noen som skrøyt åpenlyst at de fikk betalt for å fly.
Lett å miste lappen så jeg tok aldri slike, men instruerte isteden og fikk betalt for
det isteden og naturligvis.

Det er vel irrelevant om vedkommende har CPL eller PPL, siden flygningen uansett ikke er i regi av en operatør med driftslisens.

Det er vel irrelevant om vedkommende har CPL eller PPL, siden flygningen uansett ikke er i regi av en operatør med driftslisens.

Tja, det kan vel være litt mindre ulovlig hvis mannskapet er kvalifisert,
men jeg er ikke sikker på det Norske lov verket lenger.

Dem burde jo bare ringt han Ola! Han har jo både lisens og fly nå :D

Hjelper lite med CPL, det finnes ingen anledning til å ta betalt hvis ikke AOC er på plass.

Hjelper lite med CPL, det finnes ingen anledning til å ta betalt hvis ikke AOC er på plass.

Joda, men det er vel ett mindre lovbrudd: Kanskje hadde dem ikke AOC, kamskje hadde dem ikke forsikring, kanskje hadde dem ikke 100 timer på motor, osv, Men kanskje var flygeren kvalifisert for slike oppdrag selv om fly og klubb ikke var...?
Det blir jo uansett spekulasjon og man kan kverulere opp og ned for å vise hvor lur man er, men uansett burde det jo være litt bedre hvis man bare knakk 4 lover og regler isteden for 5.
Eller kanskje ikke, som sagt spekulasjon fra min side og ikke påstander, derfor er det ikke mye å krangle om. :rolleyes:

Back