Mine Safety On Board Cards

Joda, som tidligere nevnt. Så blir man ikke enige i denne diskusjonen. Men kikk litt opp. Når folk har fra Busy Bee, eller Braathens. Som nå er vekke, så hadde det vært dumt om alle hadde fulgt kodeksen og ikke tatt dem. Dette er jo nå flyhistorisk materiale, og i tillegg antageligvis del-minner fra en forhåpentligvis hyggelig ferie tur.
 
Et tips er å sende en mail til selskap og spørre om det er mulig å FÅ et eksemplar fra hver type...

Så slipper selskaper å få bot pga at du tok med deg ett for å ha i samlingen...
 
Vet ikke, men det er da bedre enn å ta fra flyet.

Det værste som kan skje er at de sier nei...
 
De skal alltid ha noen liggende til å erstatte manglende eksemplarer. vanligvis ligger slikt i en av hattehyllene helt fremst. Fordelen med slike er at de som regel er ubrukte mens de som er i lommene ofte er slitt ..
 
Som sagt tidligere, er dette en del av flyets sikkerhetsutstyr og er ikke
der for at "gud og hvermann" skal ta med seg dette hjem. Selvsagt
har man ekstra av disse ombord, men dersom man faktisk skulle komme
i en situasjon der man hadde manglet slike - og det var fullt fly
(noe som ofte er situasjonen på charterfly), så er det en "no go".
Da blir flyet stående på bakken til x antall nødvendige Safety On Board
er i hver stollomme, vil tro dette gjelder alle selskaper i Europa - i allefall
i de selskapene jeg har jobbet i.

Langt bedre å spørre, om det er noen slitte som evt. uansett skal
skiftes ut - i stedet for bare å "forsyne" seg. Eller direkte til
selskapet, dersom man gjerne vil ha en ny.
 
Last edited:
Min erfaring er at flyselskapene gladelig gir ut Safety on Board-kort på forespørsel! Det forebygger jo at folk stjeler dem ;)
 
Det er ofte det de gjør, og husk at det er cabin crewet som har ansvaret for at rules&regs følges og folk tas vare på hvis det skjer noe. De er derfor ofte mer keene på å gi bort kort enn å evt. slite med at folk er helt uforberedt på hva de har å gjøre, og ikke minst kan bli stresset av at de ikke kan følge instruksjonene. Det er også fremdeles en del folk som ikke har reist stort med fly, og husk gjerne på alle dem som sliter med å fly og finner trøst i safety demo og disse kortene.

Og hvis noen er i tvil: Det er ikke greit å rappe redningsutstyr. MOW og Blackhawk oppsummerer det bra.

LN-A330. Argumentasjonen din med eksempelet Busy Bee holder dessverre ikke mål. Jeg tror de fleste kan være enige om at uttrykket "heleren er like god som stjeleren" ikke gjelder utfasede typer. Utover det kommer vi neppe til å bli enige, til det er holdningene for forskjellige. Det er helt greit. Sammenligningen med spyposer og in-flight magazines - som gjerne er til å ta med seg... - er ikke like grei. Den synes jeg godt du kan tenke over på nytt.

Mvh Kristian
 
Last edited:
Et tips er å sende en mail til selskap og spørre om det er mulig å FÅ et eksemplar fra hver type...

Så slipper selskaper å få bot pga at du tok med deg ett for å ha i samlingen...

Sendte mail til widerøe her om dagen om de hadde noen gamle, de sa at de ikke hadde noen for øyeblikket, å at det enkleste var å spørre besetningen ombord :)
Vet om flere som sender mail om dette , så det er en god ide det også hvis du ikke reiser med selskapet ;)
 
Ombord hos AB stod det på safety-kortet at å fjerne disse var strengt forbudt og straffbart. Er vel kanskje det at det ikke er lov som gjør at det er ekstra stas å ta de også? Mulig det hadde vært bedre å limt de på stolryggen foran?
 
Ombord hos AB stod det på safety-kortet at å fjerne disse var strengt forbudt og straffbart. Er vel kanskje det at det ikke er lov som gjør at det er ekstra stas å ta de også? Mulig det hadde vært bedre å limt de på stolryggen foran?
..som et annet flyselskap, som vi liker så godt å diskutere her inne, gjør?
 
LN-A330. Argumentasjonen din med eksempelet Busy Bee holder dessverre ikke mål. Jeg tror de fleste kan være enige om at uttrykket "heleren er like god som stjeleren" ikke gjelder utfasede typer. Utover det kommer vi neppe til å bli enige, til det er holdningene for forskjellige. Det er helt greit. Sammenligningen med spyposer og in-flight magazines - som gjerne er til å ta med seg... - er ikke like grei. Den synes jeg godt du kan tenke over på nytt.

Mvh Kristian

For alle del, vi kommer ikke til å bli enige selv om vi diskutere oss ihjel ;)

Og noe sier meg at du jobber innen bransjen?
 
Hva er foresten reglene for å ta med feil Safety on Board cards all over the place (cabin?)

Fløy med en CRJ200 operatør for noen få dager siden , men i sammtlige stollommer lå det ATR cards. Og som alle flyplassbomser vet så er bla.a nødugangene på ATR ikke ved vingene...

Siden jeg hadde lyst til å komme hjem uten delay så ventet jeg til deboarding på OSL med å slippe "bomben" hos CC' , hun ble litt stresset, jeg takket for en fin tur.
 
Hva er foresten reglene for å ta med feil Safety on Board cards all over the place (cabin?)

Det kan fort bli veldig dyrt. FAA regner feil kort som intet kort. Vi hadde et tilfelle av det i SEA hvor Swissport la 737-kort i en 757 som var strippet i en fullclean under nightstop... Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet da jeg var der ute for en mil-charter den natten og bare skulle sjekke at jobben var gjort ..
 
For alle del, vi kommer ikke til å bli enige selv om vi diskutere oss ihjel ;)

Og noe sier meg at du jobber innen bransjen?

I en del år, men ikke lenger. Nå er jeg bare en vanlig passasjer som forventer at ikke en eller annen idiot har stjålet redningsvesten min.
 
Har faktisk en SAA redningsvest på rommet.
Har aldri fløyet med SAA, og har ikke tatt den selv, det tok onkelen min seg av. (Ikke fra ett rutegående fly da!)
 
Back
Top