Min aller første tur på business, til sagaøen
Yes yes, som noen veit dro jeg og mannebeinet mitt til Island nå i starten av Desember. Nå er det vel bare én annen trip-report fra Island (med opphold) på forumet, så jeg tenkte jeg og kunne dele litt info. For en gangs skyld tenkte jeg også å framheve litt flere aspekter av selve reisen også. For dette var altså min aller første gang på businessclass, min første reise utenlands på 5 år, min andre reise til utlandet noen sinne (!) og ... vel det var vel de rekordene jeg hadde å komme med denne gang. Prisnivået på hverken billetter, hotell eller leiebil kan jeg ikke si noe om siden vi reiser på ID. (Var kanskje uungåelig at jeg endte opp med en mann i bransjen. Men han er ikke pilot. Helt sant! :lol: )
4 Desember
TOS-OSL
SK4423 - LN-RPO
Sete: 15A (nødutgang)
Nå sov jeg stort sett hele denne turen, men det er verdt å nevne at stolene på "ex-SAS" (altså fly som kom fra SAS, så vidt jeg har forstått?) har utrolig gode stoler. Jeg elsker løsninga med hodestøtten, så jeg sov godt uten å bli stiv i nakken. Plassen var upåklagelig, utsikten var ikke noe å bry seg om for det er mørketid i Tromsø og Oslo var mørkt når jeg landa. Heftig landing på Gardermoen med gusting 32 knots på tvers, jeg ble litt småsvett på innsida av hendene og følte vi kom til å lande på ræva eller med en vinge i grøfta.... Da jeg gikk av flyet måtte jeg spørre flyvertinna om et noe kuriøst spørsmål - "var det mye turbulens?" - men jeg har jo trossalt kommet meg over flyskrekk og ikke opplevd så mye turbulens etter det. Hun påstod nå det var moderat turbulens og det var lov å synes det var ubehagelig uansett flyskrekk eller ei, så jeg ble fornøyd med at "det ikke bare var nervene mine" som sa det var ubehagelig.
5 Desember
OSL-KEF
SK4787 - LN-BRQ
Sete 1F (business på 737-400 "luksusplassen")
Mitt første møte med businessclass! Litt sånn juksebusiness da siden det jo bare er intra-europeisk, men det var nå stor forskjell for meg i så måte
Stipulert en 3:30 timer til Reykjavik - fikk en haug med aviser og blader før avgang. Synes det var litt trist at kjæresten min var plassert på 1D så jeg fikk han til å flytte seg til 1E, "for my comfort" - hehe. Og takk gud for at han var ytterst så han kunne vise meg hva jeg skulle gjøre med alle disse business-class tingene. Er jo ikke bare bare å forstå hva du skal med alt.. *kremt* Først fikk jeg en varm og fuktig vaskeklut jeg visst skulle vaske hendene på. Så fikk vi litt refreshments, alt vi nå måtte ønske free of charge (? var iallefall for oss), og en liten pose med kjeks-snacks (orange). Schmakte godt.
Deretter var det tid for varm mat! A first timer for meg ombord et fly. Eller, det er en løgn, jeg fikk faktisk varmmaten til en kaptein her om dagen jeg satt på jumpseat, men om vi nå sier den ikke teller så var det første gangen. Det var litt "sånn passelig", for noen som sleit veldig med kvalme var ikke muggost førstevalget innen dessert…
Middagen bestod av hva jeg best kan beskrive (tok dessverre ikke bilder, vil ikke skremme mannebeinet med å være for sær
) som en skikkelig KJØTTKLUMP. Av ku. Men det var en god og mør kjøttklump, selv om den så litt uapetittelig ut i sin form og utstrålning. God saus, potet og grønnsaker til. Ellers var det god service og kjempehyggelig crew hele veien, jeg sov hele veien over havet og ble vekket til en skyfri Islandsk kyst. Fantastisk syn for geologen i meg, og pulsen gikk fra hvilemodus til oppspilt-modus på kort tid. Artig innflyvning til Keflavik, hvor vi passerte flyplassen på vår høyre side, fløy "forbi" hele Island og fortsatte ut på havet før vi snudde og landet. En annen morsom ting å nevne, det var jeg ikke klar over, var at man kjente svovellukta allerede på innflyvninga. At det er en aktiv spredningssone er ikke til å legge under noen tvil!
Første møte med Islands kyst.
Reykjavik sentrum, du kan også se Reykjavik lufthavn på bildet.
Keflavik lufthavn. Vi landet på den andre banen .... hehe.
Etter vi landet bar det rett til AVIS for ukens leiebil, verdens mest elendige 4-hjulstrekker: Hyundai ix35. Hyundai sier selv på sine hjemmesider: "Nye Hyundai ix35 er en kompakt SUV med moderne design, god innvendig plass, praktiske detaljer og sist, men ikke minst; drivstofføkonomisk" - løgn løgn løgn! Det var den mest drivstoffhungrige SUV'en vi noen sinne har kjørt. Dessuten var den såkalte firehjulstrekken tohjulstrekk, da vi satt oss fast på sørlige Islands mest øde veg. Mer om det i morgen....
To Reykjavik, yes!
Den noget bedritne 4hjulstrekkern vårs.
Yes yes, som noen veit dro jeg og mannebeinet mitt til Island nå i starten av Desember. Nå er det vel bare én annen trip-report fra Island (med opphold) på forumet, så jeg tenkte jeg og kunne dele litt info. For en gangs skyld tenkte jeg også å framheve litt flere aspekter av selve reisen også. For dette var altså min aller første gang på businessclass, min første reise utenlands på 5 år, min andre reise til utlandet noen sinne (!) og ... vel det var vel de rekordene jeg hadde å komme med denne gang. Prisnivået på hverken billetter, hotell eller leiebil kan jeg ikke si noe om siden vi reiser på ID. (Var kanskje uungåelig at jeg endte opp med en mann i bransjen. Men han er ikke pilot. Helt sant! :lol: )
4 Desember
TOS-OSL
SK4423 - LN-RPO
Sete: 15A (nødutgang)
Nå sov jeg stort sett hele denne turen, men det er verdt å nevne at stolene på "ex-SAS" (altså fly som kom fra SAS, så vidt jeg har forstått?) har utrolig gode stoler. Jeg elsker løsninga med hodestøtten, så jeg sov godt uten å bli stiv i nakken. Plassen var upåklagelig, utsikten var ikke noe å bry seg om for det er mørketid i Tromsø og Oslo var mørkt når jeg landa. Heftig landing på Gardermoen med gusting 32 knots på tvers, jeg ble litt småsvett på innsida av hendene og følte vi kom til å lande på ræva eller med en vinge i grøfta.... Da jeg gikk av flyet måtte jeg spørre flyvertinna om et noe kuriøst spørsmål - "var det mye turbulens?" - men jeg har jo trossalt kommet meg over flyskrekk og ikke opplevd så mye turbulens etter det. Hun påstod nå det var moderat turbulens og det var lov å synes det var ubehagelig uansett flyskrekk eller ei, så jeg ble fornøyd med at "det ikke bare var nervene mine" som sa det var ubehagelig.
5 Desember
OSL-KEF
SK4787 - LN-BRQ
Sete 1F (business på 737-400 "luksusplassen")
Mitt første møte med businessclass! Litt sånn juksebusiness da siden det jo bare er intra-europeisk, men det var nå stor forskjell for meg i så måte

Deretter var det tid for varm mat! A first timer for meg ombord et fly. Eller, det er en løgn, jeg fikk faktisk varmmaten til en kaptein her om dagen jeg satt på jumpseat, men om vi nå sier den ikke teller så var det første gangen. Det var litt "sånn passelig", for noen som sleit veldig med kvalme var ikke muggost førstevalget innen dessert…



Første møte med Islands kyst.

Reykjavik sentrum, du kan også se Reykjavik lufthavn på bildet.

Keflavik lufthavn. Vi landet på den andre banen .... hehe.
Etter vi landet bar det rett til AVIS for ukens leiebil, verdens mest elendige 4-hjulstrekker: Hyundai ix35. Hyundai sier selv på sine hjemmesider: "Nye Hyundai ix35 er en kompakt SUV med moderne design, god innvendig plass, praktiske detaljer og sist, men ikke minst; drivstofføkonomisk" - løgn løgn løgn! Det var den mest drivstoffhungrige SUV'en vi noen sinne har kjørt. Dessuten var den såkalte firehjulstrekken tohjulstrekk, da vi satt oss fast på sørlige Islands mest øde veg. Mer om det i morgen....


To Reykjavik, yes!

Den noget bedritne 4hjulstrekkern vårs.
Last edited: