• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Mimretråd Braathens SAFE

Re: Mimretråd Braathens SAFE

Lurer på hvor dette bilde er tatt fra. Ser at det er en Garuda i bakgrunnen og det er grunnen til min nyskjerrighet.

Det er nok ingen Garuda. men en 707 fra Wardair Canada. Kanskje denne?


2uh4d1g.jpg


Scooter01
 
Re: Mimretråd Braathens SAFE

Da vil jeg gjerne bidra med noen av mine orginale lysbilder....

DC-61.jpg


God påske !

Hilsen Ruben

Det jobbes nå med å få denne DC6´en "hjem" til Sola og flyhistorisk museum:
Fra Aftenbladet (abonnement):

Det gamle Braathen SAFE-flyet Douglas DC-6B Cloudmaster var en viktig brikke i oppbyggingen av innenriksnettet her i Norge, med flyvninger fra Oslo til Stavanger, Trondheim og Ålesund, samt charterturer verden rundt i årene fra 1962 til 1971.
Siden har flyet tilbragt 48 år ute i den store verden. Den første eieren av flyet var Cathay Pacific i Hong Kong. De siste årene har den fløyet med last i Alaska.
Braathenfondet skal dekke utgifter
– Vi ser at det kan bli en attraksjon, sier museumsdirektør på Jærmuseet, Målfrid Snørteland, som forteller at styret i Jærmuseet er svært positivt til prosjektet.
Braathenfondet skal etter planen være med og dekke utgiftene.
– For å få dette til, forutsetter vi at fondet kan dekke alle utgifter fram til flyet er parkert utenfor museet, sier Snørteland. Jærmuseet har ikke midler til å dekke vedlikehold, så de er avhengige av bidrag.
Trenger hjelp med vedlikehold
Flyet vil stå utendørs, og i det klimaet vil det være avhengig av jevnlig vedlikehold. For å få dekket vedlikeholdsmidler, jobber museet med å få på plass et vedlikeholdsfond fra private aktører.
Beregnet kostnadsramme for vedlikehold ligger på 720.000 kroner over ti år.
– Vi leter nå etter private aktører som kan bidra i et fond som går til vedlikehold av flyet.
Det finnes altså anledning for dem som ønsker flyet parkert på Sola, til å bidra.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/MRd3KB/Trenger-pengehjelp-for-a-fa-historisk-fly-hjem-til-Sola

Det hadde jo vært stas om denne kunne kommet hjem på "Flydagen" på Sola 15. juni, men det er gjerne litt knapt med tid til det.....
 
Last edited:
Back
Top