Millitærområdet på flesland

123al10

Newcomer
Millitærområdet på flesland

Halloen
Eg bor i nærheten av flesland og har altid lurt på hva det millitære området nord-øst for flyplassen har vært brukt til? det er jo bare en taxse bane, så hadde vært innteresant å vite hva den en gang ble brukt til og om det brukes i dag?
 
Re: Millitær området på flesland

Det er sjelden en taksebane ikke leder til noe, og leser du gamle Bergens Tidende fra rundt 1980 vil du se at verdens første skvadronsdeployering av F-16 gikk fra 388 TFS på Hill Air Force Base, nettopp til området "i enden av taksebanen" i nordøst. Før det vil du kunne finne artikler om F-4-deployeringer, og diverse andre nasjonale og internasjonale deployeringer dit.

Enkelte bergensungdommer som skal forbli unevnte her hadde også gleden av å avslutte ukens siste tokt med F-16 (flyet visste tross alt ikke hvor det stod) med parkering på Flesland i nordøst, for å tilbringe helgen med foreldre eller venninner, og for å mandag morgen kunne begynne sin kjappe ferd tilbake mot øst eller nord fra samme sted.

Og utover på slutten av 1980-tallet kunne flyenthusiaster på Flesland se en "gammel" F-104 komme taksende for egen rautende motor fra sitt ganske så store rede i nordøst, lenge etter at flytypen var tatt ut av Luftforsvarets aktive tjeneste (-:

Da skulle du vite litt mer om den mystiske taksebanen (også kjent som "tusenmeteren") i nordøst på Flesland. Finner du rette vedkommede å spørre får du deg kanskje en omvisning også!
 
Re: Millitær området på flesland

Det er noe inni fjellet innerst der taxebanene ender :) Så om du ser litt inn på taksebane B er den endel bredere, der er det en landingsstripe på ca 1000m som nesten aldri har vært brukt til fly såvidt jeg vet (hender helikopter trener der).
 
Re: Millitær området på flesland

[QUOTE="jumper G5"J

Og utover på slutten av 1980-tallet kunne flyenthusiaster på Flesland se en "gammel" F-104 komme taksende for egen rautende motor fra sitt ganske så store rede i nordøst, lenge etter at flytypen var tatt ut av Luftforsvarets aktive tjeneste (-:
[/QUOTE]

Den har jeg hørt om, vet du hva som skjedde med den og hvor/om/hvordan den dro?
 
Re: Millitær området på flesland

Takk skal dere ha
Ble litt klokere no...men hadde vært fett med en liten omvisnig der ja;)
 
Re: Millitær området på flesland

Det skal visst ligge et lik under 1000 meteren, så ville ikke vært der om natta :o
 
Re: Millitær området på flesland

Yep, alt sentralutstyret (database, meldigsvitsj osv) som føder bl.a IPPC er plassert i det fjellanlegget. Det er dette systemet som sørger for at reiseplaner, NOTAM, METAR, TAF, SNOWTAM og en haug flere meldinger blir distribuert til og fra de "tusen tårn" og tre kontrollsentraler i kongeriket + til og fra utlandet.

Mvh,
 
Re: Millitær området på flesland

Og utover på slutten av 1980-tallet kunne flyenthusiaster på Flesland se en "gammel" F-104 komme taksende for egen rautende motor fra sitt ganske så store rede i nordøst

Og slik så det ut når den stod parkert i redet sitt :D


Y
 

Attachments

  • F104G i fjellhangaren.jpg
    F104G i fjellhangaren.jpg
    55 KB · Views: 1,156
Re: Millitær området på flesland

Sist jeg så den der inne var høsten 1997 - men jeg er inni der langtfra hver dag, kanskje en eller to ganger pr. år i de siste par årene.

Mvh,
 
Re: Millitær området på flesland

Regner med at det ikke er militaert omraade lenger siden det er lov aa ta bilde
 
Re: Millitær området på flesland

Står den ikke ved flysamlingen på Gardemoen nå da?? Borte fra BGO er den iallefullefall.
 
Re: Millitær området på flesland

Denne flotte saken står visst der nå... (trykk på bildet for artikkel)



Sikker på at nettsenteret er i det fjellanlegget Gandalf?
 
Re: Millitær området på flesland

Er det den Rolls'en som stod parkert i parkeringshuset i årevis?
 
Re: Millitær området på flesland

Et kjapt søk viser at alle flyene her visst er ex-kanadiske og siden har vært i Bodø på 334 skvadron, før de ble solgt/byttet til amerikanske brukere.

Teksten er hentet herfra:
http://www.vmaxmarketing.com/starfighters.htm

Rick Svetkoff began his search for an F-104 Starfighter in the fall of 1988. Talks of F-104s being shipped to the U.S. gave him hope, however, it was not until early 1995 that he purchased his first F-104. In 1997, in its first season, Starfighters took the air show industry by storm with participation in twelve of the largest airshow events in the country. Currently, Starfighters has two aircraft in operation and a third ready to fly. In just two short years and 65 successful airshows, Starfighters is quickly becoming the most sought after air performance team on the air show circuit. The first two aircraft were originally in service with the Royal Canadian Air Force. They both later served with the Royal Norwegian Air Force before being imported into the US into private hands.


Click on photo for a larger view.

CF-104D 104632 "N104RB"
Our two-seat CF-104D was built by Lockheed Aircraft in Burbank, California for the Royal Canadian Air Force. ‘632 was stationed at CFB Cold Lake in Northern Alberta, Canada at the #6 Strike and Reconnaissance Operational Training Unit. The aircraft was sold to the Royal Norwegian Air Force in May 1973. Retired from active service in Norway, ‘632 was imported into the US in the late 1980’s, becoming N104NL with Northern Lights Aircraft. She was later purchased by Thunderbird Aviation and reregistered as N166TB. In early 1996, ‘632

was purchased to form the nucleus of the Starfighters Airshow Team and has been registered as N104RB.


CF-104 104850 "N104RD"
Our single-seat CF-104 was built by Canadair in Cartierville, Canada. ‘850 served with the Royal Canadian Air Force until mid-1973, when it was sold to the Royal Norwegian Air Force. After retirement from the RNAF, the aircraft was imported into the US in private hands with registration N104JT. 850 was purchased by the team in July 1997 and was flown for the first time since restoration in October that same year. Pilot Wolf Czaia flies this aircraft in the number two position during airshows.


Click here to see a Starfighters video.
It may take a minute to download completely...it's worth the wait!
 
Re: Millitær området på flesland

Er det den Rolls'en som stod parkert i parkeringshuset i årevis?

Jepp, to gamle engelske brødre hadde den stående der i tilfelle de skulle på tur til Bergen. Kjek å ha egen bil og ikke slite med taxi. Den akkumulerte noe sykt med parkeringsavgift og de betalte alltid, men så ble det så dyrt og upraktisk at for å avslutte det så gav de bilen som betaling, mener jeg å huske det var.

-A
 
Back
Top