Milliardtap for Qantas

Someone

Moderator
Medlem
Qantas virker slite stort, selv om de selv hevder de er godt på vei med retruktureingen så presenterte de et tap for siste regnskapsår på AUD 2,8 mrd, omtrent 16 mrd kroner. Riktignok skyldes svært mye av dette nedskrivninger av verdien på flyflåten, men driften går også i minus

http://www.canberratimes.com.au/bus...s-after-hefty-writedowns-20140828-109ba6.html
Qantas has reported a lower than expected full-year underlying loss before tax of $646 million, but booked a statutory loss of $2.8 billion as a result of hefty restructuring charges and writedowns to its fleet.

Read more: http://www.smh.com.au/business/avia...writedowns-20140828-109ba6.html#ixzz3BfFpryOw

Ser ut som de taper overalt unntatt bonusprogrammet og innenriks, og selv Jetstar er nå i rødt

Kutt som kommer:
Fleet in FY2014/15:

•2 B738s to be sold

•2 domestic A332 leases to not be renewed

•5 Jetstar A320ceo aircraft on order sold

•2 QantasLink Q300s to be sold

Other fleet news:

•21 A320ceos deferred by 4 years and converted into A320neo orders

•50 B787-9 options and purchase rights pushed back from 2016 to 2017

•Final 8 A380-800s still under review

•Final 3 of 14 B787-8s for Jetstar deferred (previously announced)
 
Er ikke sandkasse selskapene i stor grad sponset av rike sjeiker, eller tjener de faktisk penger?
 
Her har Air New Zealand vært svært gode, og har gått i allianse både med CX/SQ fordi:
Such alliances are crucial to Air New Zealand, which like Qantas suffers challenges in being an ‘end-point’ carrier in a market increasingly dominated by airlines with intermediate hubs located in Asia or the Arabian Gulf.

Kanskje Qantas også skulle gå etter Pacific Rim, eventuelt Indian Ocean Rim (fra Perth)?

Kilde:
http://www.ausbt.com.au/singapore-airlines-air-new-zealand-in-new-partnership
 
Er det Sandkassa som knuser Qantas?

Nei. Prisene til Europa har gått ned med 4%, men dette kompenseres av høyere priser over Stillehavet. Men det er klart at de hadde fått bedre inntekter uten denne konkurransen. Pilotene skylder imidlertid på andre ting ..

Det var en forsømmelse at det ikke ble investert i de mer drivstoffeffektive Boeing 777-modellene. Dette var tåpelig og har kostet Qantas dyrt. Selskapet har ikke råd til å gjenta slike feil. For å lykkes må Qantas tilby de beste flyene. Det betyr å investere i de nye Boeing 787-modellene, sier direktør Nathan Safe i Australian and International Pilots Association til ABC News.

Tar imidlertid dette med en klype salt og setter dette på kontoen 'Vi vil ha nye leketøy'. Imidlertid tatt i betraktning problemene som QF har hatt med 380'ene, kan man jo lure litt på om en flåte 777-300ER'er ville gitt dem bedre resultater .. De har jo også 12 787'er i bestilling (til Jetstar) hvorav de har allerede mottatt 7.

http://www.dn.no/nyheter/2014/08/28/0616/Australia/asia-i-dag-sjokktap-for-qantas
 
Det skal vel også sies at Qantas taper mye penger innad i Australia og på transtasmanian flyvningene også, men det var nok en tabbe å beholde 747ene som lenge som de har gjort.
 
Det skal vel også sies at Qantas taper mye penger innad i Australia og på transtasmanian flyvningene også, men det var nok en tabbe å beholde 747ene som lenge som de har gjort.


Innad i Australia går i (svakt) i pluss i følge årsrapporten. Er internasjonalt de blør
 
Innad i Australia går i (svakt) i pluss i følge årsrapporten. Er internasjonalt de blør

Ok. Da har de bedret resultat der de siste årene. Regner med at Mr Joyce ser på dette som en seier for hans tankesett om å la Jetstar fly mer for Qantas innenlands i Australia. De siste ryktene nå er at Jetstar skal begynne å flyr mer for Qantas internasjonalt også. Spennede å se om Qantas finnes om 10 år eller om alt er Jetstar.
 
Ok. Da har de bedret resultat der de siste årene. Regner med at Mr Joyce ser på dette som en seier for hans tankesett om å la Jetstar fly mer for Qantas innenlands i Australia. De siste ryktene nå er at Jetstar skal begynne å flyr mer for Qantas internasjonalt også. Spennede å se om Qantas finnes om 10 år eller om alt er Jetstar.


Ja, bortsett fra at også Jetstar taper penger, men Qantas innenriks, cargo og bonusprogrammet er det som går i pluss, hvor bonusprogrammet er den eneste virkelige lønnsome delen av konsernet
 
Tar imidlertid dette med en klype salt og setter dette på kontoen 'Vi vil ha nye leketøy'. Imidlertid tatt i betraktning problemene som QF har hatt med 380'ene, kan man jo lure litt på om en flåte 777-300ER'er ville gitt dem bedre resultater .. De har jo også 12 787'er i bestilling (til Jetstar) hvorav de har allerede mottatt 7.

Qantas har jo faktisk 50 787-9 i bestilling til seg selv, og har bestemt seg for å utsette leveransen av de første 5 fra 2016 til 2017 ..

http://www.ausbt.com.au/qantas-defers-boeing-787-9-dreamliner
 
Ja, bortsett fra at også Jetstar taper penger, men Qantas innenriks, cargo og bonusprogrammet er det som går i pluss, hvor bonusprogrammet er den eneste virkelige lønnsome delen av konsernet

Hmm. Da ting virklig endret seg det siste året for Qantas, men jeg syns det er bra at Mr. Joyce ikke lykkes med sin strategi. Liker kenguruen jeg :)
 
Nå er jo QF inngått JV med Emirates allerede


Jepp, uten at det ser ut til å ha hjelpet. Hva er egentlig strategien til Qantas? CX/SQ er begge del av Air NZ sin Pacific Rim strategi "and makes sense" sammenlignet med Emirates.
 
Ser i dag at flere Australske medier trekker frem konkurransen fra sandkassa og lavprisaktører i Asia som Qantas store utfordring og årsak til at de ikke klarer å stabilisere driften. Spesielt selskapene i den hete sanden med lave priser og bedre service/produkt enn Qantas.

Således ikke en ukjent utfordring.
 
Konkurrenten Virgin Australia gjør det jo heller ikke noe særlig bedre

http://www.smh.com.au/business/avia...n-frequent-flyer-program-20140829-109th2.html
Virgin Australia reports $211.7m loss, sells stake in frequent flyer program

Det er først og fremst datterselskapet Tigerair Australia som går dårlig med -76 millioner AUD, men de taper penger både utenriks og innenriks. Ser ut som planen videre er og øke satsningen på business class på flere ruter. Itillegg selger de 35% av bonusprogrammet sitt for nesten 350 millioner AUD for og skaffe penger. Det betyr også bonusprogrammet dere ser verdsatt til omtrent 5,5 milliarder kroner
 
hvor bonusprogrammet er den eneste virkelige lønnsome delen av konsernet

Hvordan klarer de å tjene penger på bonusprogrammet sitt??
Ved at de selger miles eller points til utenforstående aktører, and if so, er det SÅ gode penger der?
 
CAPA har laget en analyse hver på selskapene som viser litt hvor de blør og hva de må gjøre for og snu

http://centreforaviation.com/analys...-worsening-a-sour-aud646m-pre-tax-loss-184378
Qantas continues overdue restructuring with fleet impairment worsening a sour AUD646m pre-tax loss

http://centreforaviation.com/analys...national-operations-ffp-a-new-strength-184545
Virgin Australia FY2014's loss aggravated by short haul international operations; FFP a new strength
 
Back
Top